Annons:
Etikettutställning
Läst 3622 ggr
Charlott_
2013-08-12 00:36

Utställning för blandras hundar?

Som rubriken lyder, finns de? Har ingen erfarenhet av de. Men jag är intresserad och hur går man till väga? :)

Tack på förhand!

Annons:
vallhund
2013-08-12 03:09
#1

Kolla på blandis.se

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ktisroinen
2013-08-12 08:00
#2

Vi ska på utställning med vår blandras den 21 september i Fagershult som ligger strax utanför Mönsterås. Nu vet jag inte vart du bor, men man kanske ses där? :) Det blir vår första så vi har inte heller koll riktigt på hur allt går till o så men det löser sig :)

Här har du en bra artikel tycker jag:

http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d713b9fb9cb4622210530ce-stalla-ut-sin-blandrashund?4d7124adb9cb4621410471ce-1

Charlott_
2013-08-12 16:03
#3

#2 Har ingen aning om vart de ligger. Bor i Tanumshedes kommun :)

Ska kolla artikeln, tack! :)

[daytona]
2013-08-13 15:35
#4

Ingen som ska på utställningen utanför Stockholm om knappt 2 veckor?

http://www.blandis.org/

Ktisroinen
2013-08-13 22:50
#5

Hehe okej, det har jag ingen aning om vart det ligger ;) Det finns utställningar på Blandis Rix, just nu bara två, men det kommer fler allt eftersom :)

Nej tyvärr, det är lite för långt för oss, vi bor i Blekinge :/ Annars hade vi nog varit där :P Men lägg gärna upp bilder på era hundar så man får se sina "konkurrenter"  :)

Charlott_
2013-08-13 23:37
#6

#5 Jag tyckte sidan va krånglig å hitta inga utställningar. Men får titta närmare på de när de närmar sig för min del. Har tyvärr inte så kommit så långt med mitt körkort än tyvärr. Men de blir stora planer när jag väl fått de så ;)

Annons:
Ktisroinen
2013-08-14 22:32
#7

Om du trycker på utställningsanmälan under utställning så hittar du vilka som finns. Finns en i Fagerhult och en i Falun. Nej det är klart då är det kanske inte så lätt, det är inte så ofta man hittar utställningar som ligger inom avstånd som man inte behöver bil :/

Charlott_
2013-08-14 23:09
#8

#7 Haha nä det förstår jag :)

[annakarolinaa]
2014-02-12 18:57
#9

Vad bedömmer man på en blandras utställning? En blandras har ju ingen rasstandard att gå efter som man gör på renrasiga? :) Delas hundarna in i olika klasser eller hur går det till?

Ktisroinen
2014-02-12 23:41
#10

Nej inga rasstandarder men ibland kan viss hänsyn tas till de raser som finns i hunden. De går efter fyra F som de kallar det. Det står för frimodighet följsamhet, form och friskhet. I stort sett så kollar de på hur hundens proportioner är och hur trevlig, alert och vålmående hunden är. Sen är det ju pälskvalitet, teckning, frisyr osv som också spelar in. Allt egentligen! Men visst, utan riktlinjer blir det lätt efter domarnas egna tycke. Vi var som sagt på en utställning i Fagerhult där vi blev best in show, men lite tur hade vi också eftersom domaren hade en förkärlen till grå collies som min Max mest ser ut som.

[annakarolinaa]
2014-02-13 15:53
#11

Ja jag förstår att det ofta blir bedömt efter domarens personliga smak ;) men super att dom kollar friskhet! Vad jag förstår så har man större chans att vinna om man har en välskött, trevlig hund med proptioner som inte är skadliga på något vis? Det låter vettigt :) Anledningen till att jag frågar är att jag har stor vana av renrasiga hundar och utställning, vilket jag tycker är kul, så om jag skaffar mig en blandras skulle det vara kul att ställa ut ändå :)

Ktisroinen
2014-02-14 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ja, det är lite mer, hm.., hälsosam (?) bedömning än vanliga utställningar i mina ögon. För hunden alltså. Sen kan man ju ställa ut en renrasig hund utan stamtavla. Då tror jag de kollar ganska mycket på rasstandarden ändå, men samtidigt så tävlar man ju mot andra raser. Ja jag tycker att det är jätteroligt att de har något för oss andra med, även om det bara är på skoj! Inte lika glamoröst som en riktig utställning kanske men ändå, väldigt trevligt och jordnära liksom! Här är från när vi ställde ut i september. Vi fick inte bara best in show, utan även något som heter charmtroll som alla deltagare röstar fram. Man röstar även fram snyggast tik och snyggast hane. Roligt initiativ!

michanna
2014-02-17 08:51
#13

det kommer vara en drive in utställning här i Enköping 2 mars. på arken zoo.  blandis rix håller i den.

Annons:
Upp till toppen
Annons: