Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 5935 ggr
idaah
2013-07-10 15:49

Blind och döv, tips?

Hej!
Jag undrar bara om ni vet hur man kan kolla hörseln på sin hund utan att åka till veterinären? Eller om jag har rätt så kan man inte kolla det själv (rätta mig om jag har fel)?

Det är då på min gamla 14 åriga hund, kollade precis ögon reflexerna på henne och det visade sig att hon nog är helt blind på båda. För det kom en flyga och satte sig mitt på hennes ena öga och hon reagrerade inte (jag tog ju bort flygan). Då kollade jag reflexerna på det andra och ingen reaktion där iheller.

Undrar också vad ni har för tips på vad man ska tänka på? Vi har en trappa, och jag har sagt att hon inte får gå i den mer, för att hon är blind och för att hon har ramlat några gånger i den redan 😕 jag vet också att man inte ska moblera om i huset om man har en blind hund!

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
Michaela-N
2013-07-10 18:23
#1

Om hon är blind och döv och förvirrad kanske det är tid att tänka över när det börjar bli dags att låta henne somna in. Det är inget beslut jag ska ta, det ska du (och din familj) ta helt själva. Så jag ska inte sitta över ett forum och säga att ni ska låta er hund somna in. Gör det som känns rätt för er.

Det finns inte mycket mer ni kan göra än att se till att hon inte kan ta sig upp eller ner i trappan, samt förhindra att möblera om. Allt blir mycket svårare eftersom hon är döv. Men gör ert hem så säkert som möjligt eftersom det finns mycket hon kan skada sig på när ni inte ser. Vassa kanter i hennes höjd, t.ex på bord eller stolar. Försök säkra huset utan att flytta på så mycket grejer som möjligt.

Lycka till! 🌺❤️

idaah
2013-07-10 19:24
#2

#1 Det är just det jag är rädd för (eller vad jag ska säga), vill ju inte låta henne skada sig eller bryta något om hon nu skulle rammla eller något :(. Men förutom det så har hon inga blåsljud på hjärtat eller lungor, var och kollade henne för någon månad sen för att jag trodde att hon hade fått urinväginfektion för att hon gick runt och skvätte över allt men det hade hon inte.

Tack :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Maja2
2013-07-10 20:49
#3

'En hund som Både är blind och döv, är faktiskt svårt att tillgodose dess behov, även om de kan tyckas små just pga handikappen. Jag hade en döv hund som jag omplacerade för ca en månad sedan, och ENBART dövhet, eller ENBART blindhet är En sak … men när man hamnar i det läget att ens gamla hund råkar ut för båda delarna, då är det upp till en själv som ägare, precis som #1 säger, att bedöma när det är lämpligt att låta hunden somna in. 

En blind hund kan man hjälpa på det sätt som du säger Ts, att inte möblera om osv. En döv hund kan man hjälpa på det sätt att man tex inte närmar sig rakt bakifrån, inte överraskar osv. En hund som Både är blind och döv, blir något helt annat att hantera.

[Forest]
2013-07-10 23:07
#4

Vi hade en gammling som hade dålig syn och var mer eller mindre döv. Han var så i ett år sen valde mamma att ta bort honom. Det är svårt att att tillgåtse deras behov men en gammal hund sover ganska mycket. Våran hund förgyllades med leta godis i gräset, han var busig o lekte inte senil eller virrig därmed fick han leva ett bonus år. Många hundar som inte ser eller hör är mer rädda de kan få lättare till bitas utan att de menar illa med det, de blir chockade över blir "överrumplade" fast man själv försökt att väcka till dom. Nu var inte våran så men visst fick vi tänka lite på att inte krama om honom när han låg o snarkade, utan kanske mer klappa honom för att väcka honom lite lugnare osv TS ta en funderare är hon inte virrig och annars pigg så kan ni ge henne mer tid men det är tyvärr dags att man smälter in lite o njuta av att det kanske itne är så långt tid kvar med tösen.

Hiro
2013-07-11 22:58
#5

Familjens gamla nobs var under sina sista år lite halvblind samt nästan helt döv, då man skulle kalla in honom fick man klappa på låren så kom han men han såg fortfarande. Han dog en natt och blev 16 år gammal.

Jag skulle nog tänka över att låta din hund somna in, 14 år är mycket för en hund och jag tänker att det är bättre att låta henne somna in innan något händer utan smärta än att du måste ta bort henne för att hon till exempel ramlat i en trapp och brutit något.

idaah
2013-07-11 23:44
#6

#3 Jag har märkt att hon sover oftare nu än vad hon gjorde för några månader sen :/.

#4 Det är så som du säger att dom sover mer än vanligt osv. Det har jag själv märkt med Lady (som hon heter), för att hon sover mer än vad hon gjorde innan och när man ska väcka henne så får man "skaka" om henne (eller vad jag ska säga) när hon ska upp och gå ut. När hon väl är ute så får fart i benen och försköker busa och springa, och det tycker jag är posetivt 🙂

#5 Jo, det är ju det! Vill ju inte att hon ska ramla och bryta något, men får tänka på det du skriver, att tänka på vad som är bäst för Lady.

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Annons:
[Forest]
2013-07-12 01:01
#7

6. Då är hon trots allt pigg trots allt. Jag tycker man ska göra hälsokontroll lite oftare på gammal hund, vi åkte var 6 mån för kolla hjärta/ögon o klämmas igenom just för att se att de mår så bra som man hoppas på. Tycker det är bra att ni satt upp grind så hon inte rammlar nerför trappen. Man kan oxå bära dom nerför om man har trappa ner från huset för slippa olycka även där. Ni kan lägga ut lite gottis i gräset åt damen så hon får leta godis det gillade iaf våran gammling :)

idaah
2013-07-12 12:45
#8

#7 Bra tips du kom med, ska tänka på det. Tack :)

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Rachix
2013-07-28 16:14
#9

Har levt ihop med en blind hund i många år. De brukar klara sig fint utan syn. Vi flyttade till ett hus som hade trappa, och visst var det knepigt för henne i början, men hon lärde sig snart att hitta. Som hjälp strök jag doftolja på första och sista trappsteget. Det gjorda jag även på dörrposter o.dyl. Det hjälpte henne att hitta lättare. Jag visade också var vi hade ställt grejer, ledde runt henne så hon fick nosa på allt. Idag hittar hon med lätthet både i huset och utanför. Hon hittar även på stigar i skogen med hjälp av nosen. En glad skit är hon, även utan syn. 

Kan förstå att dövheten gör det svårare för dig. Min tumregel är alltid, om hunden är pigg och glad, så är det inga problem. Då lider nästan vi mer än dom. Är hunden däremot gammal och svag, då är det dags för den att få gå vidare på ett bra sätt.

idaah
2013-07-28 20:31
#10

#9 Tack för dina tips :)

När hon går ut utan dom andra 2 hundarna så brukar hon busa lite och jag blir glad av att se henne busa. För när busar så får jag springa med henne, har henne i koppel. 🙂

Mvh Ida med djuren!

Medarbetare på blandrashundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: