Annons:
Etikettbeteende
Läst 830 ggr
Charlott_
1/22/14, 8:56 PM

Intresserad?

Vi har en rottis/schäfer på 4 år och 3 små PK:s. En av PK heter Olle och är ca 1 år gammal. Nemo som dem stora hunden heter är ''intresserad'' av Olle. Ända sen han kom till oss för typ 7 månader sedan nu så har Nemo sprungit efter han som om han var en tik, försöker trissa upp han och slickar han på filuren och allmänt intresserad av JUST Olle. Vad är detta för beteende? :S Det är så jobbigt…

Annons:
Charlott_
1/23/14, 10:46 PM
#1

Putt

[Forest]
1/23/14, 10:58 PM
#2

Det är svårt o veta, men det låter som det är stress med.  Vad tränar du med rottis/schäfern med om dagarna?

Charlott_
1/23/14, 11:03 PM
#3

#2 Stress? :O
Jag tränar han inte. De mesta jag gör med han är ute på timmars promenader i skog och vägar och ute och leker! :)

Charlott_
1/23/14, 11:04 PM
#4

Men Olle verkar inte ha ont av att Nemo är på han heller ^^

[Forest]
1/23/14, 11:11 PM
#5

Stress hos hunden uppträder när den känner att den inte kan klara situationen och inte får utlopp för sina naturliga beteenden.  Stressen kan bero på både överstimulering och/eller understimulering.  Har man aktiva raser som man inte arbetar med så är det inte ovanligt att de blir stressade.

Charlott_
1/23/14, 11:25 PM
#6

#5 Men det spelar ingen roll med han. Man kan ha gått den stora rundan med han som tar 1,5 timme och då är han slut, men ändå kan han vara på Olle senare. Så jag tror absolut inte de är under/över stimulering.

Jag och grannen hade ett tag att vi tog den rundan varje dag med vovvarna, men de visade inga förbättringar där. Nemo har den motionen han behöver, inte för mycket och heller inte för lite tycker jag! :) 

Men Olle ska kastreras så hoppas de kanske blir bättre då? För Nemo är inte på någon annan utav hundarna utan det är just Olle och de slickandet på Ollen filur hela tiden…

Annons:
Frida B
1/24/14, 11:05 PM
#7

#6 oavsett hur mycket fysisk motion hunden än får så behöver den mental. Så jo, det låter visst som att eran hund är understimulerad. Klart att hunden är trött efter en långpromenad, men sen? Du säger att han kan vara på hunden ändå. Det tyder på stress, dvs att han inte kan ta det lugnt pga understimulans som uppkommit av utebliven mental aktivering.

Tror verkligen inte kastrering kommer att hjälpa, för ni har skaffat en hund med bruksraser i som kräver att få arbeta mentalt. Till exempel i form av spår, sök osv.

Så börja aktivera honom (skillnad på motion och aktivering) så ska ni se att det nog blir bättre :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
1/24/14, 11:13 PM
#8

7 Håller helt med.

Charlott_
1/24/14, 11:27 PM
#9

#7 Har du mer exempel på mental träning då? :S

Han har fått en del problemlösningar här hemma och då får han jobba för att få de han ska åt (godis).

Man tänker inte att situationen är negativ ändå. Känns som om jag gjort illa han med att han inte fått tillräcklig mental träning -.-

Frida B
1/24/14, 11:35 PM
#10

#9 understimulans är en vääääääldigt vanligt problem idag, så du är absolut inte ensam (om det nu skulle vara understimulering, vilket det låter som) om det ;)

Jag personligen tycker den mentala aktiveringen är mycket roligare än den fysiska, men det betyder inte att jag inte går promenader dock. Men att till exempel lägga ett spår till hunden, så att hunden får spåra upp en klöv är så roligt och häftigt att se, speciellt om det är ens egna hund! Finns massor att göra! Jag vill tipsa dig om att läsa på lite om vad det finns för olika grejer att göra med sin hund, och om det är någonting du fastnar för kan du kanske gå en kurs i just det? 

Gillar du att plocka svamp, kan du ju lära honom att söka svamp i skogen! 

Eller kanske köra uppletande med honom? Att du ska gömma ett föremål i till exempel skogen (han ska inte se vart du gömmer det, och i slutändan ska du kunna gå flera hundra meter bort) och så ska han få leta upp föremålet på egen hand.

Det är bara fantasin som sätter gränser! Här hittar du lite olika grejer som man kan göra :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Charlott_
1/24/14, 11:57 PM
#11

#10 En klöv ja, har skog precis bakom huset, skulle vart ngt. Räcker ju med att man drar den i ett snöre mot marken till de ställe jag tänk gömma den på så får han ta upp spåret! Vet en tjej som gjort de och det var väldigt kul!

Min mamma lider av en ledsjukdom så det är tyvärr bara jag som kan ta tag i dem större sakerna när de gäller just Nemo, fastän han är min hund så :)

Men spåra ska jag testa för de kan han nog vara duktig på! :)

Frida B
1/25/14, 12:17 AM
#12

#11 ja, men testa det! Men han kommer förmodligen inte fatta på en gång, så lägg ett spår som bara är ett par 10 meter första gången. Sedan, om din mamma lider av en ledsjukdom kan du ju lära honom att hjälpa till hemma. Typ som en vårdhund :) Också kul aktivering där hunden får jobba lite! Det kan vara allt ifrån att lägga tvätten i tvättkorgen, och att tända/släcka lampor till att dra av strumpor från fötterna eller att hämta fjärrkontrollen. Som sagt, bara fantasin sätter gränser!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Charlott_
1/25/14, 12:40 PM
#13

#12 Jag förstår ditt tänk haha, lampor har vi ej i taket, bara i hallen, annars har vi 3,40 meter i tak å hyresvärden har inte tagit i å göra kontakter i taket ^^ hahah

Nemo är ju positiv till allt så jag tror han kan lära sig en del så. Men min mamma klarar av att gå i hemmet å så men inte promenader med Nemo. Det var ett tag mamma var ute med han så hon själv fick röra på sig, jag har aldrig sett Nemo gått så lugnt å fint så han förstår ju också :) Han går aldrig så fint med mig heller, haha. Men spår ska jag lägga ut för de kan han behöva! Han älskar skogen mer än någon annan! :)

Annons:
Frida B
1/25/14, 1:07 PM
#14

#13 Ja, det är bara fantasin som sätter gränser som sagt! Lycka till!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Charlott_
1/25/14, 1:16 PM
#15

#14 Tack! :)

[Forest]
1/25/14, 11:06 PM
#16

Vi gömmer allt möjligt ute allt från leksak,vante,tröja men även att vi själva gömmer oss (låter spåret svalna lite) för att sen låta hundarna leta. Du kan även ta en korv o dra i längre snöre jag har en stav som jag har satt snöre på så drar jag det dom ska leta efter brevid där jag går, på så sätt spårar dom inte mig ;) Att gömma godis i bark på tall är även en bra enkel sak, man kan börja lite lägre ner sen göra det mer svårt med att ta det olika höjder o på flera träd. Något jag tycker är bra träning är även skapa bra kontakt, köra lite vardagslydnad under promenaden avsluta det med kasta ut lite godis i högt gräs/snö. Att sen även ge dom lite inne för att låta dom arbeta för maten som en akterveringsboll är även en sak jag rek att man skaffar. Finns massor med enkla övningar som inte kräver mängder med planering :) 

Trix,kontaktövningar osv 

Ang klöv så kan vissa hundar reagera lite olika våran ena hund spåra men vägra ser det som belöning därmed vart det att man fick ha annat att belöna med i slutet av spåret. Jag har gott godis i en liten skål.

Upp till toppen
Annons: