Annons:
Etikettbeteende
Läst 2837 ggr
redstaryena
2014-02-01 09:32

Hjälp med vaktande hund

Har någon här inne erfarenhet av vaktiga hundar? Tiken här hemma har börjat vakta min son. Mig har hon inga problem med men mot min andra hund och människor på besök är hon inte speciellt välkomnande. Hon är inte intresserad av att komma och hälsa,utan hon letar upp min son och lägger sig genast vid hans fötter och sen är det liksom "hennes" . Vet inte om det beror på vaktighet i kombination med att hon överbeskyddar honom? Jag har sagt till honom att inte klappa och gosa med henne när hon gör detta och det har hjälpt lite, men bara lite. Vill också påpeka att hon inte är speciellt liten, och smäller det,ja då gör det nog det rejält. Är tacksam för tips och råd från någon där ute.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Fridaaaa
2014-02-01 09:35
#1

Ändrat rubriken, så man vet vad det handlar om 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

redstaryena
2014-02-01 09:46
#2

Va bra!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-02-01 10:42
#3

Super verkligen. Tänkte inte på det

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

AnneN
2014-02-01 15:08
#4

Hur gammal är din son?
Har detta börjat nyligt eller hållit på länge?
Hur beter hon sig vid vaktandet?
Hur beter ni er när hon vaktar?
Hur beter sig de personer hon vaktar mot?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

redstaryena
2014-02-01 17:55
#5

Min son är 13 år och det började i stort sett från det att vi tog henne. Har haft henne nu i snart2 månader. Vi har kört ignorerings metoden. Samma gäller personerna som kommer hem till oss

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

AnneN
2014-02-01 20:45
#6

#5 Okej, hur gammal är hunden och vilka raser är det i henne? En del raser har starkare vaktinstinkter, så kan vara bra att veta för att kunna hjälpa med hur ni ev kan dämpa vaktandet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
redstaryena
2014-02-01 20:45
#7

Det är så svårt att be om råd från släkt och vänner ang detta. Dels pga hur hon hamnade hos oss , sen är hon ju en amstaff och då är folk tyvärr en aningen mer negativt inställda (i alla fall de runt omkring mig) men här verkar alla ha en öppen inställning oavsett ras och det är himla fint. Så tack om ni ens orkar läsa detta. Ha en trevlig lördag alla.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-02-01 20:46
#8

#5 hade hunnit skicka min senaste kommentar innan jag hann läsa ditt. Sorry. Tror hon är närmre 2 år. Men vet inte så mycket om henne egentligen :( Ja och sen har jag fått höra att hon skulle komma från world of staffs och då är hon antagligen inte renrasig men liknar en amstaff

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

AnneN
2014-02-01 21:16
#9

Ok, utan att ha träffat hunden kan jag självklart bara ge lite generella råd, vill ni ha riktigt bra hjälp kan jag rekommendera att kontakta en hundpsykolog via IMMI.

För det första så är det fortfarande väldigt nytt för henne att bo hos er (kan ibland ta upp till 1 år eller mer innan en omplaceringshund gjort sig 100% hemma), ni vet kanske inte heller om det kan vara så att hon har råkat ut för något som gjort att hon blivit osäker mot främlingar.

Kan tipsa om att när ni får besökare, låt dem inte komma fram till hunden, de ska ignorera henne totalt = inte ens titta på henne. Ska någon ta kontakt så är det hunden som får göra det på sina egna villkor.

Eftersom hon vaktar sonen så skulle jag se till att hunden får vara i ett annat rum när han har kompisar hemma, avskärmat med grind (inte dörr) så kan hon ha koll på han men samtidigt få lite avstånd till det hela + att det nog skulle göra att både ni och besökarna kan slappna av lite mer och det kan smitta av sig på hunden.

Man kan även ge hunden en uppgift att utföra istället för det självpåtagna vaktandet, tex hämta leksak, lägga sig i sin bädd, eller något annat som ni vill att hon ska göra varje gång ni får besökare.

Utöver detta kan även samarbetsövningar och självförtroendeövningar hjälpa i både detta och resten av livet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

redstaryena
2014-02-01 22:26
#10

Ignorering har vi märkt att det hjälpt. Och att absolut inte gå fram till henne eller ej ta ögonkontakt har vi också märkt hjälper. Men att bara ha grind ( en rejäl en) så att hon kan ha koll på sonen,samt ge henne nån uppgift har jag liksom inte tänkt på. Man blir så enkelriktad när man är mitt uppe i något.. Även om hon varit med sonen i ett annat rum, så sitter folk lite som på nålar. Och det måste hon såklart känna av. Det är lite extra jobbigt det här, då jag ska påbörja en behandling f.o.m Måndag och hur det då ska gå med tilltänkta "hundrastare" , (familjemedlemmar) det har jag ingen aning om! Hon ligger bredvid sonen i soffan just nu och tittar på mig,som om hon fattar att jag har henne i tankarna haha. Tack så jätte mycket snälla du. Kommer du på något annat eller nån annan har fler tips,kan det vara värdefullt. Små tips och ideer kan spela stor roll :) tack än en gång

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

AnneN
2014-02-02 03:03
#11

#10 Vet av erfarenhet hur låst man kan bli i tänkandet då man stöter på problembeteenden med sin hund, då är det tur att man kan skriva så här på nätet och få lite nya idéer.

Nu är det ju lite kort om tid tills måndag, men finns det möjlighet att de tilltänkta hundrastarna kan följa med er på någon promenad imorgon (söndag) så att de och hunden får bekanta sig lite mer med varandra?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

redstaryena
2014-02-02 09:30
#12

Se där! En till bra ide :) de har ju träffats här hemma en del men det får bli en lång runda tillsammans idag. Kanske det skulle hjälpa om Benjamin(min son) hängde på…eller så kanske bättre om han var hemma hos en kompis, så hon inte alls fokuserade på honom. Vad tror du?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

AnneN
2014-02-02 15:45
#13

#12 Gör det du tror får henne mer avslappnad. 

Kanske detta svar kommer lite väl sent, men har inte varit inloggad förrän nu.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
SLCH
2014-02-03 12:08
#14

Min tik blev likadan mot folk som kom hem till mig när hon var ca 1 år men då gick jag alltid bort fån henne så hon fick ligga för sig själv. Det funkade super och det släppte efter en kort period. Så har fått för mig att hon bara hade en fas av det :P

redstaryena
2014-02-03 22:55
#15

Ja inte är det lätt eller okomplicerat . Svårt att veta vad man ska göra när man vet så lite om hennes bakgrund. Man vill ju inte förvärra något. Att ignorera,funkar till viss del. Men hon är som sagt väldigt upptagen med att hålla koll på min son. Så nu har jag påbörjat med att ge henne andra uppgifter. Men jag tar gärna emot fler tips på hur jag kan få bukt med detta. Gissar att det inte blir lätt som en plätt..

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

AnneN
2014-02-03 23:39
#16

#15 Hur gick det för hundvakterna idag? *nyfiken*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

redstaryena
2014-02-05 10:57
#17

Ja du det va inte lätt. Utomhus går bra men att hämta henne här uppe är inte kul :( Vet ej hur jag ska bära mig åt riktigt. Kanske du har nåt förslag?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: