Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 580 ggr
2014
2014-01-19 16:41

Tips på aktivering inomhus/utomhus

Jag har verkligen ingen fantasi när det gäller att försöka att aktivera min hund. Så jag skulle behöva en massa tips :)

Han kan redan: sitt, ligg, rulla runt, spela död, sitta fint, high five, snurra och något mer tror jag.

Han gillar att spåra eller söka, kommer ej ihåg vad som var vad. Men kan dock inte göra det här där jag bor.. Han gillar även lite Agility också. Har ej hunnit

Men skulle vilja ha lite tips på övningar där han får jobba med huvudet. Helst övningar som jag kan göra själv till honom då ingen i min familj eller så, är så värst intresserade.

Tack på förhand :)

Annons:
Maja2
2014-01-19 16:48
#1

Spår och sök kan du göra var som helst :)   Ute på gården, på en parkering, längs vägen, inomhus.  :)  Ofta gör vi det mer komplicerat än det behöver vara. 

Skogsagility? Parkour?  Var/hur bor du? Mitt i en stad?

2014
2014-01-19 18:03
#2

Hur ska jag lägga det då? Tidigare har jag bara dragit en korv eller något annat smaskigt som min hund gillar efter mig :P

Du får gärna berätta hur du gör om du lägger spår eller sök :)

Vad är parkour?

Bor nära några skogar och i ett hyfsat lugnt område, det bor en massa hundar här också :)

Maja2
2014-01-19 18:24
#3

Du kan ju fortsätta lägga spår på det sättet, men gör det svårare, med tvära vinklar, längre spår osv.   Själv jobbar jag med viltspår och blodspår, men det går lika bra att göra som du, dra en korv :)  

Kolla in den här sidan - http://dogparkour.se/sample-page/

De finns även på facebook.

2014
2014-01-19 18:56
#4

Jaha okej vad bra :) Jo hittills har jag lyckats lägga ett spår på 370 meter och det är det längsta. I ett litet svårare terräng med lite vinklar osv.. Vet dock ej om 370 meter är så långt egentligen :P

Har ej lagt så "långa"  spår så många gånger till min vovve men han är jätte duktig på det. Har väl lagt sammanlagt 10 spår till han, varav dom 7 första bara var mellan 50 och 150 meter.

Det dära Parkour verkar vara något för min hund! Han älskar att hoppa upp på stenar och stockar osv osv :) Tack så mycket för dina tips!

Har du något mer tips fast övningar inomhus som du gör till dina hundar, där dom får använda huvudet? ^^

Maja2
2014-01-19 19:13
#5

Inomhus kan du tex göra godissök svårare genom att lägga en godis i en liten kartong, som du gömmer. Då blir det både att söka kartongen, sedan öppna den. 

Lägg godis i en petflaska och låt hunden lista ut hur den ska få ut godisen

Göm godis både fågel, fisk och mittemellan, dvs inte bara på golvet :)

2014
2014-01-19 19:46
#6

Tack så hemskt mycket för dina tips! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: