Annons:
Etikettweight-pull-drag
Läst 3409 ggr
Lizetteolsson
2013-08-02 20:14

Behöver tips på sele!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behöver lite tips om vad jag ska ha för sele. De jag är ute efter är att jag vill att min hund ska dra saker, typ som vagn eller grenar osv. På hobbynivå, än så länge iaf :) just nu har jag en hurtta y sele men den kan jag ju inte dra saker med.

Annons:
[Bullen300]
2013-08-02 21:18
#1

det är lite beroende  för slags drag du vill dra med  din hund, men det finns nomesele, Weight pull sele och många selar till, det är beroende på vad din hund ska dra, så att dragpunkten ligger rätt

Lizetteolsson
2013-08-02 22:09
#2

#1 men typ vagn med saker i eller typ grenar eller kätting är helt ny inom drag med hund . Men hade velat testa för tror hon hade tyckt det va roligt :)

[Bullen300]
2013-08-02 22:16
#3

om du ska dr kätting rekomenderar jag en Weight pull sele, då dragpunkten inte ligger på rumpan som en nome ,men om du ska dra en vagn med saker i så går nome då den har dragpunkten längre upp.

är du intresserad av typ barmarksdrag eller så? :)

Lizetteolsson
2013-08-02 22:33
#4

Okej de finns ingen sele man kan dra allt med eller aa? Jag vet inte jag är ny inom draget kan ingenting :) tror bara som sagt att de skulle vara bra och kul för hon. Vill gärna lära mig mer

[Bullen300]
2013-08-02 22:40
#5

jag kan inte heller så mycket :)

finns det någon som har mer kunskap än jag har som an svara? :)

[Forest]
2013-08-03 19:28
#6

TS ett bra tips är att du spanar o kanske även frågar inne på då jag tror att din hund kan passa i denna gren med http://weightpull.ifokus.se/ 

Himmla snygg hund du har :)

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Lizetteolsson
2013-08-03 23:43
#8

#tack så mycket :)

Jycklos
2014-10-09 14:00
#9

                           Jag har alltid låtit mina vovvar dra lättare vikter som däch, det är enkelt och man behöver inte köpa den allra värsta dyraste non-stop  free motion för det. Jag har en jocke safari, som nog e den billigaste jag hittat i pris. sen finns det även grymma nome freemotion-selar som ligger på runt 400spänn tror ja. finns om du söker på webben ställen som syr upp dragselar efter måttbeställning

Amandadadadada
2014-12-03 16:09
#10

Jag kör med Björkis nu och både jag och min hund gillar den skarpt. Med förra selen drog han lite snett (starkare på ena sidan) men nu drar har jätterakt och fint. Jag upplever också selen som slitstark och väldigt bekväm för hunden. Det var lite irriterande att det tog 2 v för selen att komma, men å andra sidan sitter helt perfekt då de syr efter varje hunds mått. Jag gav typ 300 kr för min + frakt. Vilken det helt klart var värt! Rekommenderar den skarpt :)

Amandadadadada
2014-12-03 16:10
#11

Kan också tillägga att jag åker längdskidor med hunden. Den har dock funkat hur bra som helt till att dra små barn i pulka, sparkstötting och för att dra däck :)

Fridaaaa
2014-12-03 16:35
#12

#9 & #10 Gammal tråd.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Akilles1]
2014-12-04 00:52
#13

Julius k-9 IDC power harness ska även fungera som dragsele. Dett använder jag vis spår, sök och när jag vill att min hund ska dra.

Annons:
Vattnadal
2015-10-20 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#14

Väldigt gammal tråd, men folk kan hitta den när de söker.

Nomesele använder man för att dra med lina, dvs cykel, släde, skidåkande människa ed.

WP-sele använder man till WP och även DW. Dessa måste man måttbeställa.

Nordisk sele används till att dra med skakel, samma med den gamla lokselen.

Kombisele kan användas att dra med lina, dra skakel och även DW om du sätter draglinorna i sidoringarna.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: