Annons:
Etikettallmänt
Läst 1556 ggr
[JstarB]
8/17/13, 2:56 PM

Skaffa en hundkompis till min hund?

När är det rätt tid att skaffa en hundkompis till sin egna vovve, när man själv går i skolan under dagarna?

För jag skulle vilja skaffa en hundkompis till min egna vovve. Då kan jag träna dom båda och det skulle bli roligare för både mig och min hund att ha en till hund med på våra promenader och äventyr hehe. :)

Saken är ju dock att jag går i skolan och då betyder det ju att jag inte kommer kunna vara med dom under dagarna :/ Dom kommer dock få en lång promenad vid lunch tid.

´Min hund var själv hemma när jag slutade tidigt under dagarana förra terminen. Eller så var han på mina föräldrars jobb.

Tycker ni att jag ska skaffa en till hund under nästa lov eller att jag ska vänta ett tag eller hur tycker ni?

Jag vill att det ska bli så bra som möjligt för den andra hunden :)

Och förlåt om inlägget är lite krångligt och så men jag hoppas ni förstår ändå :)

Annons:
Maja2
8/17/13, 4:52 PM
#1

Att skaffa ytterligare en hund, kan bli kanon, men kan åxå bli ett smärre helsicke rent ut sagt.  Kan man inte vara hemma med dem, så har du ingen aning om vad de två "lär" varandra. 

Det Finns nackdelar med att ha fler än en hund, tex att de bildar ett team om de är mycket ensamma med varandra. Det är dessutom inte alls säkert att den första hunden uppskattar att få en hund till i huset.  Det finns naturligtvis även fördelar. Själv skulle jag, om jag var du, vänta tills jag har mer tid att spendera med dem båda så att det inte uppstår något som du inte ville ha

[JstarB]
8/17/13, 6:47 PM
#2

Tack för ditt svar :)

Ja det kanske får bli som så att jag får vänta tills nästa sommarlov, då har jag ju faktiskt mer tid. Så hinner vi lära känna den och den hinner lära känna oss m.m.. :)

[Forest]
8/17/13, 10:11 PM
#3

2 Rent så här så låter det klokast att du väntar till sommarlov med skaffa ny hund dels så ser du att dom verkligen passar ihop med.

[JstarB]
8/17/13, 11:39 PM
#4

3 Jo jag tänkte efter och det blir nog bäst så :)

Undrar dock en annan sak nu.. Vad ska man tänka på när man skaffar en till hund? Hur ska jag göra i början osv när jag redan har en hund?

Hur gick det för er som skaffade en till hund m.m?

Kommer ej att köpa någon liten valp förresten utan det blir nog en som är minst 8 månader ungefär :)

[Forest]
8/18/13, 12:21 AM
#5

4 Det har gått bra. Vi hade först Enja som var 18 månader och då skaffa vi en till som inte var helt planerat kan jag erkänna. Hundarna i mellan inget men det var lite annat med lära den nya hur livet är att bo i stan och lägenhet. Nu är jag där igen helt oplanerat en ny igen som är här då ägaren är på semester var lite aktut hjälp vi ställde upp på. Sen skulle hon ut på foder så nu står vi faktist här med en tredje hund 😊
Hundarna imellen igen jätte bra det är inget men även denna har bara haft ett liv på landet, och i "spökåldern" på detta tror jag hon är på G att få sitt första löp. Så det är lite att arbeta på, mörkrädd,inte van med se andra raser eller andra hundar. Men hon ska få landa och vi ska ge henne tid hon blir någ kvar här till 99% säkert är det. Har man 2 små hundar så får man plats med en till 🤪

Upp till toppen
Annons: