Annons:
Etikettbeteende
Läst 1049 ggr
[Lilla_Myy]
6/19/13, 6:23 PM

Vaktar gården, hjälp?

Hej! Jag har en tik på 2 år som är en blandning mellan dalmatin, schäfer, labrador, golden och flatte. Nu är vi på landen och har semester och hon har börjat vakta gården. Hon skäller och varnar alla som går förbi och viftar på svansen och vill gärna häls alla som går. Hon är inte alls farlig eller aggressiv och är hur snäll som helst men hon låter ju inget trevlig när hon skäller så där.

Jag vill inte att hon ska vakta gården men jag vet inte hur jag ska säga det åt henne så att hon förstår att hon inte behöver göra det? Jag förstår att hon har vakten i sig men man kanske kan göra någor kompromiss att hon bara varnar lite grann och behöver inte skälla fram till grinden. 

Tips?

Annons:
Maja2
6/19/13, 8:23 PM
#1

Det är svårt, om inte rent av omöjligt, att lära en hund att Varna LITE, eller skälla LITE ….   Hur ser aktiviteter ut för hunden? Ofta hittar de på egna sysslor, ifall de får för lite aktiviteter.

[Lilla_Myy]
6/19/13, 8:48 PM
#2

Jo jag misstänker att det är för att hon har lite tråkigt. Jag renoverar huset så har varken tid eller koll på henne men det känns som att det inte spelar någon roll. Även om vi har gått väldigt lång promenad innan eller hittar på något mer krävande så kommer vi till gården och så varnar hon. Hon kan ligga och sova och bara resa på sig och skälla när hon hör nån i närheten. Det är så konstigt också för hon gjorde inte så medan min pappa var på gården för en vecka sen. Hon älskar honom verkligen och hon vaktade inte gården alls under veckan han var här men så fort han reste bort så började hon vakta. Hon kanske känner sig osäker. Men jag kanske ska testa med att distrahera henne innan hon börjar…

Maja2
6/19/13, 9:10 PM
#3

Jag skulle försöka aktivera henne mer, ge henne vettiga uppgifter att lösa varje dag. Ge henne ett jobb helt enkelt.

[Forest]
6/20/13, 10:29 AM
#4

2 det märker vi av här om vi inte sysselsätter Donna här så larmar hon för allt, men så fort man ger henne något att göra dagligen så har hon en annan uppgift att göra. Så mitt tips är samma som Maja2. Har man mycket o göra så tar det ändå inte så mycket tid dessutom brukar man bli mycket piggare så varför inte ta en liten rast o ta aktervering med hunden då :)

[Lilla_Myy]
6/20/13, 7:59 PM
#5

jag testade med att aktivera henne för att trötta ut henne men hon log och sov och så hoppa hon till och varnade. Jag har testat med att vara steget före och ge henne en uppgift när någon kommer i närheten men det betyder ju att jag alltid måste vara steget före =P

Maja2
6/20/13, 8:45 PM
#6

#5 Att ge henne ett jobb, att aktivera henne, kan tex vara att lägga ett spår, att låta  henne söka sin mat som kastas ut i naturen, att låta henne bära en klövjeväska, att låta henne leta upp leksaker som kastats ut  i naturen osv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: