Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 871 ggr
[saga@]
2013-06-23 17:54

Blandrasavel men helt okej?

Vad tycker ni är gränsen för hur många raser man ska avla?

Är det okej att köpa två helt renrasiga hundar av olika ras med stamtavla som är friska och avla på om man vill ha en blandning av dessa två?

Om hunden har två olika raser i sig och föräldrarna har stamtavla har den hunden stamtavla också så? fast två olika?

Hur blandar man in tre raser i samma hund? lär man avla två raser och sen en av valparna med en annan ras? och då blir det tre raser i samma?

OBS! Jag ska inte avla!

Annons:
Cazzos
2013-06-23 18:03
#1

Okej och okej… Etiskt sätt så spelar det ju ingen roll, hund som hund.

Dock om båda eller en av raserna har "anlag" för diverse sjukdomar, eller har lätt för att få sjukdomar eller hälsoproblem iallmänhet, typ cancer eller dysplasi, då ska man ju inte avla dem.

Exempel:

Hund 1 - Labrador
Hund 2 - Schäfer
Hund 3 - En av valparna, Labrador/Schäferblandning

Hund 3 parar man med en renrasig Dobermann = valparna blir Labrador/Schäfer/Dobermannblandning.

Jag har läst någonstans att man kan skaffa en stamtavla till en hund som har två olika renrasiga föräldrar. Vet inte hur men har läst att man kan.


Frida B
2013-06-23 18:04
#2

Vad tycker ni är gränsen för hur många raser man ska avla?

1 ras, då jag inte är för blandrasavel. Om det inte är prestationsavel förstås. Ser inte anledning till att blanda raser hej vilt.

Är det okej att köpa två helt renrasiga hundar av olika ras med stamtavla som är friska och avla på om man vill ha en blandning av dessa två?

Om det är prestationsavel, anser jag att det är bra. Annars inte.

Om hunden har två olika raser i sig och föräldrarna har stamtavla har den hunden stamtavla också så? fast två olika?

Nix, den har inte stamtavla eftersom en registrerad renrasuppfödning inte får blanda raser enligt skks regler, gör denne det blir den utesluten ur skk. Därmed går det inte att skaffa stamtavla till blandrasvalpar.

Hur blandar man in tre raser i samma hund? lär man avla två raser och sen en av valparna med en annan ras? och då blir det tre raser i samma?

Du parar en hund med två raser i sig, med en hund av en annan ras så blir valparna 3 raser.

:)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[saga@]
2013-06-23 18:37
#3

Okej :)

[Bolten]
2013-06-23 19:50
#4

Slapp tydligen svara, tänkte skriva i princip exakt samma som #2 =)

Upp till toppen
Annons: