Annons:
Etikettallmänt
Läst 5202 ggr
Ktisroinen
2014-01-25 21:31

Blandning med chinese crested/powder puff

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Alla ni som har en hund med kines/powder puff i, hur upplever ni vintrarna? Jag har en liten fis här hemma som är collie/powder puff och jag upplever att han är ganska frusen, inte som en nakenhund men jag kan tänka mig att det är ungefär som en puff (han har puffens päls: fäller inte o växer som ogräs ;)). Vi har täcke/tröja på honom nu under vinterhalvåret. Men sist när jag klippte honom så kom en bekant som är hundfrissör förbi (klipper honom själv) och hon påstod att han inte fryser mer än någon annan hund eftersom han har collie i sig. Samtidigt så har jag läst att en hund som har en förälder utan underull så kan inte valpen ärva underull och blir därmed något frusen. Nu vet jag att min lille Maximus faktiskt visst fryser, det har märkts nu de senaste dagarna när det blivit riktigt kallt även här nere i Sydsverige. Men jag har inte kollat källhänvisningarna till artikeln o jag skulle vilja veta hur ni andra upplever att det är? Kanske är hundarna varmare ju större andel raser med underull de har? Ingen aning men det vore intressant att veta vad ni tycker.

Annons:
hannapannah97
2014-01-25 21:39
#1

Denna vill jag gärna följa, intressant att få veta hur det är :)

FjantYoda
2014-01-25 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min är ju helt naken i stort sett, till och med mer naken än många riktiga kineser och är väldigt frusen av sig men med täcke och skor går det rätt hyfsat, men promenader då det är riktigt kallt är bara att glömma, då är det ut och kissa och sen in som gäller! 

Men mot vårkanten klarar han av att busa ute men vill gärna komma in i jackan och värma sig en stund mellan varven!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Ktisroinen
2014-01-26 11:38
#3

Haha vilken sötnos! :) Tror jag det att han fryser :P Vad är det med för ras/raser i honom?

Fridaaaa
2014-01-26 11:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har en papillon/powderpuff. Hon älskar snö! Hon har inget emot vintern, hennes första vintern nu eftersom hon är född i september 2013.

Hon är relativt frysen av sig, vid plusgrader går det bra, men blåser det lite kallt eller är visst antal minus får jag ha täcke/tröja på henne 🙂

På bilden låg det på runt nollan, då räckte det med en tröja, vindstilla med. Men hade det blåst kallt hade jag fått ha täcket också över.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2014-01-26 11:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FjantYoda
2014-01-26 13:16
#6

#3 min är helt chockerande 50% Papillon 25% Chinese Crested och 25% Toy Pudel, helt otroligt att han blev så  pass naken!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Annons:
Fridaaaa
2014-01-26 13:17
#7

#6 Slår ut olika, omöjligt att räkna hur mycket av varje ras som ärvs vidare 🙂 Himla charmig!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ktisroinen
2014-01-26 18:46
#8

#6 Gud vad häftigt, hade jag aldrig gissat! Ser nästan ut som Mexikansk nakenhund tycker jag :P

#4 Vilket charmtroll! Då gör du ungefär som vi då, brukar köra ungefär 5 till 10 plusgrader har han ett regntäcke som är lätt fodrat, 0 till +5 har han antingen en tjockare tröja på sig eller samma regntäcke som innan beroende på om det regnar/blåser. Under nollan så har vi ett lite mer rejält täcke, typ thermotäcke som han har. Sen är det ju naturligtvis inte så exakt med graderna :P Men jag brukar i alla fall köra på riktlinjen att om jag vill ha mössa på mig så vill han nog ha täcke, så då brukar jag börja med hans regntäcke :)

Fridaaaa
2014-01-26 18:47
#9

#8 Tack 🙂
Ja vi känner att det fungerar bäst på henne 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2014-01-26 23:19
#10

Liten parantes är att puffar brukar ha underull :) Läs under "päls" http://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-chinese-crested-powder-puff-fci288.pdf?epslanguage=sv

Vår collie/BC är väldigt frusen av sig men är väldigt korthårig även om han har underull. Vissa hundar fryser lättare helt enkelt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: