Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1455 ggr
algolist
12/25/13, 2:02 PM

hälta

min blandras hane på 3 år började halta igår, troligen efter att han sprungit runt o lekt med en annan hund…
Hältan kommer och går, emellanåt rör han sig "rent" o emellanåt haltar han kraftigt..(vänster fram)
har böjt,tryckt/klämt,sträckt men inget han reagerar på, kan heller inte känna svullnad eller värme..
Han är ju pigg och beter sig som vanligt i övrigt

hur länge bör ja avvakta med vet om de inte blir bätte?
upptäckte hältan som sagt igår (24/12 vid 12-13 tiden). o han har aldrig varit halt tidigare.

min tanke är att de är en streckning - men är ändå lite orolig (eftersom de är min första egna hund, o han har som sagt aldrig varit halt tidigare- och jag ofta blir överdrivet orolig )

tack på förhand

Annons:
algolist
12/25/13, 2:24 PM
#1

skrev halt på vänster fram…
men han är halt på höger fram..

verkar som om han haltar mer efter vila/då hanhar legat

[Forest]
12/25/13, 4:37 PM
#2

Jag skulle gå korta koppelpromenader.  Gjort detta i några dagar ser du ingen skillnad kontakta veterinären. Man kan också kontakta vett nu för rådfråga men dom kommer troligen säga att du ska ta det lugnt med honom och avvakta o se.

Fridaaaa
12/25/13, 4:41 PM
#3

När Lillan fick hälta för något år sedan ringde jag veterinär och rådfrågade och h*n sa att jag skulle avvakta några dagar, mycket vila och korta promenader, inte på mycket asfalt/hårt underlag ute.

Det gick över på henne, tror det var en sträckning, masserade även lite försiktigt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

algolist
12/25/13, 5:17 PM
#4

Korta kortoppelpromenader blir de(o lite mer inte dra i kopplet träning, hehe) Kom nnyss in från en "kisspromenad" o medans ja torkade honom passade ja på o klämma lite, fick en reaktion i armbågen, höll bakom armbågen/runt i klämde lite- då reagerade han lite lätt med en ryckning(inte så han drog bort benet, utan ja fick fortsätta klämma o känna) så är kanske något där.. Men avvaktar några dagar så får jag hålla tummarna (: Tack för bra svar(y)

AnneN
12/25/13, 5:35 PM
#5

Låter på din beskrivning som att det kan vara en sträckning, då gäller det total vila i några dagar = endast korta koppelrastningar, inget bus, inga trix som involverar belastning/rörelser med det skadade benet.

Har han inte blivit helt bra innan fredag så skulle jag råda dig att kontakta veterinären.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

algolist
12/31/13, 2:05 PM
#6

I fredags var an knappt halt alls, sedan vände det igen:/ I förr går och igår var han rätt halt:/ Halt idag med… Men ringt o bokat tid hos veterinären den 8jan(är inte hemma nu, men ska snart hem o de va enda dagen ja kunde fixa skjuss) Min mamma hittade några rimadyl hemma hos sig(med utgångspunkt datum någon gång under 09- men läst lite o de enda som hänser är att dom blir svagare) Så nu ska jag pröva med det i några dagar… O hoppas på att han blir bättre(ska ändå be veterinären att kolla lite) Bara som en liten uppdatering (:

Annons:
Upp till toppen
Annons: