Annons:
Etikettagility-freestyle-rallylydnad-frisbee
Läst 2966 ggr
Ktisroinen
2013-07-20 16:43

Motivera!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Vi har en liten sötnos här hemma som är en blandras mellan collie och powder puff. Han är strax under året och vi har börjat smygstarta agilityträningen. Det är min första hund och jag har aldrig hållit på med Agility. Min vän är dock mycket erfaren och hjälper oss en massa. Max (som vår hund heter) är grymt snabb och älskar att springa! Han vänder på en femöring och är sjukt smidig. Solklar agilityhund säger alla som får se honom.

Men så kommer vi då till vårt lilla problem. Han är inte särskilt motiverad av leksaker, utan köttbullar ska det vara. Det gör han vad som helst för! Men godis är ju lugnande och Agility kräver ju lite fart och fläkt. Vi håller på att fokusera mest på slalomen just nu och använder oss av hjälpbågar. Det funkar ganska bra när jag slänger köttbullen när han är halvvägs igenom. Men det blir ju ingen raketfart direkt. Han tycker att bollar är jättekul, i typ två kast o samma sak med ett rep som man har dragkamp med, kul en liten stund liksom.

Någon som har några bra tips på att få hunden att gå igång lite mer på leksaker? Skulle så gärna vilja ha en sån hund som gör precis vad som helst för att få leka med leksaken. Men så vet jag ju också att hundar, liksom människor, kommer i olika energinivåer och vår lille fis är av medelenergi.

Annons:
Cahira
2013-07-20 17:02
#1

Tycker hunden om att jaga bollar eller andra saker som rör på sig?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maja2
2013-07-20 17:55
#2

För det första kan jag tänka att det är BRA att hunden inte har för bråttom tills den verkligen KAN alla hindren.  Att kunna vända på en femöring, sliter oerhört på kroppen, och före 1 års ålder, är det inte positivt alls. 

Fram tills dess att hunden är över året, kan du TRÄNA den att ta leksaker som belöning. Helt enkelt TRÄNA den till att gilla dem :)

Hur? - belöna all lek med leksaker, precis som du tränar allt annat :)

tilda :) roma
2013-07-21 00:06
#3

'vilken bra blandning de blev hur fin som helst ju :)

Ktisroinen
2013-07-21 15:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Ja det gör han delvis. Han tycker det är kul att jaga, men slutar så fort bollen tappar fart. Det funkar ganska bra att ha ett rep med knutar på som man liksom drar lite på marken o hetsar honom med o sen kör lite lite dragkamp. Det tycker han är kul, men som allt annat bara några gånger och han tappar lätt koncentrationen om det händer något runtomkring. Han ÄLSKAR kaniner så hade man kunnat lösa det på något humant vis så hade det varit det bästa tror jag ;)

 #2 Absolut, har tänkt samma tanke och vi är ganska noga med att lära in långsamt, har dock bara tränat några gånger. Det är mer en tanke på framtiden, det var någon som sa att det bästa är att lära med leksaker just för att få upp intensiteten.

Det jag är lite rädd för att han inte riktigt ska fatta att han gör jättebra ifrån sig om han bara får en halvbra belöning, men det kanske är dumt tänkt. Du menar att jag ska ta och utesluta allt godis i träningen och fokusera på leksakerna? Han har lite svårt att koncentrera sig och vilja stanna hos mig med "bara" leksaker eftersom det är roligare att hälsa på andra hundar. Det är ju självklart en träningsfråga, men ändå.

#3 Tack så mycket! Vi får väldigt mycket komplimanger för honom och är så stolta så ^^ Skulle definitivt rekommendera alla samma blandning, men så är det ju från individ till individ. Han har dock powder puffarnas päls, inte lika glansig som colliens men fäller inte och är allergivänlig. Han är en helt annan hund när han är långhårig, det är kul att experimentera lite ;)

Maja2
2013-07-21 15:37
#5

Belöning, är vad HUNDEN ser som en belöning. 

Man kan TRÄNA in olika slags belöningar. 

Träning BÖR baseras på belöning. 

Det är det enklaste sättet att beskriva det på :)

Cahira
2013-07-21 18:08
#6

Variera belöningarna säger jag så hunden aldrig vet när den får kampa, får godis, får jaga matte (springa iväg och skratta är ibland en skitrolig belöning) och andra grejer du kan komma på :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[GalleonFang6126]
2013-07-25 18:50
#7

Min hund vill  inte ha godis eller leksaker som belöning, han vill ha beröm! Plus att han tycker att Agility är så roligt så när han väl har lärt sig ett hinder går det knappt att hålla honom därifrån hehe

Upp till toppen
Annons: