Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 2826 ggr
annie-ess
2013-07-14 14:08

lära hund stanna

Hur har ni lärt eran hund Stanna? 
Är det så tydligt att sätta hunden ner, säga stanna och gå ifrån några meter o berömma. Den fattar ju knappast ordet i detta stadie och att den gör rätt som sitter kvar? 

Någon som fångat in beteendet? 

Har Kontraktkontraktet och Eva ger tips om att fånga in det, exempelvis när man ska kasta en boll, att man inte kastar den alla gånger, så brukar ju hunden stanna upp och ''vart tog bollen vägen?'' 
Börjat göra detta och klickar då när han stannar upp. 
Men vill veta hur ni här gjort :)

Annons:
AnneN
2013-07-14 14:13
#1

I vilken situation är det den ska stanna? Är det tex vid sitt/ligg och du går ifrån hunden? Då hunden är en bit framför dig? Inkallning med ställande/sättande? Fotgående med ställande? Eller annan situation?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

annie-ess
2013-07-14 14:16
#2

Ex vid sitt/ligg när jag går ifrån hunden, även kanske om vi är ute och går och han är lös och han går lite för långt fram.

Maja2
2013-07-14 14:45
#3

#2 Det är skillnad på Stanna som i Sitt/ligg och stanna kvar, än stanna, som i stoppa farten. Sätt olika kommandon på de två så blir det lättare för hunden. Jag har tex kommandot "stilla" när jag vill lämna hunden sittande eller liggande och jag går därifrån, medans jag använder kommandot "stanna" när vi är ute och går, och hundarna ska stoppa farten.

annie-ess
2013-07-14 14:51
#4

#3 Okej, fair enough, det låter mycket vettigare.

Vill du dela med dig om du har lärt din hund betydelsen av Stanna och Stilla?

Maja2
2013-07-14 14:58
#5

Vid "Stilla" Har jag först sett till att hunden kan "sitt" ordentligt. Sedan har jag kommenderat "Sitt", hållit upp handen för att med kroppen visa att hunden ska sitta kvar. Backat ett steg, gått tillbaka. I början bara backa ett enda steg, och sedan gå tillbaka och belöna. Utöka när du ser att hunden klarar det. Backa ett steg och stå där i ett par sekunder, gå tillbaka. backa två steg, gå snabbt tillbaka …. backa tre steg och stå där i 5 sek. Huvdudsaken är att det lyckas. DÅ först, har jag lagt på kommandot "Stilla"

I "stanna" har det varit lätt, då jag tidigt lärde hundarna att - Stannar jag, så stannar Du. Dvs, på promenader med koppel, stanna ofta, belöna när hunden stannar samtidigt. När den stannar varje gång Jag stannar, har jag lagt på kommandot "Stanna.  Nu kan de springa lösa framför mig. Ropar jag "Stanna" Så stannar de.

sassigasarah
2013-10-24 22:43
#6

Jag övar väldigt mycket på stanna. Dels på kommando och utan kommando vid ALLA övergångsställen. 

När jag började med övergångsställen så stannade jag vid övergången, sa stanna och (stoppade henne om hon fortsatte och upprepade kommandot) sedan väntade jag tills hon tittade på mig. När hon tittade på mig fick hon klapp och beröm. Det sitter nästan helt med övergångsställen nu. Hon måste alltid gå fot över övergångsställena så när hon tittar på mig blir det beröm sedan fot och så går vi. Behöver sällan ge kommandot numera.  

När jag började med kommando stanna och att jag sj skulle gå iväg använda jag både gester och kommando. Jag sa stanna, satte fram handen rakt upp med öppen handflata framför henne och började backa ifrån henne. Hon fattade ganska snabbt. Förstod hon inte tog jag ögonkontakt, ställde mig framför och gav kommandot igen. Upprepade tills hon gjorde rätt ochdå blev det massa beröm.

Annons:
Cahira
2013-10-26 02:44
#7

Jag tränar med en tasstarget först på nära avstånd sedan jobbar på längre och längre avstånd. När hunden börjar kunna olika avstånd tränar jag även in växlingar på avstånd (fjärrdirigering) för att lära hunden att det är positivt att göra tricken fast man är långt bort, så då man väl säger sitt eller ligg så ska det ske på det avståndet. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: