Annons:
Etikettrip-hundar-vi-minns
Läst 3456 ggr
skotty
2013-10-01 06:32

1 år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ganska precis ett år sen, just nu, väckte mamma mig genom att skrika att våran Tyson var död. Han fick troligen en stroke eftermiddagen dagen innan och somna in av sig själv under natten till den 1a oktober 2012.

Tyson kom till vår familj den 19e juni 2001. Jag var 9 år gammal, men utan mammas påminnelse minns jag datumet och dagen som om det vore igår. Mamma var iväg nånstans och våran kusin var barnvakt, "tänk om mamma kommer hem med en hund" sa jag drömmande till henne. Precis som de flesta andra ungar så hade vi tjatat på mamma om just en hund i åratal. Vi fick hamstrar och kaniner men till vår stora besvikelse, ingen hund. Men så kom hon hem den där dagen, eller kvällen snarare. Solen var på väg ner och som den morsgris jag var (är) sprang jag ut för att möta henne. Och i famnen höll hon i nått litet, fluffigt, och jag slänger ur mig "ÅÅÅH! Mamma! Har du köpt ett marsvin?!"

Han var en blandning mellan lhasa apso och tibetansk spaniel, och jag hade aldrig sett något finare i hela mitt liv. Han blev mammas bebis och våran lillebror. Ibland undrade jag t.o.m om han fattade att han var en hund, eller om han trodde att han var som oss. Han hade sin egen stol vid matbordet och skulle bestämt sitta med vid varje måltid. När jag hade det jobbigt i skolan (blev mobbad under många år) så hjälpte han mig igenom det. I många år var han den enda vännen jag hade.. Och jag kunde inte ha haft någon bättre.

Tyson fick under sina första levnadsår höra att han var korkad osv. Men sen visade det sig att han var mest envis. Han ville inte lära sig tricks, han kom inte om han inte ville komma, han gick om han ville det.. Han levde i sin egna lilla värld och brydde sig inte så mycket om vad vi ville att han skulle göra. Men han var världens snällaste. Vid 5 års ålder fick han grå starr, vilket i sin tur ledde till att han blev blind. Jag var 14 år och livrädd över att jag skulle förlora min bästa vän. Veterinärer sa till oss att inte möblera om, att ha med oss något ut som låter, så han skulle kunna följa ljudet osv och eventuellt köpa en till hund som skulle kunna bli hans ögon. Men Tyson kom ihåg hur allt såg ut i vårat område, alla hus, lyktstolpar, staket, träd, stigar i skogen m.m. Han hoppade fortfarande upp på "sin" stol i köket, i soffan, i sängen. Han gick t.o.m i trappor som ingenting. Tillslut bestämde sig mamma för att testa att möblera om ändå, och när hon var klar gick Tyson runt i rummet och undersökte hur allt stod, sen kom han ihåg det. Han anpassade sig till allt och det var inte förrän de sista åren som han började gå in i saker. INGEN trodde på oss när vi sa att han var blind.

Korkad? Ack, så fel vi hade..

2009 köpte syrrorna en hund, Saga och Tyson tog till sig henne som sin bebis från första stund och de blev bästa vänner. Han överlevde två galna valpkullar (kan inte va lätt att vara blind med fyra vilda Valpar som ska hoppa på en).. Han fick stå ut med mycket pälsvård och var sjuk till och från de sista åren.. Fick ett bråck på ändtarmen och fick en daglig dos av laxeringsmedel vilket han HATADE, så jag är glad att han slipper det nu..

Men han fattas här hemma. Vi har för tillfället 6 andra hundar men Tyson lämnade ett tomrum efter sig som ingen hund i hela världen kan fylla. Han har lämnat tassavtryck i mitt hjärta..

Tyson, finaste lillebror. Det går inte en dag utan att jag tänker på dig och saknar dig. Tack för att du var våran hund, världens bästa! Tack för alla gånger jag fått gråta ut i din fina päls, för alla gånger du gav mening åt mitt liv för att du blev så glad av att se mig när jag kom hem.. Tack för allt. Jag älskar dig! Alltid…

Hälsa Mormor och ta hand om varandra..

Annons:
vallhund
2013-10-01 23:51
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2013-10-03 00:21
#2

❤️🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2013-10-04 17:02
#3

Tröstkramar, förstår att saknaden är stor efter en sån go lillebror ❤️

Frida B
2013-10-05 21:38
#4

Förstår sorgen, han var även riktigt söt. Tröstkramar! 🌺

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: