Annons:
Etikettallmänt
Läst 3655 ggr
[fantasilös]
9/6/13, 12:26 PM

Farliga kamphundar..

Börjar bli trött på allt tjat om farliga kamphundar, att raserna borde förbjudas, att det helt beror på hur man fostrar dom. Nej dom borde inte förbjudas, & det beror inte alls bara på hur man fostrar hunden, om hunden redan har ett helt fuckat psyke så är det inte bara att träna bort det, det kommer alltid att finnas där. Men man ska ändå veta vad det krävs för att ha en sån ras, tid, kunskap, kraft & allt annat som krävs för att hantera rasen/raserna. Inte bara att skaffa en sån hund för att man tycker det är coolt, då lär det ju inte bli en trevlig hund. Och sluta tjut så fort folk kallar er hund farlig kamphund, ge blickar osv, det är något man får leva med när man skaffar en sån hund, vissa människor har ingen kunskap om dom raserna och tror helt på vad media säger om dom här livsfarliga hundarna. & så kan jag passa på att säga att jag stör mig grovt på folk som har tex en amstaffmix och går runt & säger att det är en amstaff, renrasig osv. Finns det ingen stamtavla så räknas hunden som blandras. Var tvungen att skriva av mig!

Annons:
Frida B
9/6/13, 6:58 PM
#1

Okej :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Charlott_
9/6/13, 7:16 PM
#2

Min granne går hund utbildning, första eller andra året. Hon satt i början av sommaren och sa att min rottis/schäfer är en kamp hund å blablabla. Men det är de du säger, det är ingen hund i världen som föds till kamp, man gör dom vad de blir de till.
Men när jag förklarade detta för henne så sa hon saker till mig precis som om jag vore dum i huvudet. Men istället sitter hon å säger att hon tränar sin lilla vanvårdade hund med däck å annat… -.-

minbebis
9/6/13, 8:20 PM
#3

Där jag bor så har jag aldrig träffat en snäll pitbull, dom som bor i området ägs av idioter. Tycker det är tråkigt eftersom folk hatar rasen då, en av mina grannar är helt övertygad om att pitbullar är aggressiva och min mamma även fast hon vet att det inte är hundens fel gillar inte rasen längre. Sånt där är riktigt tråkigt :/

Fridaaaa
9/6/13, 8:30 PM
#4

#3 Pitbull är ovanliga i Sverige.
Förmodligen amstaff eller staffe som du mött.
Men håller med, är tråkigt när folk får fel uppfattning bara för att fel personer skaffar dem 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[sobel]
9/6/13, 8:34 PM
#5

Förstår inte riktigt vad du menar med ''fuckat psyke''? Våra Rottweilers har ett väldigt bra psyke, och vem är så dum att de köper en hund för att verka cool? Sen är det en ENORM skillnad på Kamphund och rasspecifikt. Kamphund är varken ras eller rasgrupp. Kamphundar är hundar som är tvingade att slåss (avlade till kamp), det kan innebära döden för dem, de får ärr överallt och blir illa behandlade. -Medans en massa människor står runt om kring och ägarna hoppas att deras hund ska ''vinna'' och de får pengar. Det är människor som tjänar pengar på att sätta sin hund i fara. Så JA jag skulle bli jäkligt förbannad om någon sa kamphund till mina Rottweilers, speciellt ''farlig''. Blickar kan de ge hur mycket de vill, men f*n om de kommer och dömer mina hundar och kallar dem saker.  Och JO det har en jäkligt stor betydelse på hur man uppfostrar sin hund!

minbebis
9/6/13, 8:37 PM
#6

#4 menade pitbull blandraser, såna som säljs på blocket. Men orkade inte skriva det :) Och tycker sånt är skit tråkigt, för jag märker att jag själv blir osäker om jag möter en sån hund oxå nu för tiden, för jag tror inte jag har gått förbi en sån hund som INTE har gjort utfall mot mig och min lillskit. Det får än att tänka "är det verkligen så omöjligt att uppfostra en sån hund?" Och det ska det ju inte vara. Kommer ihåg att när jag var liten så ville jag ha en pitbull, tyckte dom var riktigt fina :) Fast det var väl ingen riktig pitbull jag såg men ändå ;)

Annons:
Fridaaaa
9/6/13, 8:45 PM
#7

#6 Dock tror inte jag att så många av de sk pitbullblandningarna är just pitbull-blandningar dock. Men då vet jag hur du menar 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minbebis
9/6/13, 9:23 PM
#8

#7 haha nej säkert inte, men man kallar dom pitbull ändå xd

Fridaaaa
9/6/13, 9:31 PM
#9

#8 "Dem" kallar det för det, inte "man", finns flera som inte kallar dem för det 😉 Vissa gör, vissa inte 😛 Jag är sådan att man får ju säga den ras som det är, annars kan det ju bli missförstånd och annat 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minbebis
9/6/13, 9:39 PM
#10

#9 jag kallar dom för pitbull, lättare när alla där jag bor och alla jag träffat sagt pitbull. Skulle jag kalla tex en kille vars hund har attackerat många av mina grannars för blandrashunden, skulle ingen förstå vem jag snackade om. Sen är jag rätt säker på att inte alla vet att pitbullar egentligen inte är så vanliga och att det är blandraser, men det orkar jag inte förklara varje gång jag öppnar munnen, speciellt när jag inte är insatt i det där 😊

Frida B
9/7/13, 7:31 AM
#11

#10 men då sprider du ju rasens dåliga rykte ännu mer?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
9/7/13, 2:52 PM
#12

#10

Är det inte pitbulls, så kalla dom inte för pitbulls, en schäferblandning är inte en schäfer.

Pitbullblandning, shitbull, kamphundsblandning etc. kärt barn har många namn…

≧◔◡◔≦

[fantasilös]
9/7/13, 3:52 PM
#13

Håller helt med #12, precis det jag menar i mitt inlägg.. #5 Med "fuckat psyke" menar jag att tex hunden har ärvt föräldrarnas negativa saker, att föräldrar osv kanske inte var helt friska i skallen, aggressiva eller vad som helst, då går det inte alltid att träna bort det som vissa påstår. Många hundar hamnar i fel händer pga att unga (ska inte dra alla över en kant för jag själv är bara 18 år med två "muskel hundar") skaffar såna hundar utan att ha den rätta kunskapen, dom tycker det är tufft osv. Jag vet mycket väl att kamphundar är hundar som är tvingade till att slåss, det jag menar är att dom som inte är så insatta i hundvärlden förknippar rottweiler, amstaff, pitbulls mm som farliga kamphundar, att alla dom är farliga osv. Självklart har det en väldigt stor betydelse hur man fostrar hunden, det jag menar är att man hör nästan överallt nu att der beror HELT/BARA på hur man fostrar sin hund, men det håller jag inte med om. Har hunden dåliga föräldrar tex och ärvt det beteendet så kan lägga ner hur mycket tid som helst på träning utan att det försvinner, försvinner kanske det gör men inte helt och hållet, helt plötsligt kanske det slår slint i huvudet på hunden och det dåliga beteendet är tillbaka. Helt olika från hund till hund.

Annons:
[fantasilös]
9/7/13, 3:58 PM
#14

Min senaste kommentar kanske blev lite rörig, sitter här med en värkande och trött skalle just nu och ganska svårt att förklara hur jag menar genom att skriva. Men jag hoppas att ni förstår ändå.

[sobel]
9/7/13, 5:18 PM
#15

#13 Tack för en bättre förklaring, förstår nu vad du menar! 🙂
Det är synd att många av dessa raser blir felavlade, -med det menar jag att de får de negativa saker från föräldrarna. Så som aggressivitet som du skrev. Men det finns alltid en väg istället för döden, -om hunden hamnar i rätta händer från början. Såklart är det lättare att få bort ett oönskat beteende om en kunnig person haft hunden sen valptiden. -Kan vara svårare om det är en omplacerings som hamnade i fel händer från början. För då har beteendet blivit en vana för hunden, -tyvärr kanske detta kommer plötsligt för många (som köper omplacerings). Och de väljer att hunden får somna in istället för att verkligen ta reda på problemet. Hunden kanske visade osäkerhet men ägarna kopplade det till aggressivitet.   Så det är så lätt att många kopplar det fel också. Men sen kommer det nog alltid finnas de människor som verkligen inte ska föda upp hundar. De som väljer första bästa hund och parar med, utan att tänka på båda hundarnas psyke, hur de blivande valparna kommer bli och vem som faktiskt får köpa. Jag tror tyvärr inte att alla tänker på vem hunden hamnar hos när de har Valpar. Då många säkert tänker på pengar istället för att avla raserna rätt och vart de faktiskt hamnar..

[Forest]
9/9/13, 11:22 AM
#16

Träffar flera trevliga blandrashundar av så kallade kamphundraser men träffar även på renrasiga och blandraser som är mindre trevliga. Var på utställning och där vart det gruff mellan två hanar varpå ena bara är 5 mån och den gjorde inget så där fick ägaren vara snabb på dra till sig valpen. Vart med om att blivit anfallen flera gånger då även av ung hund, där har det vart bra ägare. Så jag tror faktist att det inte enbart har med ägaren o göra att de blir farliga eller mindre bra med andra hundar.

shaneekung
9/16/13, 12:52 AM
#17

Mycket ligger faktist i aveln när det gäller dom här hundarna, man får vara på sin vakt när man har dom runt andra hundar o djur. Och #13 hundar som används i hundslagsmåls tvingas inte alltid till att slåss. Hur sjukt det en kan låta för somliga, så gillar dom här hundarna att bråka. Har man avlat selektivt efter en viss egenskap så bevaras den egenskapen för det mesta. Och bara för att en hund är djuragressiv så behöver den inte vara människo ilsk. Och ett kasst psyke kan defineras på så många olika sätt, ett kasst psyke för dig behöver inte vara det för mig.

Frida B
9/16/13, 7:09 AM
#18

#17 nej dessa hundar vill inte bråka. Men dom är lättriggade terriers. Och terriers är ganska lättriggade överlag, men dessa är ännu mer lättriggade. Men rasen är världens snällaste om de hanteras och aktiveras rätt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mischa
9/16/13, 9:33 AM
#19

#18

Det beror säkert på vad man har för erfarenhet, vilka individer man träffat, det handlar inte alltid om att vara lättriggad.

Har man kunskap och erfarenhet av hundar som ligger närmre hundtypens ursprungliga användningsområde så vet man att det förekommer hundar som älskar att slåss även om de aldrig uppmuntrats till det, inte helt orimligt att det även skulle förekomma hos utställningsavlade hundar.

De visar det inte heller alltid på samma sätt som gemene man uppfattar att en "aggressiv/slagsmålsbenägen" hund beter sig utan kan vifta på svansen och pipa i ren lycka.

Avslutningsvis så handlar det mycket om individen.

≧◔◡◔≦

shaneekung
9/16/13, 10:10 AM
#20

#18 Om du hade haft någon erfarenhet av hundtypen så vet du att man inte  måste tvinga dom till att slåss. Det finns en anledning till att dom här hundarna har använts till hundslagsmål. Man ville inte ha en hund som inte ville slåss, man avlade endast på hundar som ville. Och därmed har man fått fram egenskapen. Hundtypen har inte använts för att hetsas mot människor. Jag har träffat hundar som inte kan vara i närheten av andra hundar, men som har varit hur goa som helst mot människor. Och det handlar inte bara om att dom är terriers, utan det handlar främst om aveln.

Annons:
Frida B
9/16/13, 10:36 AM
#21

#20 fast detta var väldigt länge sedan, och den egenskapen ska vara bortavlad nu. Och hur vet du att jag inte har någon erfarenhet av dessa typer av hund? Man tvingar inte en hund till ngt, men det betyder inte att rasen är aggressiv för det ska den inte vara.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

shaneekung
9/16/13, 10:46 AM
#22

Det är allmänt accepterad inom dom större rasklubbarna för apbt att dom är hund agressiva. egenskapen sitter kvar fortfarande och så är det bara. Nu kan jag igentligen inte prata så mycket om amstaff eller staffar men däremot apbt vet kan vara väldigt hundagressiva. Och vem  är det som säger att dom inte ska vara agressiva?

Anibaz
9/16/13, 1:09 PM
#23

Aggressivitet var aldrig ett önskvärt beteende i kampkretsar. Aggressiva hundar gjorde slut på sin energi mycket fortare och därför ledde det till att dem förlorade matcherna.

Pitbulls har aldrig avlats för att vara aggressiva, och definitivt inte mot människor. Folk är så jäkla naiva när det kommer till dessa kamphundsraser, det kanske är dags att inse fakta någon gång. En hund blir inte vad man gör den till, den gamla skrönan borde väl ändå dö ut snart?

shaneekung
9/16/13, 4:44 PM
#24

Hund agressivitet är en del utav av rasen, det finns undagtagsfall där hundarna har kunnat vara med andra hundar men dom var få. Virgil och Lantas är några hundar som jag vet gick att ha med andra hundar o djur. Jag pratade med några personer som var väldigt involverade i rasen och alla hållde med. Det finns en anledning till att apbt uppfödarna inte låter hundarna vara tillsammans. Och det finns även en anledning till att man inte ska till rastgårdar med dom här hundarna.  När det väl blir bråk så kan det bli rätt blodigt.

Mischa
9/16/13, 5:42 PM
#25

#24 

Tror även det finns klipp på youtube med Gr Ch. Llantas som leker med Valpar.

Vilket åter igen framhäver variationen och spektrat av "aggressivitet" hos hundar, hur individuellt det är och hur olika/i vilken grad det kan visa sig.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: