Annons:
Etikettallmänt
Läst 5002 ggr
[Yoshi]1
2013-12-20 11:20

Vad fick du för hund?

Vore kul att höra vad era hundar har ärvt från sina raser, t ex. gällande utseende, användningsområde, temperament.
Så skriv raserna er blandras har & beskriv :) Bild på era fina hundar får gärna skickas med också!

Annons:
Mumsing
2013-12-20 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en BC, Norrbottenspets och finsk-/svensk lapphund. Var nästan säker på att hon ville valla i början, då hon älskade att springa runt och "hålla koll" på flocken 😃 Men nu på senare tid så har hon hellre intresserat sig för rådjur och fåglar. Hon fick nog mest av norrbottenspetsen i sig, ser ut som en fast med annorlunda färg 😉

Ellen89
2013-12-20 19:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Jattefin hund!

Min tjej jagar ocksa faglar om hon har chansen - men har tranat bort det (mostly!) till bollen istallet da det kanns jobbigt att sta dar och ropa och hunden kommer inte tilbaks :/ Hon ar Schafer/Border Collie

Annars ar hon en harlig hund som tar efter bada raserna. Kanske inte like vaktig som Schafer men :)

Hennes kompis till hoger ar en ACD/JRT blandras som tar efter bada… ganska envis och sjalvstanding. Men jattesot och smart :)

Cahira
2013-12-20 20:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kallar Apache för grävlingräv. Han är vig, snabb och smart som en räv (från BC sidan) och fysiskt hård och envis som en grävling (från corgisidan). 

Han är mentalt vek men fysiskt hård. Skulle en häst springa över honom skulle han bara ruska av sig men om jag harklar mig tar han åt sig. Han skäller rätt så lätt, vallar oss när han försöker sätta igång oss att leka och nafsar som en heeler. 

Han vallar nöt genom att resa raggen, morra hotfullt och snäppa käkarna högt, nafsar om han känner han måste. Han tjuvvallade ett par gånger i början. 

Han har enormt hög will to please och är extremt lättlärd. Om jag ger honom en uppgift så vägrar han ge upp förrän han lyckas, som då jag bad honom klättra i ett träd. 

Å andra sidan så är han omöjlig att få in inomhus då han inte vill komma in. Men så är han väldigt ung ännu med.

Stress och ljudkänslig från BCn. Tuff från corgin när till exempel snabeldraken kommer fram (dammsugaren). 

Ståndöron från corgin men mer triangulära från BCn. Han är verkligen 50/50 och två hundar i samma hund!

Digger är färgad som en BC men är kvadratisk och långnäsad som en collie. Noll arbetslust, vill bara kela.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
2013-12-20 23:34
#4

#3 apache är så sjukt söt haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Luminous
2013-12-23 12:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min hund är väldigt svårt att säga vad han fått från vad. 

 Hans pappa är Alaska husky och hans mamma är en blandning mellan dobermann/rottweiler/schäfer.

 Så Obelix är en 4 vägskorsning.

 Han studsar som en husky, och har lätt till skall och låter allmänt väldigt mycket. Han har ständigt tryck i kopplet, som jag omöjligt fått bort än så länge. Han har separationsångest från mig och får panik så fort han inte ser mig, men vi tränar och det går bättre!

 Han vaktar mycket och är lättarbetad. Han lär sig saker på två röda sekunder. Dock har han dåligt tålamod och då börjar han gnälla och skälla. Men han är smart och det tar inte länge innan han kommer på en massa hyss. Han har dock inte så mycket jaktlust som våran samojed och kan lätt umgås med smådjuren i huset. 

 Han har energi till tusen och är aldrig riktigt nöjd! 

 Han har dobermannen/rottweilerns teckning fast är inte lika mörk på de bruna fälten och långa ben som en dobermann.

 Han har vippöron, som blev resultatet av hängöron+ståöron.

 Han har lång kropp som en schäfer och schäferns bakbensställning.

Upp till toppen
Annons: