Annons:
Etikettallmänt
Läst 4765 ggr
Gull-marie
2014-01-21 16:02

Bota fukteksem p hundar

Min schäfer hade fukteksem. Bakdelen var mycket sårig, hon kliade sig, tuggade i såret och led. Vi kunde inte klappa henne från midjan och bakåt. Jag har provat allt som veterinären erbjöd, dyra schampo, injektioner, dyr mat. Inget hjälpte. Hon hade problem året runt. För ett år sedan tog jag till andra metoder. Jag klippte pälsen någon cm runt såren, duttade på rikligt med potatismjöl. Detta hjälpte lite mot klådan. Sedan började jag ge henne torkad papaya, vilket motarbetar infektioner. De först veckorna gav jag henne 4-5 bitar per dag, därefter två bitar per dag. redan efter en månad var alla såren borta och jag kunde klappa henne på den delen av kroppen. Nu har det gått ett år och hon har inte haft ett enda sår under detta året. Det kan vara svårt att hitta torkad papaya i livsmedelsbutikerna, men det finns att beställa på internet.

Annons:
axilur
2014-01-21 16:18
#1

Jag gjorde samma sak när min ena hund fick hotspot. Rakade, tvättade och hade potatismjöl på ett par gånger om. Vips så var det borta!

/Anneli

Djurälskaren87
2014-01-21 16:24
#2

1# men att int veterinärerna ger det som tips?

axilur
2014-01-21 17:20
#3

Att raka tror jag att de gärna ser att man gör, men potatismjöl finns det antagligen ingen studie på. Mina veterinärer är väldigt glada i studier och rekommenderar därför en antibakteriell salva från apoteket. Den behövdes inte.

/Anneli

Upp till toppen
Annons: