Annons:
Etikettbeteende
Läst 1155 ggr
Skogsmongot
2013-06-23 20:54

Hjälp med stor kille

Just nu har vi en stor blandis (pyrenée/leonberger) på prov hemma. Han har varit här två dagar och det har funkat hyfsat, vi har strategier för att tackla de flesta situationer och det funkar bra. Hemmet han bodde i hade han antagligen klättrat högst i rang på och det märks.

Men nu till det problem som vi inte vet hur vi ska hantera: han har gjort utfall med morr, skall. visat tänder och försök till att springa på min bror på 16år. 

Någon som har tips på hur vi ska hantera detta?

Annons:
Maja2
2013-06-23 21:21
#1

Hur gammal är hunden? Det där med att klättra i rang, kan du nog lägga bort tankarna på. 

Gör han utfall endast mot din bror, eller mot fler? I vilka situationer?

Skogsmongot
2013-06-23 23:03
#2

Han är 1,5 och okastrerad. Han gjorde utfall mot min pappa andra gången de var ensamma ute på promenad (vet inte hur det gick till) men nu funkar det bra mellan dom. Första gången min bror skulle hälsa på honom så gjorde han utfall, vi tror att det kan ha varit att han inte var beredd på det helt enkelt. Nu har han skällt och morrat varje gång han kommer från övervåningen, min bror ignorerar honom och beter sig inte hotfullt och tar inte ögonkontakt med hunden. Vi har provat att muta han genom att lägga godis i knät på bror min men han är väldigt misstänksam och vågar inte ta godiset innan vår andra hund går fram och tar det

Maja2
2013-06-24 10:44
#3

Han visar att han är osäker skulle jag säga. Att han skäller och morrar skulle jag kalla osäkerhet, för då verkar han inte göra regelrätta utfall?

Låt brodern vara den som ger hundarna mat tex, utan att försöka forcera fram att han ska börja lita på honom. Låt det ta lite tid

Skogsmongot
2013-06-24 10:53
#4

Osäkerhet stämmer nog helt och sen funderar vi om han kanske varit med om nån läskig kille. Det har gått bra nu sen igår kväll, vi satt ner hela familjen i vardagsrummet och lät honom komma fram och lukta. Idag kom han fram och hälsade väldigt nyfiket på brorsan, så det går framåt! 🙂 (Mat ger bara min mamma eftersom han vaktar den, arbetar på det)

[daytona]
2013-06-24 21:29
#5

Ett tips annars är att be din bror o alla att ignorera honom, inte titta på honom utan behandla honom som luft. Att han ska ge honom maten är en grej, ställa ner skålen o se till att hunden "ber" om att få ta maten genom att ta ögonkontakt själv, sitta och vänta på ett varsågod. Och gå sen därifrån utan att störa honom. 

Låt han nosa på folk, men klappa inte…

(har själv en "aggressiv" stor hund som inte varit särskilt rolig så jag vet vad jag pratar om iaf)

Det går nog bra, men utmana inte i onödan genom att tvinga honom hälsa på folk. :) vår tålde inte när hundar eller människor tittade på honom utan gjorde (fortfarande ibland) utfall då. Ignorera ignorera o det går mkt bättre ;)

Lycka till/mvh marie

Skogsmongot
2013-06-24 21:37
#6

Tack Marie :) Vi kör faktiskt delvis den metoden. Tyvärr verkar han inte få stanna då mamma (hon som ville ha pyrenée) tycker att han är för stor och gillar inte riktigt hans personlighet, tror inte att det klickat mellan dom riktigt :/

Annons:
[Forest]
2013-06-25 20:41
#7

Många hundar som är osäkra reagerar ofta på tonårskillar då de har mer slafsig gång och långa armar, låter ju dumt o säga så men ja de går lite luffsigare stil grabbarna i den åldern. Jag skulle någ be brodern vara mer med alla för att hunden ska se att han tillhör familjen och hur han funkar :) Kanske din bror är en spelkille som sitter mer på sitt rum o sen luffsar ut för äta lite osv 😎
Bara en tanke som jag fick.

Skogsmongot
2013-06-25 21:25
#8

Ja det stämmer helt in på brorsan! Vi två bor på övervåningen och han kommer bara ner för att gå på toa och äta… Jag har ju försökt vara nere så mycket som möjligt. 

Nu har hunden i alla fall åkt tillbaka till sin ägare då vi bestämde oss för att vi inte har vad han kräver + att våran äldre tik inte verkade uppskatta hans närvaro. Tack för alla tips! :)

[Forest]
2013-06-25 21:56
#9

8 Det är viktigt  att eran tidigare hund trivs med den man skaffar, och ni kände själva att ni hade inte redskapen helt att utveckla han till trygg trevlig hund. Jag hoppas att ägaren lägger in lite krut i aktervera han och gör lite roliga saker med hunden så han blir tryggare.

Skogsmongot
2013-06-25 22:53
#10

Jupp, det hoppas jag med då jag vet att han kan bli en riktigt snäll nallebjörn med arbete och träning 🙂

[daytona]
2013-06-25 23:05
#11

ok det var ett klokt beslut :) Hoppas han får ett bra hem till slut om han inte stannar hos sin nuvarande.

Upp till toppen
Annons: