Annons:
Etikettbeteende
Läst 900 ggr
Moppie
2013-11-18 00:54

Sluta jaga

Hej!

Min Cavalierblandning jagar mina kaniner och marsvin i deras burar så de bli livrädda, Tips på att träna bort detta så kaninerna kan bli lugna och hon låta dom vara. Typ vilja gosa med dom istället för att vilja döda dom :(

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Annons:
[dynamitella]
2013-11-18 01:00
#1

En bra början är att sitta på andra sidan rummet och belöna vovven då den ignorerar kaninerna. Sen närma dig burarna. Idén är att vovve ska kunna nosa på kaninerna och förbli lugn. Beröm med klappar, mys och godis.

Moppie
2013-11-18 01:04
#2

#1 Tack, Ska prova! Dom bor ute med stor utegård så lite svårare ;)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[dynamitella]
2013-11-18 01:10
#3

#2

Ja, det blir kanske lite svårare :) Men samma sak går kanske att applicera. Börja så långt bort att hon inte bryr sig, och närma dig. Belöna bara när hon är tyst/tittar på dig/ignorerar kaninerna/tittar på dem med ett avslappnat kroppsspråk :)

Cahira
2013-11-18 01:31
#4

Jag skulle börja med att täcka för så inte djuren kan se varann. Ger trygghet åt kaninerna och marsvinen och tar bort synretningen för hunden. 

Sedan träna bara då hunden är ut-tröttad mentalt och fysiskt och belöna lugn. Kanske låta hunden tugga ben i samma rum. 

Men att hoppas på att dom ska kela ihop vet jag inte om jag nånsin skulle riskera. En olycka händer så fort.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Moppie
2013-11-18 19:35
#5

#3 Jättebra tips, Tack :D

#4 Ja ska prova det :) Somsagt är det ju ute ;)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Ellen89
2013-11-21 04:47
#6

#5 finns det ngt annat som motiverar hunden? Kanske en lek? Eller godis (det den tycker mest om)? Min tjej brukade jaga faglar och jag hade da nil chans att fa tag i henne… nu kastar jag boll istallet, hon far sin "drug" att jaga men bara bollen da…. och hon kommer alltid tillbaka med bollen ocksa 🙂

Annons:
Moppie
2013-11-21 16:04
#7

#6 Hon gillar ju att hämta saker men inte att lämna tillbaka dom :/ Ska försöka få henne aktiverad på något sätt :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Ellen89
2013-11-21 22:50
#8

#7 Jag ska prova en flirt pole pa min hund ocksa da jag vill garna att min tjej leker med mig och nara mig mer (istallet for bollen)… har lart henne tug a war hon larde sig inom 10min! Men forsok en flirt pole… dar kan hunden jaga men ocksa komma tilbaks :) En film pa youtube hittade jag :) Men jag skulle nog satta filt over buren ocksa nar du leker sa bara lukten fanns som #4 sa :) Och sen borja sakta ta bort filten… gor dig sjalv sa intressant for hunden som mojligt… :)

http://www.youtube.com/watch?v=VXmlmVALQmk

Upp till toppen
Annons: