Annons:
Etikettallmänt
Läst 1000 ggr
Bellaass
2014-01-17 12:53

En liten fråga

Jag gillar blandras hundar!

Men jag tänkte på en sak. Jag anser att avla på blandras hundar är ganska "oseriöst"/"oansvarigt" därför att det finns inte många raser som passar att para med varandra. Missförstå mig inte!

Jag älskar blandraser.

Men kan ta min blandras som är chihuahua/jackrussel, Jackrusseln är en väldigt aktiv ras medan chihuahua inte är det.

Det krockar liksom. Vilket många hundraser som blandas med varandra gör.

Men min fråga är tycker ni det är mer oansvarigt att avla på en blandras hund med ett minimalt underbett som inte påverkar hunden ngt.?

Själv anser jag att det inte har en stor betydelse om man nu tänker ta Valpar på en sådan hund.

FÖR ATT det kommer oavsett vad vara en sällskapshund med kanske ett mini underbett som vissa tycker är mer speciellt och charmigt.

En funderare bara.

Sedan kan man fråga sig varför avla på en blandras när det finns massa blandras Valpar osv.

Men det hörde inte till ämnet!

Vad tycker ni om detta?

Annons:
VildaVittra
2014-01-17 13:04
#1

Så länge SKK, FCI osv vägrar att ta steget in i 2000-talet och modernisera sin avelsideologi så behövs blandrasavel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnneN
2014-01-17 13:06
#2

Jag skulle inte rekommendera att avla på en hund med underbett, det är en defekt som kan gå i arv och även om inte just föräldradjuret har några problem med det så kan defekten bli värre hos en eventuell avkomma eller avkommans avkomma och kan i värsta fall ge sådana problem så att hunden får problem med att äta, dricka, mm.

Jag tycker att vid all avel så ska man tänka betydligt mycket längre än till bara avkomman i 1:a led, man bör tänka på hur det kan påverka eventuella avkommor i typ 7:e led och ännu längre.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Xristina
2014-01-17 13:07
#3

Jag kan väl tycka att ska man avla, så bör man göra det på fullt friska djur. Jag har för mig att underbett kan vara ärftligt, och då är det nog inte optimalt att avla på en sån hund.

Sen kanske psyket är otroligt, och då får man ju överväga för- och nackdelar

Bellaass
2014-01-17 13:21
#4

Bra svar!

Man ska absolut avla på fullt friska djur.

Men oftast vet man inte tidigare led och generationer på blandras hundar heller som folk väljer att avla på. 

Som man gör med SKK hundar där har man koll på flera generationer.

Bellaass
2014-01-17 13:35
#5

Man kan nog diskutera hur länge och hur mycket som helst om det här.

Finns mycket man kan ta ställning till.

Jag föder nog hellre upp blandras hundar än att följa SKK och ställa ut den "perfekta" hunden.

Jag avlar hellre på en hund med underbett som inte påverkar ngt än att avla på ex. en mops som inte kan andas.

eller ex. en schäfer som knappt kan gå eller springa normalt.

Det är mer plågsamt en hund med ett litet underbett…

enligt min åsikt!

Xristina
2014-01-17 14:00
#6

#5 Sen får man tänka på att mopsen nos, schäferns höfter osv osv har säkert börjat lika obetydligt som blandrasens underbett. Avlas det på det, så framträder det mer och mer

Annons:
Maja2
2014-01-17 14:42
#7

Helt vansinne att avla på hundar med defekter, även om många tycker att det är gulligt. Som med all annan avel, gäller det att tänka längre än näsan räcker. Att blanda raser med olika instinkter kan orsaka stor skada för hunden, likväl som att avla på renrasiga djur med andningsproblem o dyl.

vallhund
2014-01-17 17:19
#8

#5 Tänka sig, det finns renrasiga FCI/SKK registrerade raser som inte ställs ut, surprise?

PS. Det finns mopsar som andas utan problem o det finns schäfrar som inte har HD trots att vissa anser att de är missbildade pga övervinkling. Faktum är att US har aningens bättre HD statistik än BS. Inte med så mycket men statistiskt signifikant.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maja2
2014-01-17 17:35
#9

#5 Fast det där resonemanget kräver ju att man väljer mellan pest eller kolera, vilket inte är tillrådigt vid avel.

Upp till toppen
Annons: