Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1583 ggr
[saga@]
2013-06-28 00:55

vad hade du gjort?

Om en av föräldrarna till valpen du vill ha har fel på ögonen.. hade du köpt valpen ändå?

Annons:
AnneN
2013-06-28 01:14
#1

Beror på om felet är ärftligt eller pga skada, är det ärftligt så skulle jag inte köpa valpen och jag skulle dessutom ha anmält tikägaren till länsstyrelsen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[saga@]
2013-06-28 01:32
#2

Jag kan inget om sjukdomarna men läste kort att näthinnan lossnar när hunden har sjukdomen

AnneN
2013-06-28 03:05
#3

Okej, de sjukdomarna är oftast ärftliga och det ska absolut aldrig någonsin avlas på hundar som har dessa sjukdomar eftersom risken är stor att även avkomman drabbas.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[saga@]
2013-06-28 11:49
#4

Okej va drygt.. vill ju inte riskera att min hund blir sjuk.. och om den får samma problem täcker inte försäkringen eftersom en av föräldrarna hade sjukdomen från början

Persifone
2013-06-28 16:20
#5

Jag hade inte velat stödja en så oseriös uppfödare, man vill ju ha en frisk valp :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Forest]
2013-06-29 08:25
#6

Köper man nu renrasig valp som är regestrerad i skk så har dom som krav att fäderdjuren ska vara ögonlysta OM det tillhör rastypisksjukdom. Jag tycker det är bra att du läser på en massa olika, man ska vara mycket observant på sjukdomar och att uppfödare har gjort hälsotester på däderdjuren

Annons:
htt
2013-06-29 13:42
#7

Vilken ras handlar det om? :)

Honestyisdead
2013-07-01 22:29
#8

#4 Då väljer du en valp från friska linjer. Så minimerar du risken för sådant.

Michaela-N
2013-07-02 22:41
#9

Beror nog lite på, finns ju lindrigare varianter av ögonfel såsom distichiasis och lindrig CRD t.ex, som man får avla på och som inte är jättefarliga. 

Tveksamt ändå om jag skulle välja en valp där ena föräldern har lindrig CRD eller distichiasis. För det mesta finns det ju faktiskt många andra valpkullar att välja på.

Tregly
2013-07-03 20:56
#10

Jag skulle inte stödja sådan avel och letat efter en annan uppfödare 🙂 Sen är det klart svårt att lämna en valp som man sett ut, men tänk på vilka kostnader det kan komma att röra sig om. Och eftersom försäkringen troligen inte täcker så blir det inte roligt. Du kanske får en hund som får gå igenom en massa operationer eller förlora ett öga/tappa synen. Vet inte vad för sjukdom det rör sig om, men är det en sjukdom och inte skada så är risken stor att den förs vidare. Och även om inte valparna i kullen verkar ha ögonproblem nu så kan det komma när de är äldre, eller så för de generna vidare om någon av köparna tar Valpar efter sin hund. 

Satsa på en frisk hund ist. Även om det är svårt att kanske tacka nej till en valp man kanske fäst sig lite vid så är det ändå det bästa att göra. Säljs valparna lätt kommer kanske uppfödaren ta fler Valpar efter föräldern med ögonproblem, och det vill man ju inte stödja.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[Bolten]
2013-07-03 21:46
#11

Jag skulle tackat nej =)

Rumblebee
2013-07-04 07:13
#12

Skulle också tacka nej. I mina ögon finns  det inga som helst anledningar att avla på ett djur som har något fel som är ärtligt.

[Lilla_Myy]
2013-07-04 08:04
#13

Jag skulle verkligen tänka om det var värt all besvär. Vill du ha en sjuk valp? Kan du tänka dig fara mycket till vet för det? kan du tänka dig kunna leva med att se din hund med sjukdomen? Jag tycker att bara säga nej är inte alltid enkelt. Ibland klickar det direkt när man ser eller träffar valpen och i det fallet vill man givetvis ha hunden som man har klickat med, men om du kan tänka dig klicka med en annan friskare valp är det att föredra.

OCh sen vill man inte heller stödja en så dålig avel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: