Annons:
Etikettallmänt
Läst 978 ggr
skotty
7/5/13, 10:10 PM

Vad skulle ni göra?

Våran grannes papillon-hane blev attackerad av en jack russel häromdagen, och fick ganska kraftiga bitmärken på rygg och tass. Dom fick raka bort päls, göra rent och såren ska få läka av sig själva med hjälp av salva och antibiotika. Min granne var ute och gick med honom då den här hunden ska ha slitit sig loss och sprungit fram till dom och attackerat hennes hund, helt oprovocerat.

Vad hade ni gjort om eran hund hade gjort ett sånt anfall? Hade det vart mitt hund hade jag tagit bort den, men men. Hon har tydligen varit snäll å trevlig, bett om ursäkt, betalat veterinärkostnader och gett dottern biobiljetter, skickat blommor osv. Men ändå.. Skulle inte våga ha kvar en sån hund.

Annons:
[Bolten]
7/5/13, 10:54 PM
#1

Det beror på anledningen och situation. En hund som är aggressiv är osäker och har man som ägare inte kunskap att lösa problemet så tycker jag att man antingen ska hitta någon som kan hjälpa än eller lämna bort hunden. Har hunden ont och därför är aggressiv så hade jag avlivat.

Frida B
7/5/13, 11:12 PM
#2

säger som #1. Man avlivar inte en frisk hund bara så där, uppenbarligen mår hunden dåligt fysiskt. Skulle jobbat bort det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Killmemylover
7/6/13, 9:10 AM
#3

Min tik gjorde ju utfall mot 2 st små hundar här om dagen. (Hon är 64 i mank) hon bet aldrig men hon var aggressiv. Hon har aldrig haft något emot små hundar förut. Jag har börjat lyssna runt om det finns någon med liten, trygg hund som vi kan träna på. Jag hoppas det kommer funka eftersom hon är en helt underbar tös annars. Funkar inte det får hon faktiskt gå med munkorg på promenad. På kurser jag går med henne bryr hon sig inte om andra hundar alls. Ska ju självklart även kolla henne så hon inte har ont. Hon verkar inte ha det då hon springer och hoppar som vanligt. Nu var hon med om en skrämmande händelse när jag gjorde slut med mitt ex som blev aggressiv den kvällen och det har påverkat henne ganska mycket. Hon är vaksam och vaktig på mig men det tränar vi på. Jag vet själv med mig att jag spänner mig när vi möter småhundar vilket jag tränar på att inte göra. Men min oro kan få henne att "attackera oprovosoriskt" så där hänger det ju på mig och min osäkerhet. Min tös har ju lekt med småhundar förut utan problem. Jag skulle inte ta bort henne i första taget, men det är ju för att jag känner henne och vet att vi kan träna bort detta problem, vi klarar oss genom allt bara JAG verkligen tror på henne. :) Hade jag inte varit säker på att det gick att träna bort hade jag nog funderat på att ta bort henne då det inte skulle vara snällt mot henne att bära munkorg livet ut och bli stressad och upprörd varje gång vi ser små hundar. Tillägger att möte med stora hundar fungerar utan några som helst problem. :)

vallhund
7/6/13, 11:42 AM
#4

Nej jag skulle inte tagit bort hunden. Jag har en hund som inte är snäll mot alla hundar, därför ser jag till att det inte händer olyckor.

Vad gäller oprovocerat så kan vi människor sällan avgöra det, vi är inte så duktiga på att läsa hundars kommunikation o vad de utstrålar/sänder för signaler till andra hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Nightcat]
7/6/13, 1:50 PM
#5

Jag hade inte tagit bort min hund utifrån en attack som jag inte själv sett. Precis som #4 säger är det inte alltid vi kan avgöra vad som är oprovocerat från hundens aspekt.

Mischa
7/6/13, 5:17 PM
#6

Om man ser till ren hundaggression/osäkerhet/rädsla så är det ingen omöjlighet att ha kvar en sådan hund, speciellt när det handlar om en hund som dessutom är liten.

Men det kräver ett desto större ansvarstagande, och man får även vara beredd på tänka ansvarsfullt och förebyggande åt andra hundägare också.

≧◔◡◔≦

Annons:
Upp till toppen
Annons: