Annons:
Etikettallmänt
Läst 1193 ggr
marinelady
2013-10-28 18:36

Ge mig hopp!... Unghundar..(Gnäll)

Gud jag har om något börjat slita mitt hår med min unghund. Hon är en korsning mellan Golden, Schäfer, Tollare och Flatcoated retriver.

Fyller just idag 1 år och har i veckan visat på en stor förmåga att ha glömt allt vi lärde oss för 2 månader sen.

Jag tog över henne vid 7 månaders ålder, Tösen som hon heter, har gått från vildbuse som äter skor, böcker,glasögon och vet inte hur man går i koppel till en hund som idag kan vara själv hemma, gå lös och oftast möta människor och hundar.

Men inte den senaste veckan.. Vi har tränat mycket hund/människomöten/miljöträning och det gick framåt!

Jag trodde vi hade blivit av med vissa ovanor, men idag har buset visat att vi har glömt hur man hälsar på andra människor, hur vi inte skäller på andra hundar, och att vi inte spårar rådjur när vi hämtar en apport….

Snälla ge mig hopp om att den obstinata unghundsåldern växer bort… Det är tur att någon har stora bruna ögon att blinka med när matte blir irriterad och sen gör jag alla fel man inte ska göra vid hundmöten.. om man ska få hundmöten positiva.

För saken är ju inte den att man bara blir besviken på sin hund, utan även på sig själv som vet hur man ska hantera hundmötet men ändå gör fel i stress situationer… Det är ju bara att göra om och göra rätt..

Annons:
VildaVittra
2013-10-28 18:44
#1

Ska hon månne till att löpa?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

marinelady
2013-10-28 18:51
#2

Hon har precis slutat löpa… Så vi är troligtvis i sista veckan…

[Forest]
2013-10-28 21:34
#3

Låter som det är hormonerna och med denna åldern kan även dom vara i spökåldern, bara traggla på. jag skulle rek att man går hundkurs för att få lite extra träning o hjälp :)

Cahira
2013-10-29 19:16
#4

Det löns inte att bli arg på en hund som det sprutar hormoner ur öronen på. Försök håll i dina ramar för vad som är tillåtet och inte tillåtet i vardagen och använd dig av nosarbete och motion som aktivering. Jobba inte på nåt nytt som att vara lös, det kommer inte funka. 

Om du släpper kraven på dig själv med kommer det kännas lättare. Du är inte misslyckad för att hunden är tonåring. Jobba bara på fungerande vardag och nog hjärngympa och motion för att hålla hunden dräglig och sedan tar du bara en dag i taget tills hunden är 2-3 år. Efter det kommer molnet av hormoner att lätta och hunden blir äntligen rolig igen. DÅ kan ni börja träna skoj. :) 

Men ta det lugnt, slappna av, ni har många år ihop!

Vad gäller hundmöten så sätt hunden vid sidan vägen och låt andra passera. Hundens ENDA jobb är att sitta på rumpan. Den får gnälla bäst den vill, så länge arslet är i marken. Då hunden passerat och din hund tystnat om den låter, DÅ får den gå. Att lära hunden att vi går ingenstans förrän du är tyst kommer ta bort ljudet i slutändan med. Då ni går igen, låt hunden nosa där andra hunden gick. Även detta kommer göra förväntan lite bättre för hunden vet att med tålamod får hunden nosa ändå. 

Detta kommer lösa många av era problem. Om du klickertränar kan du försöka jobba in det i detta med att sitta tyst men börja med att bara få sittandet att fungera. Om du måste i början, stå framför din hund ivägen så den inte kan se andra hunden. Eller sitt vid din hund och håll i halsbandet. Eller om du verkligen måste, sitt bakom och håll hunden emot din kropp. 

Var lugn och tålamodig och envis. Lugn släcker energi bättre än ilska. Ryck i koppel gör dig spänd och arg, så hitta metoder som håller dig lugn. Pipleksak i fickan, leksak i käften på hunden…. oavsett vad som krävs, hitta metoder. :) 

Det går över. ;)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

marinelady
2013-10-29 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tro mig eller ej men monstret kan gå lös! Vi mötte en annan lös hund förr förra helgen, dom tittar nyfiket på varandra, min hund vänder sig om och tittar på mig. Jag ropar in och hon kommer glatt så jag kan sätta henne mellan mina ben… Och inte ett pip när den andra hunden försöker hänga på, hon sitter tryggt mellan mina ben och väntar på att matte ska hantera det där lilla irritationsmomentet…

Idag blev jag mycket stolt, hunden och jag smet iväg och tränade och lekte lite på brukshundsklubben när det var tomt. Sen packade vi ihop och tog en promenad längs tungt trafikerad väg, hon är rädd för tunga fordon och vi skvallertränade på just dom… Tanken var att vi skulle jobba upp kontakten lite och kanske få några hundmöten. Och vi fick två möten! Ett med fem hundar samtidigt, och fram till tre meter tog hon godis, sen satte jag henne ner framför mig, vände ryggen mot hundarna och hunden satt framför mig, blev kliad i kinden och skällde inte!

Andra hundmötet på 5 meter, när vi såg hunden så belönade jag henne och sen tittad vi på hunden tills den passerat. Inte ett skall, bara en mysig unghund som ville kela lite mer…

Så plus i kanten på busodjuret.

Cahira
2013-10-30 01:50
#6

Härligt! ✨

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Forest]
2013-10-30 10:27
#7

5 Kul o läsa  👍

Upp till toppen
Annons: