Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2591 ggr
Charlott_
8/26/13, 5:31 PM

Konstiga sår..

Nu under sommaren har vår rottis haft fästingar, men dom torkar och dör, tecken på att han har tjock hud, men de blir sår efter… Men nu upptäckte jag något konstigt sår i sidan av nacken. Såret var visst ''djupt'' eller något för de gjorde ont och håret hade torkat fast så de va en större kaka.

Vi har haft samma foder några år så tror inte de kan vara något utan de. Detta med att fästingarna torkar upptäckte vi nu i sommar, men underligt att detta blir sår. De såret vi såg nu har de inte suttit någon fästing i..

Vet ni något om detta? Ska kontakta Riese vetrinären också och se vad han har för svar!

Annons:
kalindas
8/26/13, 5:34 PM
#1

Har han varit i slagsmål eller lekt våldsamt med någon annan hund? Det kan vara ett sår efter ett bett som blivit infekterat och så har en böld vuxit upp underifrån. Du bör ta det till veterinär och de får rengöra, ev. skära lite och sy ihop. Lite olika hur veterinärerna gör med den typen av sår. 
Hoppas han läker bra. :-)

/Elisa

Charlott_
8/26/13, 5:40 PM
#2

#1 Han har inte bråkat med någon annan hund. Han leker ganska mycket med vår lilla Prasky Krysarik, en hund som nästan är mindre än en chihuahua. Men de är bara på mark nivå., så han kommer inte åt Nemos nacke.
Såret är inte såå stort så de behövs sys. Men ska kontakta han.

Men ingen som vart med om detta förr eller vet något? :/

kalindas
8/26/13, 5:43 PM
#3

#2
Det kan ju vara en fästing som orsakat det också.

/Elisa

Charlott_
8/26/13, 5:56 PM
#4

#3 Jo de kan ju de. Men de är så konstigt att han får sår av de. Han kanske är allergisk :(

kalindas
8/26/13, 6:45 PM
#5

#4
Kan vara så. Det kan även vara din minihund som bitit honom. Min kompis valp råkade sätta en bebistand i sin mamma och hon fick ett jättestort sår mitt på ryggen.

/Elisa

Charlott_
8/26/13, 7:08 PM
#6

#5 Nej de vet jag att de inte är! :)

Annons:
Charlott_
8/26/13, 9:07 PM
#7

#5 Kollade närmare på såret nu. de var inte djupt som tur var :) Han måste ha gjort något ute eller ngt :/

AnneN
8/26/13, 9:25 PM
#8

Hur ser såret ut? Storlek, kladdigt/torrt/blod? Hur ser huden runt såret ut?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kalindas
8/26/13, 9:37 PM
#9

#7
Om det inte känns jättedjupt så an du testa att tvätta det själv. Klipp pälsen kort runt såret och tvätta noga med nåt bakteriedödande, t.ex. jodopax.
Men känns det djupt och riskerar att bli en böld, så åk in och få det sytt.

/Elisa

Charlott_
8/26/13, 9:40 PM
#10

#8 Mamma kollade på de och de såg normalt ut och de va bara ytligt :)
Men kan kolla på de i morgon för jag ligger uppe i sängen nu så kan du få svar på de i morgon! :)

Charlott_
8/26/13, 9:43 PM
#11

#9 Ja mamma har salva men minns inte vad den hette. Vet att vi ha Jodopax också, men de kanske inte är lämpligt att lägga på öppet sår..
Ska kolla på de imn. Vi har lite olika salver å lösningar! Lösning vet jag att man kan göra skälv om jag inte fattat fel?

kalindas
8/26/13, 10:31 PM
#12

#11
Jodopax fungerar på öppet sår. Det kan svida lite men tar bort bakterier. Klipp/raka runt såret och tvätta rent med koksalt eller annan sårtvätt, Badda med jodopax. Inte för mycket salvor då såret ska hållast torrt. Är det djupt är det viktigt att hålla det öppet. Vätskar eller blöder det mycket eller han bli hängig, ta vovven till veterinären.

/Elisa

Charlott_
8/26/13, 11:41 PM
#13

#12 Okej, ska titta på de i morgon :)

Annons:
Charlott_
8/28/13, 1:23 PM
#14

Kollat jätte noga på såret…

Det var INGET sår :O De är bara en fläck på huden som vätskar sig och blir en kaka av vätskan. La på Jodopax förut. Ska avvakta och se hur de bli!

kalindas
8/28/13, 2:17 PM
#15

#14
Våteksem kanske?

/Elisa

Charlott_
8/28/13, 2:25 PM
#16

#14 Kan de vara de? :O

AnneN
8/28/13, 10:58 PM
#17

Låter som fukteksem.

Har skrivit en artikel om det med en del tips på hur man kan behandla det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mischa
8/29/13, 9:40 AM
#18

Låter som hotspot, och på ett ganska typiskt ställe.

≧◔◡◔≦

Charlott_
8/29/13, 1:21 PM
#19

De roliga är att hundar får ju fukteksem om dom badar mycket, eller hur?
Min hund har bara badat 1 gång i sommar, i en sjö…

Mischa
8/29/13, 1:57 PM
#20

Men det kan handla om andra saker också, det är ju en bakteriell infektion i huden, se #17 länk.

≧◔◡◔≦

Annons:
Charlott_
8/29/13, 6:25 PM
#21

#20 Har läst. Och vi behandlar de med jodopax. Vi har alsolsprit hemma också..

AnneN
8/29/13, 11:55 PM
#22

#19 Ja om de badar, är ute i regn, är i snö eller på annat sätt blir blöta/fuktiga och ofta i samband med att de på just det stället kan ha ett insektsbett, sår eller annan liten skada i huden där bakterierna kan samlas.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
8/31/13, 12:17 AM
#23

Donna får som en hård kaka, hon varar inte men det är fuktexem, jag tar lilla rakaparaten och rakar henne helt runt om för att se så det inte blir större och det är lättare att hålal det rent. Jag tvättar 2-3 gånger per dag har fått salva av vetrinären och smörjer in henne morgon och kväll. Det ända jag kan komma på som hänt med våran är att hon vart blöt på en promenad men annars är hon inte någon "badhund". Så mitt tips är ts raka rent och raka ner mer än där såret. Tvätta det 2-3 gåner per dag duger gott med koksaltlösning och sen ska han inte ligga och klia på det. Tvätta händerna väl innan och pilla inte för mycket på såret.

Upp till toppen
Annons: