Annons:
Etikettbeteende
Läst 957 ggr
redstaryena
2013-11-22 16:53

Snälla någon som vet!?

Hejsan ni glada! Eftersom många här inne verkar väldigt kunniga när det gäller allt mellan himmel och jord, tänkte jag berätta först hur allt ligger till :) och sen kommer min fråga….. Min äldsta hund är ganska dominant och låter han ogärna leka med andra han hundar (har prövat,utan framgång) Däremot är han en sann gentleman gentemot tikar och väldigt tålmodig med Valpar. Och följer han en han hund sen valp stadiet så är han helt okej med den hunden även sen när den blivit äldre. Nu funderar jag på att ta mig an en till omplacering. Det är en fin 3 årig amerikansk bulldog tik. Då hon är kastrerad efter en livmodersinflammation, kan min han hund bli osäker på henne pga detta tror ni? Hon är en ganska bestämd dam men detta kommer inte att göra något så länge han uppfattar henne som en tik. Vet ju att han hundar kan bli osäkra på andra kastrerade han hundar. Vet någon om detta även kan hända när det gäller tikar?? Dum fråga kanske men chansar ändå. Ha en trevlig kväll / Jen..

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Maja2
2013-11-22 17:27
#1

Svårt att svara generellt på. Det bästa vore ju om du kan låta hundarna träffas, och se hur de accepterar varandra.

redstaryena
2013-11-22 22:47
#2

Jo det är klart att vi kommer att låta de träffas. Men va mest nyfiken på om någon varit med om det eller hört talas om det scenariet. Har själv aldrig tänkt på det fööräns nu. Tänkte att det kunde finnas nån som hört talas om det här inne :) googlar på det istället. Tack för all hjälp. Ha det bäst

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Forest]
2013-11-22 22:56
#3

Att låta dom träffas först flera gånger underlättar för att se om dom trivs ihop, så det är även mitt tips.

Djurälskaren87
2013-11-22 23:04
#4

tror inte de skall vara något problem.

min hanhund ogillar andra hanhundar, han morrar på dom osv, osäker helt enkelt men med tikar eller kastrerade hundar är han mer säker och accepterande.

jag passade en tik i två veckor och det funkar utmärkt

redstaryena
2013-11-22 23:51
#5

Jo det är min hund med när det gäller kastrerade hanar. Det vill säga om de blivit kastrerade "i god tid" alltså innan de hunnit bli för "haniga" Min hund är kastrerad men gjorde inte detta förrän i 3 års åldern, då jag inte haft honom sen valp. Han var fullpumpad med testesteron och hade redan utvecklat "jag är störst och bestämmer över alla" . Så det där finns ju lite kvar. Men blev av med att han matvägrade osv när det var löp tider. Sen har det andra också lugnat sig med hjälp av träning. Dock är han dominant, men aldrig mot tikar. Och eftersom damen jag tänkt mig komma till oss, också hon är dominant, har jag funderat på om hon då kan uppfattas av honom som "mindre tik" just för att hon är kastrerad… Oavsett vad kommer de att träffas. Ville bara höra om någon hört talas om detta..bara det :)

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Forest]
2013-11-22 23:55
#6

5 Förklara hur du vet att han är dominant? Gör han utfall?

Annons:
redstaryena
2013-11-23 00:51
#7

inte på avstånd men han gör det om den andra hunden visar det minsta lilla, typ en självsäker blick eller nåt då blåser han upp sig. Och han skäller ALDRIG, utan det kommer dova grova morrande. Men vi kan gå förbi andra så länge de inte låtsas om honom :)

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Forest]
2013-11-23 09:31
#8

7, "dominanta" hundar behöver bara visa sig, de behöver inte göra ett smack mer. En osäker hund därimot låter mer och trippar på spänn, gör andra utfall så tänder dom till. Jag skulle inte påstå att din hund låter dominant utan helt enkelt osäker.

redstaryena
2013-11-23 10:35
#9

Ja jo det kanske är så men han moppsar sig aldrig mot skälliga hundar utan det är då mest blickar och sånt. Oavsett vad så vad ju inte det frågan :) men tack i alla fall

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: