Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1384 ggr
minbebis
2013-08-04 01:26

Valparnas färger

Har tänkt länge på om man parar min hund med en jag känners brun vita, vilka färger valparna hade fått. Någon som vet något om sånt där? Min är svart, med inslag av brun som 'underhull' eller vad det ska kallas. Hennes mamma var vit svart, och pappan brun. Mormorn var svartvit och pappan med. Hanen är brunvit. Pappan var svart vit med lite brun och mamman brun vit. Vet inte resten efter. Kan det bli brun vita, trefärgade, svart vita, helsvarta med brun eller vit fläck, helsvarta? Eller så kanske det är så att det inte kommer någon plötsligt fläck. Tiken är golden/border collie blandning och hanen border collie. Då håller den väl ändå sig till teckena, alltså att den inte blir hel svart med en vit fläck på sidan av magen eller något? Men sen vet jag min hunds morbror som är lite vit vid halsen och en vit tass.. Tankar bara, tycker det är lite intressant :)

Annons:
Frida B
2013-08-04 21:25
#1

Alltså ska försöka svara, förstod inte texten…

Blandraser kan bli hur som helst. Dessutom är Border Collie en extremt varierande ras. Hos BC:n finns fläckanlag, så valparna kan mycket väl bli fläckiga. Men, som sagt. Eftersom Border Collie är en så himla varierande ras till utseendet (eftersom man inte avlar på utseende, utan på vallegenskaper för att bevara rasen och dess ursprung) och att det är blandraser går det inte att säga vad som slår igenom på valparna.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

minbebis
2013-08-04 21:50
#2

#1 menade att min tik är hel svart (mamman, mormorn och morfarn är svart vita och pappan är jakt golden) Hanen som jag snackade om är brunvit (mamman är brun vit, pappan trefärgad.) Tänkte på vilka färger det skulle kunna bli om dom parades, men det kan bli helt vad som helst då? :)

[Forest]
2013-08-04 21:56
#3

Det är inte helt enkelt o ränka ut vilka färger valparna kommer få eller kan få, då det beror mycket vilka anlag som kommer slå igenom.

Frida B
2013-08-04 22:21
#4

Som sagt, det kan bli vad som helst. I både personlighet, huvud och utseende. Det är därför jag är lite emot blandrasavel. Man vet aldrig vad man får.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
2013-08-06 00:45
#5

Svart brukar i regel vara dominant men med eller utan vitt är svårt att säga. Vissa skulle nog mycket väl bli bruna eller brunvita.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

minbebis
2013-08-07 00:47
#6

#5 tänkte ungefär som dig :)

Annons:
[Forest]
2013-08-07 10:03
#7

om jag har en brun hund och parar den med en svart så är det inte säkert att det blir någon svart valp alls, det beror på att den svarta kan ha bärande anlag till brunt eller andra färger. Färger kan ha blekandeanlag, den kan vara mindre dominat. Här är en sida som jag tycker tar upp lite om detta http://www.flyingfeets.com/genetik.html

Upp till toppen
Annons: