Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3545 ggr
Ktisroinen
2013-08-24 09:57

Det här med kastrering...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker mig har läst och läst och läst om det här med kastrering. För- och nackdelar, bieffekter, följdsjukdomar och metoder… Innan jag skaffade hund var jag av åsikten att alla hundar som inte ska användas till avel bör kastreras då hunden ofta mår bättre rent psykiskt av detta. Vi har en liten blandis mellan collie och powder puff och hur söt han än är så lär ingen vilja avla på honom (dessutom finns det redan tillräckligt med hundar utan hem). Så när vår lille kille började närma sig 10 månader tog jag till google och försökte hitta så mycket fakta som möjligt. Ni som gjort detsamma vet att det finns en hel del att gå igenom och inte alltid lätt att skilja på vad som är åsikt och vad som är fakta.

Jag bestämde mig för att jag trots allt ville kastrera honom. Han är INGEN problemhund, snarare tvärtom lättare hund att ha att göra med är svårt att hitta tror jag. Jag ville kastrera honom för att han skulle slippa må dåligt runt löptikar och slippa bygga upp massa sexuell frustration. Dessutom såg jag det som en bonus att han kanske skulle kunna koncentrera sig mer på mig och inte på alla tikar (oavsett löp eller ej) när vi är på träningsbanan.

Vi har bokat tid på måndag morgon nästan på dagen då han fyller ett år (fin födelsedagspresent va? haha)

Men igår fick jag höra något nytt, som jag inte hade läst om förut. Något som fick mig att tveka. Någon sa till mig att hunden kan bli lite lat och ointresserad. Nu snackar vi inte om en eventuell viktökning (vilken jag skulle välkomna då han inte ätit med någon vidare aptit i snart två månader), utan att han helt enkelt kanske inte kommer vilja engagera sig och ge järnet när vi tränar och förhoppningsvis någon gång även tävlar.

Ligger det någon sanning i det som personen säger? Det kanske vore själviskt av mig dock att låta bli att kastrera honom bara för att han kanske inte bli en bra agilityhund och att han därmed mår lite sämre  psykiskt…

Snälla, ni som har kastrerat era hundar berätta om era erfarenheter! Vill gärna speciellt höra från er som kastrerat era hundar som varit som min; snäll, lydig och nästintill helt perfekt redan innan kastreringen.

Annons:
annika85
2013-08-24 15:40
#1

Kastrerade min 2 åriga mopshane för ca 2 månader sedan, jag kan inte märka någon som helst skillnad i hans temperament. Dock så är han inte lika stressad längre, utan verkar mkt mer tillfreds med livet.

Så för min del så har det bara inneburit fördelar med kastration, men detta är naturligtvis individuellt. Och något varje hungare måste överväga själv.

Kalli
2013-08-24 16:02
#2

Jag vet inte om jag kastrerat i din situation. Dock kommer Vallhund snart med massa länkar du kan läsa mer om riskerna med ingreppet. 

Så jag nöjer mig väl med att berätta att min hanhund varken blivit lat eller ointresserad. Han är tvärtom precis samma hund som innan rent personlighetsmässigt. Sen var han väl knappast perfekt när han kastrerades men det var ju inte heller syftet så vet inte om det har så stor betydelse.

[Forest]
2013-08-24 22:43
#3

Tror inte att han kommer bli mindre lydig mm efter kastrering men därimot ska man veta att detta med löptikar så är det inte alls säkert att kastrerade hanhundar inte märker av dom. Jag känner som sagt var flera som mår dåligt trots kastrerade i tiding ålder (6 mån-9mån gammal) vid löptider. De vet vad som gäller och även parar tiken om det finns tillfälle. Jag tror på heldlig arbete med sin hund lönar sig men klart att kastrering kan hjälpa en hane att inte bli så stressad vid löptider.

Jag har tikar men jag är dagmatte åt kastrerad hund som inte kan vara med här när någon av tikarna löper.

Cahira
2013-08-25 00:34
#4

Digger är 11 och kastrerades runt 1årsåldern, han beter sig som en treåring fortfarande och hoppar på mig och ger mig blåmärken. 

Apache är 1½ och han har hög will to please och är väldigt lugn och lyhörd. 

Ådi som jag hade tills han var nästan tre år (tog honom som ettåring) var fertil och rakt ut sagt pissjobbig för att han var så låst i sitt huvud och jättestressad över löp. Jätterolig att jobba med då han väl koncentrerade sig men misstänker att han högst troligen varit ännu lättare att träna om han inte hade hormonerna spökandes samtidigt. 

Största bieffekten är nog risken för inkontinens och skörare ben på lång sikt, men jag känner personligen att jag föredrar kastrerade hanar över fertila hanar ur arbetssynpunkt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nlinds
2013-08-26 11:13
#5

Jag har en kastrerad hane. Jag kastrerade honom för att han var grymt ofokuserad och revirmärkte överallt inomhus. Blev av med revirmärkningen (tack och lov för det, det är inte alltid det hjälper). Efter det tycker jag han blev mer fokuserad på mig och inte andra hundar (speciellt tikar). Annars har jag inte märkt någon skillnad alls i hans temprament..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Isedoria
2013-08-26 12:04
#6

Hej, tog denna diskussion med Jeppe Strid han som har hundägarskolan m.m.. Han sa att gör en kemisk kastrering 2 ggr. Utvärdera om hunden blev förändrad positivt eller negativt. Utifrån de resultatet beslutar man sig senare för om det blir en kastrering eller ej. Han sa som du om att de kan bli slö, likgiltig m.m. eller så blir det ingen skillnad åt det andra hållet. Man kan ha en lugn fin hund från början som det inte blir någon skillnad på…varför då kastrera överhuvudtaget. Förmedlar enbart utifrån min diskussion med honom över huruvida vi skulle kastrera vår hund eller inte

Annons:
Fridaaaa
2013-08-26 12:05
#7

#6 Dock blir det i regel inte samma när man kemiskt kastrerar som när man kastrerar vanligt. Hunden kan bli annorlunda vid vanligt kastrering jämfört med kemisk osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2013-08-26 12:12
#8

6 tycker det var en bra förslag att testa o se innan man gör ingreppet som kanske är helt onödigt. Även om det inte är helt samma sak så så bör man se viss skillnad. Sen ska man veta att en unghund ovasett tik eller hane så kan man få slita en del tills dom är runt 3 år då dom lugnat ner sig.

Fridaaaa
2013-08-26 12:15
#9

#8 Vet en som gjorde kemisk kastrering på sin hund, märkte ingen skillnad, chansade och kastrerade istället, blev en helt annan hund, på ett bra sätt alltså. Vet flera som sagt det, att det oftast skiljer en del mellan det. Så är inget säkert kort att testa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2013-08-26 12:18
#10

9 och jag vet om dom som har kemisk i flera år och har en hane som funkar. Sen har jag flera bekanta med kastrerade hanar som är som okastrerade tuppar även om det gått över 7 år sen dom kastrerades som unghund.

Fridaaaa
2013-08-26 12:19
#11

#10 Jag sa inte att kemisk kastrering inte fungerar. Sa att det inte är en garanti att det blir samma skillnad osv mellan kemisk kastrering och vanlig kastrering 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ktisroinen
2013-08-26 12:25
#12

Tack för att ni har delat med er av era erfarenheter.

Jag stod fast vid mitt beslut och det känns som att det var rätt beslut för oss att kastrera honom. Är lite nervös över hur det blir, men om jag inte hade gjort det nu så hade jag gått o grubblat på det i evigheter.

Så om ungefär tre timmar ska jag hämta min stackars lille fis, sen är det bara att hålla tummarna för att han är sig själv! :)

[Forest]
2013-08-26 12:27
#13

11 det vet jag ;) Hundar är olika vissa mäker man skillnad med vissa inte alls som du säger. Så det är ren lottodragning anser jag vissa funkar kanon med att kastrera andra märker man inte så stor skillnad på. Jag tänker på hur fixerad hade då inte hanen vart om den inte vart kastrerad, antagligen så svår att arbeta med pga den har bara fokus på fortplanta sig. 🤪

Annons:
Mlyy
2013-08-26 14:25
#14

Hoppas allt har gått bra med kastreringen. :)

Jag går själv i kastreringstankar, har en blandishane som fyllde 2 år förra veckan. Han kan skvätta lite inne osv. Vi ska skaffa en tik till våren. Har gjort många inlägg på olika forum och på fb och fått många olika svar. Dock har jag inte bestämt mig än hur jag ska göra, men det är ju som sagt ett tag kvar också. ;p

Cahira
2013-08-26 21:25
#15

#12 Det kommer gå bra. :) Kastrerade min tik för en vecka sen för att minska uppkomst av knölar och hon blev valpigare. :) Hon är 9 år. Var riktigt rädd att hon skulle dö under narkosen med åldern men hon har starkt hjärta än sa veterinären. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Patriszija
2013-09-03 19:35
#17

Jag kem. Kastrerade min 3åriga blandis och det blev ingen större skillnad i humöret, kanske en aning slöare. Men ett stort minus är att han börjat få svårt att hålla sig, kan råka kissa lite när han t.ex blir väldigtväldigt glad. Sedan har han svårt för andra hundar på promenaden, vilket han hade innan men bara mot hanar och nu kan han även frusta då han ser tikar. Jag kommer alltså inte fortsätta med kem.kastreringen eller kastrera på riktigt. Syrrans hund däremot var hyperstressad innan kastreeing och nu aningen lugnare så på honom var det bra :).

Upp till toppen
Annons: