Annons:
Etikettallmänt
Läst 2467 ggr
Fridaaaa
9/16/13, 5:54 PM

Hur hade ni tänkt och gjort?

Ren nyfikenhet.

Min svärmor fick idag en kull med puff/papillonvalpar.
Jag är extremt sugen på en valp från denna kullen. Pappan är den papillonen vi brukar passa. 
Och Lillan börjar bli gammal (fyller 6 år), så är sugen på en hund till pga lite olika anledningar.
Studerar samt vikarierar då och då. Dock studerar jag mycket hemifrån samt att min sambo är hemma en hel del.

Hur hade ni gjort? Hur hade ni funderat?

Kan tillägga att mamma är utställd med stamtavla och pappan har stamtavla, dock inte uställd, De är kollade sedan innan.
(kullen var inte planerad, hon skulle haft igentligen på nakenhunden hon har, alltså att han skulle varit pappan, varför detta hände behöver jag inte skriva här, något som kan hända många. Frågor ang det tas via PM, inte här, då raderas det, för det är orelevant i frågan).

Jag är nämligen inte intresserad av utställning, så för mig spelar det ingen roll om det är renrasig eller inte.

Har inte bestämt mig eller så, undan funderar fram&tillbaka, för och nackdelar.
Så bra att höra andras erfarenheter osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maja2
9/16/13, 6:20 PM
#1

Jag tänker såhär:

Fördelar: Du vill ha en valp. Du känner till pappan. Du känner uppfödaren. Du trivs med rasen (åtminstone pappan) Du och Sambon är hemma rätt mycket. Du är hundvan

Nackdelar: Lillan börjar bli till åren. Blir det jobbigt för henne med en valp i huset? Du studerar och vikarierar, sambon är hemma en del …. hur löser ni den första tiden med valpen?

Lycka till med ditt beslut :)

Fridaaaa
9/16/13, 6:42 PM
#2

#1 Tack för kloka ord.
Ja det stämmer bra. Ja vi hade testat med det i så fall först, eftersom det är svärmor som har valparna, om hon hade gillat det och så.
Sedan första tiden där: Den är i så fall leveransklar i mitten på november, då är den 8 veckor. Men den kan få stanna lite längre om vi känner att det behövs, inga problem, och sedan nu vid jul och nyår, har jag hemmastudier = ingen skola på lite mer än 2 veckor. Så är hemma då. Och likaså min sambo. Sedan ställer svärmor upp när det behövs, de bor bara 800-900 meter ifrån oss också 🙂 Så den kommer inte lämnas ensam osv, det är jag noga med ^^

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
9/16/13, 6:53 PM
#3

Hmm … ska försöka tänka ut mer nackdelar, fördelarna brukar man vara duktig på att hitta själv. 

- Hmmm … ja alltså …. att ha valp är ju jobbigt … fniss 

- tja …. Valpar biter på allt och lever om? … fniss

Lillan kanske mölar sönder valpen?   :)

Äh, kommer inte på nåt mer :)

Fridaaaa
9/16/13, 6:55 PM
#4

#3 Haha ja det är ju både roligt och jobbigt med valp 😛 Får man ju räkna med hihi

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
9/16/13, 7:53 PM
#5

fniss

Fridaaaa
9/17/13, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MaaariaS
9/17/13, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har inga bra saker att komma med men jösses vad jag vill ha en till av samma blandning❤️❤️

Lägger in en bild på Max bara för att 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Fridaaaa
9/17/13, 7:02 PM
#8

#7 Han är bara för söt! Vet du  hur de andra valparna i kullen ser ut och blev eller så?
Hur är Max?🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MaaariaS
9/17/13, 7:38 PM
#9

#8 Jag har sett kort på en halvbror och en helsyster,helsystern ser exakt ut som Max även samma färger på samma ställen.Halvbrorn ser ut som Max men inte samma färger.

Max är väldigt glad, allt är roligt(förutom pälsvård,kloklipp,smällare) gillar dom mesta hundar och andra djur,vi har en kanin som han "tar hand om" speciellt om det smäller smällare som Max är rädd för, så springer han alltid till kaninen för att kolla att allt är ok.Han är väldigt lättlärd och älskar att sova på mornarna 🙂

Vad jag har hört så är hans syster och halvbror lika glada och väldigt livliga.

Max hatar kyla och regn,men älskar att ligga i solen på sommaren.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Fridaaaa
9/17/13, 8:27 PM
#10

#9 OK, så alla blev så långhåriga då? 😛
Låter härligt ju 😛 Hoppas dessa blir härliga med 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MaaariaS
9/17/13, 8:35 PM
#11

Ja iaf dom jag sett vilket bara är 2 stycken av ca 7-8 Valpar.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Fridaaaa
9/17/13, 8:38 PM
#12

#11 Ok 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Persifone
9/18/13, 2:10 AM
#13

Jag har en äldre tik själv (10 år) men pigg och alert. Är med sugen på Att skaffa valp, men tänker att det är något jag får göra när min tik inte finns längre. Mest för att jag vill fokusera all min tid och energi endast på henne.

Så det kan vara en nackdel, att behöva dela upp sin tid mellan två hundar.

En fördel är ju att det alltid är roligt med Valpar :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Fridaaaa
9/18/13, 8:50 AM
#14

#13 Min sambo lägger tid på hundarna med 🙂 Så de kommer definitivt få den tid dem behöver. Våran tik är inte så krävande, men får såklart all den tid hon behöver 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
9/18/13, 10:37 AM
#15

Dom såg verkligen fina ut valparna :) Jag kan inte säga så mycket jag tycker det låter som ni redan sett för o nackdelar :) Bor svärmor nära? För jag tänker på att ni ska vänta lite med boka in just den valpen tills den ändå är några veckor gammal för att se DEN är det. Jag tycker annars det låter lite som att ni redan är inne på ta en valp så kör på det :)

Fridaaaa
9/18/13, 10:38 AM
#16

#15 Ja hon bor inte långt ifrån,knappt 1 km ifrån vårat, inte ens det tar inte många minuter att gå hehe
Ja det har jag sagt, vill vänta tills dem är 4-5 veckor så jag ser personlighet osv 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
9/18/13, 10:42 AM
#17

16, Låter bra vid 5 veckor ser man mer hur dom är, det är trevliga raser i valparna så tror ni kommer ha roligt med en liten busfrö med. Här liva Enja upp Chanel och det gick även bra när Enja vart ensamhund efter bortgången efter storasyster.

Fridaaaa
9/18/13, 10:43 AM
#18

#17 Ja det är perfekt 🙂
Tror jag med ^^, Och kommer att socialträna mycket också, Lillan går ju inte att ta med på så många ställen så blir roligt att kunna ta med sig en hund lite överallt också. Lillan kommer såklart få samma uppmärksamhet ändå 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Charlott_
9/18/13, 5:04 PM
#19

Just med Valpar så tycker jag man måste vara med dem en hel del. För väldigt mycket kan gå fel den första tiden. Då menar jag psykiska saker också.
Kollade på Cesar igår som tog hans om en hund som hade tvångstankar om att jaga svansen och de är inte bra för fem öre. Så gör många Valpar och får man inte ur dem de så kan de slå slint i huvudet, det är inget bra beteende. När våran hund var valp började han göra så och det är något man måste få ur dem snabbt. Mina tycker personligen att man ska skaffa valp när man själv har mycket tid för den så inget händer under uppväxten :)

Fridaaaa
9/18/13, 5:15 PM
#20

#19 Hur kom du in på det utifrån min tråd? 😛 Jag har inte sagt att jag inte har mycket tid för valp eller att min sambo inte är det. Är alltid någon av oss hemma och skulle vi behöva åka iväg över dagen eller några timmar båda två, så kan min svärmor ha den, den korta tiden, hon som fött upp den 

Har haft valp innan, t.ex våran tik som vi har nu när hon var valp 😉
Så har haft valp innan.🙂
Ja dåliga beteende kan ju uppkomma när som helst igentligen under uppväxten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
FjantYoda
9/21/13, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Har en papillon/ chinese crested/ toy pudel blandis på 1 år i stort sett helt naken, och nu är jag väl lite partisk, men förutom att han är extremt frusen och saknar diverse tänder så är han en underbar hund! :D så mysig, ligger gärna lugnt och sover bredvid (läs på) i soffan även om han nu tycker jag ska klia på han, är så sjukt lättlärd även om han är ett under av envishet oxå! 

Jag skulle absolut inte ha en blandras men föll totalt för han och har inte ångrat mig en sekund!

Låter ju som ni har tid med en hund och vid behov har ni ju även hundvakt och ni känner ju föräldrarna! 

Hade klart kunnat tänka mig en till av samma blandning!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Upp till toppen
Annons: