Annons:
Etikettallmänt
Läst 1911 ggr
Ove-D
10/3/13, 11:39 PM

Rasval? blandrasval?

När jag bodde på landet så hade jag blandras med bland annat labrador/Bordercollie. Han var då den perfekta hunden för oss! Han gillade allt och alla och han tyckte om att vara ute mycket. När jag flyttade från gården stannade han kvar hos mitt ex.

Nu bor jag i lägenhet och har funderat lite på hund. När jag gjort någon test har jag fått svaret att bullterrier skulle passa. Men jag vet väldigt lite om den rasen.

Det jag söker är följande:

25-40 cm i manke, social och positiv hund utan att vara hoppig, vaktig och skällig. Gärna bra på apportering/sök. Den ska kunna vara en soffpotatis inne men ändå klara promenader/utevistelse på upp mot 3-4 timmar samtidigt som den ska kunna klara sig på halvtimmespromenader några gånger om dagen med. Den får gärna klara av att springa bredvid när jag cyklar. Klarar bullterrier det? 

Innan har jag funderat på jack russel men jag tror de är lite för "arbetande" för att bo och leva som jag gör nu. Whippet har jag också funderat på men då kommunpolitikerna vägrar bygga rasthagar så vet jag inte om jag vågar släppa en vinthund… Fördom kanske(?)

Jag vill inte ha en drivande jakthund men gärna aporterande och gilla vatten. Då några i familjen är lite allergiska (går att medicinera) så är det bra om den inte fäller eller dregglar alltför mycket. 

Jag har i många år funderat på labradoodle eller cockerpoo. Jag har funderat även på chines crested och mexikansk nakenhund. Men stämmer det att det är en del vakt/enmanshund i de mexikanska?  Jag har också funderat på soft coated whetern eller kerry blue…. eller curly coated retriver men de är väl större?

Låter det som jag vill ha en robot och att jag har önskemål som är omöjliga? Jag har alltid gillat retriver och spaniel. Jag tycker de är oftast positiva hundar som gillar att leka och apportera. Labrador är lite åt det för stora hållet. Jag vill inte ha en putteliten hund heller.

Annons:
AnneN
10/4/13, 12:19 AM
#1

Jag kommer att tänka på engelsk cockerspaniel då jag läser din beskrivning eller en dvärg/mellan pudel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hiro
10/4/13, 1:16 AM
#2

Jag tänkte främst på pudel (dvärg/mellan) då jag läste din text. Curlysar är stora hundar som kräver träning så jag skulle inte rekommendera en sådan :o

Ove-D
10/4/13, 10:31 AM
#3

Hur är det med lagotto, löwchen och bichon havanais? Jag har aldrig varit så förtjust i pudlar då jag nog bara träffat hoppiga eller skälliga pudlar. Kanske inte hundarnas fel utan kanske ägarnas fel(?)

Det är lite lustigt med våra allergier. Min pojkväns föräldrar har en basset fauve de Bretagne som jag tål men inte min pojkvän (andningsbesvär efter några timmar när medicinen går ur kroppen). Däremot tål han bättre föräldrarnas korthåriga tax som jag får utslag av. Jag tror det är hennes saliv jag inte tål. Jag får utslag på underarmarna. Men det brukar jag strunta i. Det är inte så besvärande för mig.

Hiro
10/4/13, 10:56 AM
#4

#3 Lagottos är väl ca 40-50 cm?

Jag har träffat fina pudlar även fast vissa är hyper men det är mycket en tränings sak

Cahira
10/4/13, 8:00 PM
#5

Låter som cocker spaniel. Det är en del pälsvård men dom klarar absolut att springa bredvid cykeln om du bygger upp kondisen. Kolla upp föräldrarna så du får en cocker som vill jobba. 

Vet inte hur mycket en jaktcocker kräver i arbete men det kanske är värt att kika på? 

Om familjen är allergisk mot cocker så ja, kika in cockerpoo. Då kan du hitta en valp med cool-lugnet från cocker men vattenälskande från båda sidor, samt mer pudelliknande päls.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove-D
10/6/13, 8:50 PM
#6

#5 Cocker har varit en favorit hos mig sedan jag var barn. Lagom pigg, lagom storlek osv. Hur mycket fäller de?

Annons:
Cahira
10/7/13, 3:04 AM
#7

Ärligt talat, ingen aning. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

TjockaBerta
10/7/13, 10:00 AM
#8

#6

Jag har en cockerpoo. Den fäller absolut ingenting utom någon gång i januari när den fäller underullen. Den tovar heller ingenting. Pälsen kan inte vara lättare att sköta.

Jag har också en pudel som kräver rätt mycket pälsvård. Den fäller mycket mera. Det lossnar väldigt mycket hår när man borstar och kardar den.

Jag är allergisk och reagerar mot pudeln men inte på cockerpoon. Grannen har en cocker som fäller enormt och som jag inte tål alls.

Alla blandraser blir olika så det går inte att svara på om en  cockerpoo fäller eller inte generellt.

>>>Malum domesticum<<<

Fiigge
10/9/13, 9:35 AM
#9

Lagotto är väl vad som brukar nämnas som "allergi hund" alltså att folk med problem med hundallergier brukar funka med dem? de jag träffat av den rasen har varit väldigt trevliga och enligt matte/husse tyck om både väldigt långa promenader och skidåkning osv. har dock ingen egen erfaenhet av den rasen.

Upp till toppen
Annons: