Annons:
Etikettagility-freestyle-rallylydnad-frisbee
Läst 2356 ggr
Cahira
9/26/13, 1:55 AM

Höga planer! (långt, skriva av mig)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sedan 2002 drömt om att tävla i Freestyle. Jag fick min första hund 2004 och min andra hund 2011. Hund 2 var en bra kandidat men tyvärr kunde han inte följa med mig när jag flyttade ifrån Sverige pga hans höga jaktlust som hade kunnat bli hans död här så han blev kvar med mina föräldrar. 

Jag har kollat igenom i princip alla raser som finns sjuttioelva gånger. Ville inte den skulle vara för liten för jag vill ha bra flyt. Ville inte ha så hög att jag snubblar under slalom mellan benen. Vill ha arbetsvilja och fart men inte en hund som stressar i vardagslivet. ja ni kan ju tänka er karusellen i mitt huvud. 

Kollade BC men var osäker på det där med vallningen. Kollade corgi men de kändes både för små och för långsamma för snyggt flyt. 

Så av en slump och en rätt hög dos panik över att behöva avliva ena hunden som bodde här så började vi spontant leta efter en omplacering att ta hem. Det blev en BC/corgi och jag tänkte "ja nu får jag ju två raser i samma smäll! Jag har erfarenhet av osäkra hundar och det kan bli en liten träningskompis!" Jag vågade inte hoppas på tävlan men nåt sa mig att han var rätt hund för oss. 

I början var han ett helvete, det ska jag inte sticka under stolen. Hans bagage var rätt rejält och jag misstänker starkt att han blev misshandlad. 

December skaffade vi honom, först i juni kunde jag koppla honom och gå en promenad utan att han slängde sig i kopplet som en kopplad alligator. Först då kunde jag få ut hans energi och kunde komma åt hans hjärna. 

På tre månader kan jag nu gå med honom lös överallt, även bland korna som han tjuvvallade i början så fort han såg dom. Jag cyklar med hundarna varje morgon och vi har börjat lära in tricks. I början var han rädd för händer och ben, men nu kan han sitta fot och leka med mina händer. 

Men den största stunden för oss var när jag tränade honom för två dagar sedan. Vi tränade balans och koordination genom att balansera på omkullfallna träd, ett däck och klättra i träd. Varje utmaning jag ger honom säger han "Javisst!" och testar sig fram tills han lyckas med utmaningen och vägrar ge upp förrän han lyckats. 

Han är högre än en corgi, men lägre än en BC. Han är lång men kort. Han är stadig på fötterna och älskar när det går fort. 

Så våra planer är att miljöträna bort hans miljö och folkstress. Starta honom i agilitykurs så arenan blir julaftonplats (han kommer älska Agility!) och ev tävla i Agility och även Freestyle då han är ca 5 år. Jag kommer påbörja kaffesök med honom. Jag kommer påbörja apportering med honom så vi kan köra uppletande av dummy/föremål. 

Apache är allt jag drömt om i en hund och lite till. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
9/26/13, 1:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som sagt, lång. 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Calcifer
9/26/13, 1:57 AM
#2

Jag är så himla glad att du hittat din själsfrände. ❤️


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cahira
9/26/13, 2:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3
Cahira
9/26/13, 2:00 AM
#4

#2 Tack! ❤️ Det har jag verkligen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
9/26/13, 2:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Cahira
9/26/13, 2:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Corgirumpa. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
lillvilda
9/28/13, 4:12 PM
#7

vilken tjusig kille. Förstår att du är nöjd :-).

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

vallhund
9/28/13, 5:41 PM
#8

Ja du har verkligen lyckats! Undras hur det gått om han hamnat någon annanstans.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
9/29/13, 2:56 AM
#9

#7 Tack! :)

#8 Det kom på tal här för nån vecka sen faktiskt. Jag känner som att jag bara gör vad "alla" hade gjort (alla hundsveriges hundägare iallafall) men fick höra från två håll att ingen dom känner hade lagt ned såhär mycket tid och engagemang på hans bästa utan dom hade bara stängt in honom skyddad från omvärlden och instängd i inhägnad bakgård eller bur inomhus. :/ 

Jag har verkligen knappt jobbat alls med honom måste jag säga då det varit långt mellan träningspassen (ett 20 min pass per vecka till varannan vecka kanske) men det har då gjort enorm skillnad. Att så lite kan göra så mycket.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: