Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 6115 ggr
Mixie
2013-11-14 11:57

Knakar i kroppen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena hund på ca 9 månader har börjat knaka i kroppen, funderar på om det kan vara patella som spökar, någon som har tips? Borde jag kolla upp det trots att hon inte verkar lida alls av det? Hunden är en liten prazsky krysarik! Vad tycker ni? Kan tilläggas att hon hade första löpet för någon månad senast och gick då ner väldigt mycket i vikt, hon är på väg tillbaka men fortfarande ganska smal, hon äter färskfoder blandat med barf!

//Mickan

Annons:
Frida B
2013-11-14 12:09
#1

Vart knakar det? Patella tror man är ärftligt, men är inte säkert. Har för mig att många små raser har problem med patella… Är föräldrarna kollade?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
2013-11-15 22:55
#2

1 du har rätt det är ärftligt. 

TS jag tycker du ska kolla med en veterinär om det är patella eller inte, sen får man träna upp dom muskler så den blir så musklerna håller knäskolan på plats. Detta med att hon gått ner i vikt så tycker jag att du ska ge fetare mat så att hon inte går ner så mycket, har fått kämpat som en tok med ena hunden här för att få upp henne i vikt. Det har jag lyckas med genom köpa voh och ger henne dubbelt så mycket än vad hon ska äta om man går enligt hennes vikt. Hon förbränner mer än dom andra som man får passa.

Frida B
2013-11-15 23:03
#3

#2 man är inte helt 100 på om det är ärftligt ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
2013-11-15 23:09
#4

3 Du får inte avla på en hund med patella då det är med stor sannolikhet ärftligt. Att man sen inte vet vilken arvsgång den förekommer på säger mig inte att det inte är ärftligt, det är inte för inte man kollar på många raser patellan :)

Frida B
2013-11-15 23:10
#5

#4 ja, med stor sannolikhet är det ärftligt ja :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Charlott_
2013-11-16 00:10
#6

Va söt liten PK du har. Vart har du köpt henne? Vet att de inte finns så många uppfödare i Sverige. Här hemma bor 3st PK killar! :)

Hoppas knarrandet går över men personligen tycker jag det borde kollas upp å sen få reda på utav veterinär hur de ska tränas!

Lycka till! :)

Annons:
Mysisa
2013-11-22 17:45
#7

#4 För vem får man inte avla på en hund med patella? För dig? Ts intressant att din tjej också gick ner i vikt i samband med första löpet. Råkade ut för samma med min lilla tjej. Vi ger dom samma mat också verkar det som fast efter vikt nedgången har jag gått över helt på BARF eftersom jag inbillar mig att det var färskfodrets fel att hon blev skit smal. Vart knakar det? Hur mycket knakar det? Knakar detär hon rör sig? Ring veterinär och fråga. Aldrig hört talas om en hund som knakar

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2013-11-22 20:19
#8

7, Om man vill avla på bra hundar så gör man helt enkelt inte det, det är väl något många inte vill riskera föra vidare. http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/patellaluxation/ 

Patellalluxation är med stor sannolikhet ärftlig, men arvsgången har inte kunnat fastställas. Det faktum att förekomsten varierar kraftigt mellan olika raser och mellan olika familjer är dock indikationer på att sjukdomen är ärftlig. Enkelt autosomal recessiv arvsgång har föreslagits, men en vanligen accepterad uppfattning är att arvsgången är polygen (dvs flera olika gener samverkar).

Förbud mot avel med sjuka djur

Hundar och katter får inte användas i avel om

  • de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
  • de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
  • de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

Ska man utgå efter detta så är det inte tillåtet att avla på hundar med funktionshinder som kan ärvas. Och det är enligt jbv

trex
2013-11-25 13:30
#9

Chihuahua avlar dom på patella,  taget ur RAS . "Den sammanlagda Patella luxations statusen i parningskombinationen får 

inte överstiga 2."

dom rekommenderar dock 0 grader.

[Forest]
2013-11-25 20:37
#10

9 anser det rent idiotiskt men visst finns det oseriösa uppfödare som inte eftersträvar den ultimata hälsan avlar på det sämsta tillåtna för det är "okej".

Mysisa
2013-11-26 10:35
#11

#10 Men nu gäller den här tråden inte chihuahua eller nån annan ras där det finns tusentals hundar att välja mellan som avelshundar. Tråden handlar om prazskyn, en ras som är så liten att om du skulle välja bort alla hundar från avel som har ett litet fel, tex patella 0/1 så skulle avelsbasen bli så liten och inavelsgraden så hög att inom ett par generationer så skulle de 50 hundar som finns kvar se ut som chihuahuan Rosie. Man vet inte hur patella nedärvs, det finns avelskombinationer där båda föräldradjuren har patella men alla Valpar är fria och vice versa. Så patella är inte orsak nog att hänvisa till den lagen du syftar på. Men nu spelar det egentligen ingen roll alls i den här tråden eftersom ts inte svarat på föräldrarnas patella status, det är inte ts som fött upp hunden och tråden startades inte för att hon ville veta om uppfödaren hon köpt hunden av gjort några etiska eller moraliska eller lagliga fel när denne tog fram kullen med ts hund. Ts vill veta varför hennes hund knakar.

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2013-11-26 10:45
#12

Om man tar hunden till veterinär så får man större sannolikhet reda på varför den knackar i kroppen än att vi ska gissa oss till varför det är så.  Att avla på en hund som knackar i kroppen säger mig att något är galet fel, aldrig hört att en hund knackar när den rör sig.

Mysisa
2013-11-26 12:57
#13

men när har honsagt att hon ska avla på hunden?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mixie
2013-11-26 14:27
#14

#6 hon kommer från en familj i Vallentuna :) #7 ja, har i allafall lärt mig nu att det inte skadar om dom är lite höga i hullet runt 8 månaders ålder! Det knakar som det kan göra i oss när vi sträcker på oss! Ibland när man lyfter henne eller hon reser på sig! Men jag är inte orolig längre då hon inte visar några som helst tecken på att ha ont! #12 som Mysisa säger har jag aldrig sagt att jag ska avla på henne, tycker i grund och botten att hon är för liten för att bära Valpar!! Sen får man ju tycka vad man vill men så länge hunden är pigg, glad, ohalt, äter och dricker så går inte jag till veterinären! Det här är en rätt känslig hund som tydligt visar om något är fel, och när det knakar till ger hon inte ifrån sig ett ljud!

//Mickan

Mysisa
2013-11-26 22:04
#15

Aha, det kan inte vara så att hon har stela leder? Har det börjat nu när kylan börjat komma fram?

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
2013-11-26 22:15
#16

13 läs igenom tråden så ser du när det kommer fram, det handlar om ärftligt som det står klart och tydligt att det är stor sannolikhet att det är det..

14 hundar är experter på att inte visa sig svaga, att säga så länge hon är pigg o glad behöver inte betyda att inget är fel på hunden. Själv så avliva vi en hund som hade cancer inte tusan visa hon tecken på detta innan eller under tiden hon hade för att vi alla skulle ta farväl o skämma bort henne så mycket vi kunde sista tiden. Hon var glad o pigg trots att cancer i magen.

Mixie
2013-11-27 11:44
#17

#16 cancer behöver inte göra ont i tidigare stadier! Men i vilket fall så känner jag min hund och hon piper för minsta lilla annars om hon gör illa sig och jag är 100% säker på att hon inte har ont! Det var dessutom länge sen jag hörde något nu! Och sen måste hon ju ändå vara över året innanhon kollas så vi chillar ett tag till :)

//Mickan

Upp till toppen
Annons: