Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1511 ggr
Susanna_w
12/2/13, 2:42 PM

Kvalsterallergi - Behöver lite hjälp och tips.

Har en hund med damm och förrådskvalster allergi. Han går på hyposens sprutor och duschas 2-3 ggr/v. Det har alltid fnkat bra men nu på vintern är det extremt illa iom att man inte vädrar i samma utsträckning antsr jsg? Dock var det absolut inte så här illa förra vintern.. Ni som också har hundar med samma poblem hur gör ni? Hur ser eran vardsg ut? Får hunden vara i säng oh soffor, har ni tagit båda tillgångar till det eller valt att dom får vara på endast ett utav ställena? Foder? m.m. När denna utredning var klar så tog vi bort alla mattor, tillgången till sängen Men nu är det extremt illa, ska till vet igen imorgon men han anser att vi ska ta bort gardiner, ja allt där det finns mycket kvalster, byta ut madrasser och skaffa någon dammsugare för allergiker men jag känner att någon måtta får det ändå vara, det borde finnas mindre kostsamma ändringar man kan prova först.?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Annons:
Maja2
12/2/13, 3:20 PM
#1

Vad ger du för foder? En av mina hundar fick diagnosen kvalsterallergiker för ett drygt år sedan. Jag bytte från torrfoder till färskfoder, och allergin försvann helt.

Susanna_w
12/2/13, 3:30 PM
#2

Haft tanke på att byta eftersom kvalster gillar torrfoder, men jag tycker det verkar konstigt att det försvinner helt, jag menar det finns ju fortf kvalster överallt. Vilket färskfoder använder du? Keso går på magnussons meat and bescuit

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Maja2
12/2/13, 3:37 PM
#3

#2 Jag funderade inte kring om det skulle försvinna helt eller inte, utan gav  det en chans. Jag tror åxå att hundens immunförsvar stärks om den får ett bättre foder. Jag ger Fodax, och det funkade utmärkt :)

Susanna_w
12/2/13, 3:38 PM
#4

Ja mdet skadar ju aldrig att prova! Hur är det annars, får din hund vara i soffa och säng?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

AnneN
12/2/13, 3:40 PM
#5

Har inte själv en hund med kvalsterallergi men har bekanta som har det. Det de kan rekommendera är:

  • Inga bäddar, soffor, mm av tyg utan endast skinn = drar inte till sig lika mkt damm.

  • Inte ge torrfoder utan byt till färskfoder eller barf.

  • Använda luftfuktare & luftrenare i alla rum där hunden vistas.

  • Vädra så ofta som det är möjligt, även på vintern (korta stunder).

  • Dammsug/skura/dammtorka OFTA (helst dagligen i hela hemmet)

  • Skaffa dammsugare med bra filter (brukar rekommenderas för folk med astma).

  • Dammtorka alltid med fuktig trasa, ej med dammvippa för de rör upp dammet mer.

  • Har du andra djur, tex katt/smådjur, se då till att använda dammfri kattsand och bottenmaterial till smådjursburar, dammfritt hö, mm till tex marsvin/kanin, eller att hunden inte får vistas i samma rum som dessa djur.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
12/2/13, 3:44 PM
#6

#4 Japp, hon är både i soffa och säng. Jag tvättar sängkläder och filtar i soffan en gång i veckan, har balkongdörren öppen på nätterna för vädring, i övrigt städar jag inte mer än tidigare.

Annons:
Susanna_w
12/2/13, 4:12 PM
#7

Tack AnneN, hade koll på det mesta där, han har vart allergiker eller vi utredde den fär 1, 5 år sen men det är inte förens nu det har börjat bli sämre. Vädra går inte så bra för då sjunker tempen till kameleonten och tll min gamla råttor. Jag vädrar men inte ofta då det krävs lite göra innan. Då är det bara testa färskfoder nu när vi fått större frys och allt och kika på en luftfuktare och så får vi se hur det går utifrån det. Hur lång tid tog det tills du såg resultat?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Maja2
12/2/13, 4:14 PM
#8

#7 ca 2 månader

Susanna_w
12/15/13, 12:49 PM
#9

Igår kom maten! Det var riktigt populärt, nu springer han till köket så fort man går dit ihop om att få mer mat. Väldigt populärt!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

AnneN
1/26/14, 10:26 PM
#10

#9 Hur har det fungerat med maten och allergin?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

algolist
1/27/14, 9:21 PM
#11

följer..
har en hund som ska utredas för damm/kvalser allergi…

Susanna_w
2/6/14, 4:42 PM
#12

Halloj alla, efter att ha gått färskt i nästan 2 månader märker jag resultat - till det bättre både när det gäller allergin och har fått en gladare hund somnumera älskar mat! Oerhört tacksam för detta tips!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Mixie
2/6/14, 7:34 PM
#13

Visst är det häftigt vad lite bra mat kan göra? Min kompis katt som numera går på färskfoder har gått från att vara skygg, nedstämd, inte alls lekfull och hade stora problem med tänderna… Till att idag driva hemmet till vansinne genom sina nattliga lekar (skämt åsido dom är jätteglada) tänderna är i toppskick, och hon har till och med blivit mera framåt! Nu inte sagt att färskfoder är någon magi men i många fall märker man stor skillnad :)

//Mickan

Annons:
Malin653
2/7/14, 10:17 PM
#14

Min förra hund hade hus dammskvalster allergi, vi provade sprutorna men dem hjälpte inte. Han kliade sig väldigt mycket.
Det som hjälpte vad sensitive skin foder från hills och sen kortison tabletter och han slutade att klia och mådde bra av det. 
Men slutade vi att ge tabletterna för att testa eller om vi missade en dag så började han klia direkt, så han var tvungen att ha dem livet ut.

Hoppas din hund blir bättre!! :)

Maja2
2/7/14, 11:27 PM
#15

Min lilla Molly, som jag berättade om tidigare, är fortfarande helt symtomfri när hon äter färskfoder. När jag var till vet. för Vaccination så frågade hon hur det gick med allergin, och jag sa att allt kliande försvann när jag slutade med torrfoder, och började med färskfoder. Då sa veterinären att det är vanligt. 

Snopet att hon sa så. Blev lite irriterad över att hon inte nämnde det när jag gick på allergiutredningen, men de är ju bundna vid sina torrfoder, så de får inte säga det rakt ut gissar jag. 

Molly var diagnostiserad husdammkvalsterallergiker.

Upp till toppen
Annons: