Annons:
Etikettbeteende
Läst 3368 ggr
annie-ess
6/24/13, 2:36 PM

stressad hundmöten/hälsa människor

Usch, min 5 månaders valp blir superstressad när han träffar människor och andra hundar. Vet att det faktum att människorna höjer rösterna joddlar å har sig å sträcker fram händer får hoppandet å stressandet å öka men hur går man tillväga nu när skadan är skedd så att säga? Hur gjorde ni när era hundar blev superstressade å hoppade å hängde i kopplet för å få hälsa? Samt när dem ser andra hundar?

Annons:
[daytona]
6/24/13, 9:33 PM
#1

Jag sätter min valp ner brevid mig, han får absolut inte hälsa om han stressar! Folk ska ignorera min hund o inte hälsa när han är sån (ej förstärka eller berömma DET beteendet).

Har satt mig ner o tagit lätt i kinden och fått honom att titta på mig o sagt att sådär gör vi inte…idag sitter han fint brevid och ignorerar när jag ber honom. :) Han t.o.m tittade bort idag när vi mötte en boxer *yeaaah*

[Forest]
6/24/13, 10:54 PM
#2

Dessa människor är det folk du känner TS? för isf kan man säga till dom innan hur de ska göra :) Allså inte ta pipiga toner o fjompa sig att hälsa på hunden tycker jag att folk man känner får göra om hunden vill men då ska hunden vara lugn men det gäller oxå personen som hälsar :) 

Är det folk du inte känner så hade jag helt enkelt sagt i från nej vi tränar för att du och valpen ska kunna träna på att inte hälsa på folk/hundar osv. Säg ifrån på bra sätt så tar dom det rätt, man är inte elak för att man vill fostra sin egna hund till ta det lugnt när man ska hälsa tvärtom ;)

Tregly
6/24/13, 10:54 PM
#3

Jag har lite samma problem som TS, min "valp" är snart 8 månader. Håller på och träna och har bra medel men lägger ett inlägg här så jag kan följa den.

Det är så jobbigt när folk stannar och börjar prata med hunden, det blir ju en belöning -.-' 

#1 Låter som en bra metod! Det är så härligt när man ser framsteg, det är bland den bästa belöning man kan få! :) Jag behöver dock göra lite mer för att få kontakt med min hund, hon reagerar inte på bara ett litet nyp.

Till TS: Viktigt är att börja med ett avstånd som hunden klarar av. Ett lagom avstånd där din hund blir intresserad av människan/hunden en bit bort men du kan fortfarande få kontakt med hunden och kunna korrigera den. Beröm när din hund tittar och fokuserar på dig. Förstärk gärna med klicker och godis. Sedan kan man minska avståndet ju bättre det går med träningen. Med egen erfarenhet vet jag att det är lönlöst att försöka korrigera när avståndet till den andra människan/hunden är för nära. Börja på det avstånd där du kan kontrollera din hund.

Träna på passivitet. Sätt dig på en bänk där du vet att det går förbi en del människor. Bara sitt där och låt hunden trötta ut sig själv, den orkar inte stressa hur länge som helst. Försök inte lugna hunden utan vänta tills du märker att den lugnar ner sig själv, då berömmer du lugnande. 

Hoppas mina tips var något att ha. Lite kul att jag lägger ut tips när jag själv också har samma problem. Men jag tränar med dessa metoder och de funkar, jag ser resultat. Ibland känns det hopplöst och man vill bara ge upp. Men tänk på att din hund är ung och har bra förutsättningar för att lära sig! Det hade varit värre om det var en hund som var "gammal" (om man kan uttrycka sig så). Valpar är påverkningsbara och under det första året har man bra förutsättningar till att lära sin hund bra saker.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[tintilar]
6/25/13, 9:28 AM
#4

Min valp får konsekvent ALDRIG hälsa utan tillåtelse och det får han endast om han först kommer till mig. Lite beroende på situationen vill jag att han kommer in till mig och/eller sätter sig eller bara väntar ger mig ögonkontakt, men det sistnämnda gäller alltid.

Det är inte för sent med din valp. Men det kanske kan vara bra om du har möjlighet att ordna hundmöten och ta hjälp av dina besökare att följa dina anvisningar och inte tillåta hunden att hälsa förrän du säger varsågod till den - och få dem att vänta på att du lyckas få din hund som du vill ha den. Ett hundmöte passerar ju gärna snabbt och då hinner han inte få sin hund att lugna ner sig och ta ögonkontakt, så om hundmötet kunde stanna och vänta in er vore det enklare. Sen när hunden förstår vad som utlöser att du tillåter den att hälsa och tar kontakt med dig kan du börja träna att passera utan att hälsa alls - vilket iof säkert kommer att hända ändå i vardagen när ni passerar hundar.

När det gäller människor är det som sagt bra om de som ska hälsa på din hund också kan avvakta med hälsningen och bara stå stilla medan du väntar in din hunds uppmärksamhet så att han får tid på sig att komma på vad du önskar av honom.

Jag har min 5-månaders lös på promenaderna och han vill också gå fram till folk - det är naturligt i den åldern - men jag säger då nej varpå ha stannar upp och sparar en stund. Jag säger oftast ingenting mer utan väntar ut honom tills han självmant ger mig ögonkontakt och då får han tillåtelse att hälsa - vilket han då gör som alla Valpar - med hetsigt viftande svans och kläng i famnen. Ibland får han inte hälsa, då passerar vi bara, utan att jag säger varsågod när han ger mig ögonkontakt. Jag kan säga att vi ska inte hälsa nu eller så säger jag ingenting, han har ju redan hört mitt nej och det gäller tills jag säger nåt annat.

[Timantis]
6/25/13, 10:43 AM
#5

Mina hundar får o har aldrig fått hälsa på vare sej andra hundar eller människor.  Så får man en hund som inte är intresserad av andra människor eller hundar.

Så helt enkelt sluta låt hunden hälsa på någon. Tillslut så lär den sej att det inte är tillåtet o lugnar ner sej. Locka hunden till dej o gör något kul med den istället.  Annars är Skvallerträning en bra metod.

 Ibland får något barn hälsa men det är ytterst sällsynt.

Upp till toppen
Annons: