Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 3929 ggr
Cazzos
2013-06-23 17:51

Gatuhundar

Har du "tagit hand om" en gatuhund när du varit utomlands? Matat och hållt sällskap etc?

Det skulle vara kul att höra andras berättelser, så skriv lite om hunden, varför du tyckte om den och kanske en bild på vovven 🙂


Annons:
Catta-
2013-06-23 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När jag och min familj var i den utgrävda staden pompejii i Italien för många år sedan "träffade" vi en jättefin hund som följde oss ett tag 🙂 Den såg välnärd och frisk ut så det kanske är någon som har tagit hand om den. Vi kunde inget om hundar då så vi tänkte inte så mycket på då om man skulle mata den eller inte.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Cazzos
2013-06-23 18:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag kan berätta om en herrelös hund, dock inte gatuhund, som fanns hos min morbror som är en buddhistisk munk, i ett tempel, där jag och min mamma är och besöker varje gång vi är i Thailand.

Det är och har alltid varit en flock med herrelösa hundar som kommer och går, varje år är det några som försvinner och nya som kommer.

Förra året när vi var där så var det en hundflock på 6 hundar. Jag studerade deras beteenden och såg att 2 st, en tik och en hane, var högst i rang. Dock var tiken allra högst då hanen ofta hängde med de som var lägre i rang, men de visade honom mycket respekt ändå.

Varje kväll så brukade de hundarna (3 st) som var i lägre rang hänga vid köket där vi alltid satt och pratade, och en av dem fångade min uppmärksamhet lite extra.

Hon var väldigt försiktig, vek bak öronen när jag närmade mig henne och samtidigt som hon kisade med ögonen så sänkte hon sin kropp eller så backade hon undan. Hon var så rädd att jag skulle slå henne.

Den dominanta tiken var alltid i köket då hon visste att hon skulle få mat om hon var där, och alla andra hundar som kom nära jagade hon bort.

Efter 3 dagar och flera försök att närma mig henne samtidigt som jag jagade bort den dominanta tiken från köket och gav mat till den undergivna, blev hon mer bekväm med mig och viftade alltid svansen när jag kom och sänkte huvudet när jag närmade mig henne och skulle klappa henne.

Samtidigt som jag gav henne mat så gick hon även upp i vikt, hennes ryggrad kändes när man klappade henne och hennes höftben syntes första kvällen jag och min mamma var där och jag såg henne.

Hon vågade mer och mer, hon blev mer framåt och var väldigt goofy av sig när hon var med mig. Jag brukade gå ut på gräsmattan med henne och leka runt, hon hoppade och jag travade iväg, och hon följde efter.

Det var 3 andra munkar där på besök i 2 dygn, och de såg att jag alltid höll på att leka med hundarna (jag lekte med flera st och inte bara denna tik), och en dag så såg jag att de gjorde ett försök att interagera med dem som jag gjorde… Dock var det helt misslyckat då hundarna backade undan, gud vilken stolthet jag kände då 🤪

Hur som helst så slutade det med att denna tik, som en gång var undergiven och rädd, var nu mer framåt, dock fortfarande undergiven. Tack vare mig så spenderade hon nu varje natt i köket, jag gav henne alltid mat så att hon skulle bygga förtroende för mig.

Om bara pengarna och tiden fanns där, så skulle jag tagit med henne hit till Sverige… Vi klickade så bra…

Jag saknar henne och jag hoppas att hon är kvar nästa gång jag och min mamma åker tillbaka dit. Jag tvivlar på det men jag hoppas!


Cazzos
2013-06-23 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det här var precis innan jag och min mamma skulle åka därifrån. Hon ser så sorgsen ut, haha.


Cazzos
2013-06-23 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 Väldigt fin hund! 😃

Den här bilden tog jag när hon fortfarande var osäker ang mig. Jag är så glad att jag träffade henne.

Väldigt suddig då hon som sagt var rädd för mig de första dagarna och vågade inte stå stilla. Dessa hundar måste alltid vara redo att fly..


lodjuret
2013-06-23 18:37
#5

Vilken fin berättelse och fin hund! Hoppas hon finns kvar där när du kommer tillbaka :-)

Cazzos
2013-06-23 18:43
#6

#5 Ja visst är hon… Min ideala, korthåriga hund 🙂

Hon var i perfekt storlek också för min del, om jag kommer ihåg rätt så var hon kanske 70 cm hög till axlarna och 90 cm med huvudet. Sån himla fin och atletiskt kroppform också tycker jag, gud vilken lycklig hund hon hade varit om jag hade tagit med henne hit… Minus kylan då 😎


Annons:
lodjuret
2013-06-23 23:17
#7

Synd att det är så mkt fix med flyg grejs för att ta med hund hit, annars skulle du ju satsa på det om du skulle haft tid och allt till en hund också :-)

platy
2013-06-25 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag träffade en gatuhund i Grekland för några år sen. Den var svart/brun och kroppen och pälsen var som en retriver ungefär. Gosig och snäll var hon också. Jag mötte den hunden på flera ställen. Hon var ofta med en annan svart hanhund som inte riktigt var lika gosig. Men tyvärr haltade hon hela tiden :( Hon gick inte på det ena benet, min mamma sa att hon kunde ha brutit det. Hon fick mat av oss och följde efter oss. Hon la sig också utanför ett kebabställe när vi skulle äta där. Vi satte oss ute så att hon kunde få mat och vatten av oss.

Den som ligger ner är tiken och den andra är hanen :)

[Forest]
2013-06-25 21:59
#9

Det är tufft med dessa gatuhundar, jag har aldrig vart utomlands o faktist så är jag lite rädd för att se dessa djur som inte har ägare eller som ser ut att vara i sämmre skick. 😭

Honestyisdead
2013-06-26 08:46
#10

Faktum är att många av de gatuhundar man ser utomlands antingen har ägare men springer löst, eller så sätter befolkningen ut mat till dom. Så det är inte alltid de har det så dåligt som man kan tro.

det jag tyckte var jobbigt var att se hur en del barn plågade hundarna genom att kasta sten på dom, slå dom med pinnar och jaga dom. Minns inte i vilket land det var dock.

[Forest]
2013-06-27 12:24
#11

10 Det ska tydligen vara rätt vanligt att man har hunden ute dagtid när man jobbar så får de gå fritt, ibland har de ingen ägare som du säger men man tar hand om kvarteres hundar som vandrar fritt genom ge mat. Har bekanta som vart iväg o såg hur de fånga in och ströp hundar med snara. Att se upphögda hundar var vanligt de dingla i träd osv. Fanns även stora gropar som de kasta ner hundarna i för att låta dom svälta ihjäl, nu kommer jag inte ihåg vilket land det var men dit lär jag aldrig resa. De var på jordenruntresa och tog även flera sämmre städer för att se riktiga livet.

Honestyisdead
2013-06-27 13:03
#12

#11 Jo, så är det tyvärr i vissa länder :( Jag är glad att jag sluppit se det.

Xristina
2013-06-28 13:12
#13

Jag bodde i Grekland ett tag för några år sedan, och då fanns det ju väldigt många hundar överallt. Majoriteten av dessa var välnärda och sociala. Stötte aldrig på några aggressiva hundar :) Vi hade en som hade Valpar någonstans i apelsinodlingen vi bodde vid, och hon kom ofta och drack vatten som vi ställde ut åt henne. Vi gav henne även mat, och hon kom nästan varje dag, drack vatten, åt och låg och lät sig klappas ett tag, och sen gick hon iväg igen :) Så himla mysig och fin var hon.

Annons:
[Jawa´s]
2013-06-29 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#11 det där med upphängda hundar sysslar jägarna i spanien med. De duktiga jakthundarna avlivas genom att hängas högt upp i träden, de som har varit mindre duktiga hänger dom längre ner.

Jag har sett en hel del hemskheter vad gäller gatuhundar i bland annat makedonien och thailand när jag har varit på semester, allt från trebenta hundar till ensamma Valpar som rotar i sopor. I spanien var det inte mycket bättre, spenderade 5v på ett hundstall där och vi fick inte in de finaste hundarna om man säger så utan att komma med detaljer….en del klarade inte sig pga olika fysiska eller psykiska åkommor, en del kämpade sig igenom sina problem och blev klara att omplaceras.

Jag har tagit hand om 2 gatuhundar från det hundstallet i Spanien vid olika tillfällen, bättre hundar går inte att hitta. De flesta gatuhundar är så otroligt stabila och funkar med allt och alla, gör inget väsen av sig och har inga problem med andra hundar vilket är ganska skönt att få "gratis" i en hund när man förmodligen redan har en del annat att jobba med (t.ex. rädsla för elskåp vid vägkanter eller annat skrämmande^^). En av hundarna har jag kvar idag. Alla som träffar honom blir kära direkt, mycket för att han är lugnet själv och totalt okomplierad att hantera….en typisk gatuhund helt enkelt =) Min 8-åriga hundrädda systerson vill alltid hålla honom när vi är ute och går, andra hundar blir systersonen jätterädd för (inklusive min andra hund, 5mån valp). Bara det säger nog en del om vad dessa gatuhundar har för energi….de flesta är helt enkelt bara så lugna och tacksamma över att få vara i ens närhet och ställer inga högre krav än att få vara en del av familjen.

Jag kommer förmodligen alltid ha en hund från utlandet här hemma, så länge de finns (vilket de förmodligen inte gör om några decennier). Har man lite extra kärlek och plats hemma så rekommenderar jag varmt att ta hand om en. Dock tycker jag att det borde vara obligatoriskt att träffa hunden innan (många bor ju i fosterhem i Sverige redan) och inte köpa via någon hemsida. Jag har gjort båda delarna och hade tur med den hunden som jag aldrig hade träffat, men jag vet också de som har fått hem en hund som de inte passade med vilket bara leder till mer stress för hunden då den måste flytta extra många gånger, så där gör man ibland bara en o-tjänst tyvärr.

Här är min nuvarande spanska gatuhund Noël =) Han hittades som ca 6mån valp vid en bensinmack där han och hans kompis (som nu bor i ett hem i Spanien) hade dumpats någon månad tidigare.
Efter ett år på hundstallet utan att någon ville ha honom så stötte vi på varandra och det var inget snack om saken - han skulle med mig till Sverige😉

Cazzos
2013-07-01 18:34
#15

#14 Guuuuu' vad han är fin! Gatuhundar är nog de vackraste hundarna tycker jag :)


ÖrjanLax
2013-07-02 02:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag har en rejäl gatuhundsupplevelse, utan mellanhänder/hundstall! :)
Vi flyttade till Chile när jag var ung tonåring och bodde där i tre år. Vi adopterade en gatuvalp och en kattungde när dom var 8 veckor som nu är 11 år och mår prima här i Sverige, men det räknas ju inte riktigt då dom var så små.

Dock bodde det en tik i vårt område, som var runt året och hade blivit utkastad av sin familj. Hon började jag och min bror klappa varje gång vi var ute på gatan, och till slut började hon märka att vi var en hundkär familj, och började smita in genom vårt staket! Slutade med att man kunde hitta henne i sofforna - något som verkligen inte var vanligt att se i Chile, där dom flesta hundarna inte ens fick vara inne i husen. Men hon adopterade oss kan man säga. :)

Varje gång vi gick till stora mataffären för att handla följde hon med, och satt sedan utanför i minst en timme och tittade på alla hundratals människor som kom och gick, till hon såg oss. Sedan fick hon åka taxi hem igen med oss. Några få taxichaffisar accepterade henne. ;)

En dag var hon inte på vår gata och vi undrade vart hon tagit vägen. Vi gick då till stora mataffären och hittade henne under en bänk, en stor arg hund hade motat in henne där och lät henne inte gå, så vi schasade bort honom och hon följde glatt med oss hem. :)

Den sista tiden bodde hon inne med oss, och innan vi bestämde oss för att flytta tillbaka till Sverige ringde vi på hos fd. ägarna och frågade om vi fick ta med henne, visst, gör vad ni vill sa dom. Hon hade varit deras dotters hund och när hon hade flyttat hemifrån hade dom kastat ut henne. Slutade iaf med att två hundar och en katt alltså flög till Sverige (dock fick dom vara i karantän i Norge först, var massa krångel och billigt blev det inte… Chile är ju ändå andra sidan världen)

Puppy är nu cirka 11-12 år (vi vet ju inte!) och en mycket nöjd och bortskämd dam! Hon har ställts ut på Blandis-utställningar och kommit på både tredje och fjärde plats i sin klass, hon har blivit skådis och vart med i en film med Sven Wolter och Anita Wall, hon älskar att åka båt, ska hon ligga i soffor och sängar ska hon alltid ligga på en kudde och hon avgudar ost. Väldigt förnäm liten dam med en enorm personlighet. :)

Precis som andra sagt är mina två gatuhundar från Chile dom bästa hundar jag haft och antagligen någonsin kommer ha. Fick tyvärr se mycket hemskheter med hur folk sparkade på hundarna osv där jag bodde. Dock jobbade jag hos den lokala veterinären och han jobbade med att fånga in gatuhundar och kastrera dom, så visst försökte folk också.

Cazzos
2013-07-02 21:40
#17

#16 Vilken fin berättelse. Får vi se en bild på andra vovven? 🙂


ÖrjanLax
2013-07-03 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Absolut! Här är gamlingarna, hunden Kazan och katten Tess, båda räddade vi när dom var bebisar. :)

Sandy87
2013-09-19 13:45
#19

#2 VILKEN FIN BERÄTTELSE!

Sandy87
2013-09-19 13:54
#20

Halva mitt inlägg försvann…. Tycker ögonen på dessa hundar är så djupa, sån klokhet, ögonen utstrålar erfarenhet.. Väldigt fin hund! Jag hoppas hon är kvar nästa gång du kommer dit…

Annons:
Cazzos
2013-09-19 14:35
#21

#20 Ja det tycker jag också, när man väl lär känna dessa gatuhundar som ses som ohyra och pest i vissa länder, så berättar deras ögon en hel berättelse och ögonen utstrålar kärlek och värme…

Jag saknar henne väldigt mycket och jag hoppas att min mamma och jag kan åka tillbaka snart, samt att hon är kvar där… Det är en stor risk att hon "vandrat vidare".
Det är ont om mat i templet, det räcker knappt till min morbror vissa perioder. Hundarna stannar för att de får mat och skydd från regn och sol, men när maten inte räcker till alla så flyttar de vidare.

Hundarna är en väldigt stor fördel för templet då de vaktar om nätterna, så det är lite tråkigt att de flyttar vidare. Men allt handlar ju om överlevnad 😐

Min morbror hade en labradortik som var honom trogen från valpstadiet tills hon avled 13 år gammal. Gladare hund får man leta efter när min morbror återvände från diverse "utflykter" 😃
Önskar att jag hade video på det! Men hon avled 2009/2010.


Granadina
2013-09-20 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#11 precis som nämts tidigare i trâden händer det speciellt Grey hound hundarna här i Spanien. De används i jakt och när säsongen är över finns det folk som slänger dem i tomma brunnar de inte kan ta sig ur eller knyter upp dem i en snara i träd sâ de precis nâr ner med baktassarna. Ni förstâr vad som händer när de inte orkar mer 😭

Det mâste vara en minimal minoritet som gör sâ här men det är välkända händelser tyvärr. Sâ vidrigt att man känner sig spyfärdig. Skulle nog dö om jag sâg nâgot sâ hemskt. 

Har dock tappat tron till Spanska folket (trots att man och barn är spanjorer). Djurplâgeri tillhör ju ofta folkfester, ta bara tjurfäktning och rusningar. Primitiva jä-lar säger jag bara😡

Jag har ju tre "gatu"hundar, mamma med 2 Valpar som nu är 1 âr. Valparna räknas knappt, de flyttade in när de var 3 dagar men mamman blev övergiven. Har faktiskt fâtt frâgan varför jag inte bara dumpar dem när jag inte hittar nya hem till dem😮(har 2 hundar sedan tidigare och 16 "gatukatter"ocksâ sâ förhoppningen var ju att de skulle fâ bra hem när jag tog hand om dem)

Cazzos
2013-09-22 10:09
#23

#22 Ja det är hemskt, men Spanien är inte det enda landet med hemsk djurplågeri. Sverige är inte bättre på den fronten. 😐

Vilka charmtroll du har där på bild 🙂


Anibaz
2013-09-22 13:49
#24

#22 Fast här i Sverige hänger vi inte upp avdankade jakthundar i träd. Visst förekommer det mycket djurplågeri i Sverige men här är det iallafall olagligt, nu är jag inte säker men jag tror inte det finns någon lag mot djurplågeri i Spanien. Helt fruktansvärt är det, oavsett nivå Sverige är ändå ett utav de 'snällare' länderna när det kommer till djur.

Cazzos
2013-09-22 13:58
#25

#24 Nej jag menade inte att man hänger upp hundar här i Sverige, menar djurplågeri över huvudtaget. 🙂


Anibaz
2013-09-22 14:00
#26

#25 Nej fast du sa ju att Sverige inte är bättre på den fronten, och det är vi ju faktiskt.

Cazzos
2013-09-22 14:13
#27

#26 "men Spanien är inte det enda landet med hemsk djurplågeri. Sverige är inte bättre på den fronten.", alltså att Sverige inte är bättre när det kommer till djurplågeri över huvudtaget som sagt. Det finns lagar i Sverige ja, men det betyder inte att alla följer dem.

Det finns till exempel ingen lag mot tidelag i Sverige, däremot finns det i Tyskland och det förklarar en del. Varför det har tagit en sån himla lång tid och varför man ens diskuterar om det är rätt eller fel är så himla knasigt tycker jag.

Svenska grisfarmar bryter mot så himla många lagar, djuren lever i misär, vi har minkfarmar och det finns säkert flera hundra svenskar som slår sina sällskapsdjur hemma.

Jag tycker inte att Sverige är bättre "på den fronten" men om du tycker det så respekterar jag det och vi lämnar det så. 🙂


Annons:
Anibaz
2013-09-22 14:21
#28

#27 Lagen mot tidelag börjar gälla i Januari 2014, och även om lagarna bryts så har vi en bra djurhållning i Norden och större delar av Europa i jämförelse med resten av världen, det är inget man kan förneka. Jag försvarar inte Sverige öht och som jag tidigare sa så är det fruktansvärt oavsett nivå men samtidigt så kan man inte riktigt jämföra länder som Spanien där det snarare är regel en undantag att döda hundar som inte duger längre osv osv.

Men ja, vi kan lämna det så.

vallhund
2013-09-23 02:57
#29

Det är ff inte klart om det blir någon lag mot tidelag, iaf inte som den är formulerad i nuläget. Lagrådet, jurister som skall godkänna hur blivande lagar skrivs har underkänt förslaget eftersom det är så erbarmligt dåligt skrivet o endast handlar om moral.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cazzos
2013-09-23 18:48
#30

#29 Ok, det återstår att se hur det blir med den lagen och vad den går ut på enligt lagrådet!


missemel
2013-10-30 23:42
#31

Har en "gatuhund" hemma såklart ;)

vallhund
2013-10-31 08:44
#32

#31 Vad har det med tråden att göra?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cazzos
2013-10-31 20:18
#33

#31 Berätta mer? 🤔


missemel
2013-11-07 22:07
#34

#32 Näe jag tycker att blommor är fina så jag tänkte, jo men varför inte lära sig cykla.

Annons:
Upp till toppen
Annons: