Annons:
Etikettallmänt
Läst 4272 ggr
[Layera]
6/18/13, 7:52 PM

Australian shepherd/Husky

Hej!

Jag planerar att inom en snar framtid skaffa mig en hund, och då jag är riktigt svag för blandraser så är det mest det jag kollar på. Det lutar mest åt en blandning av schäfer/border collie/lab då de raserna passar mig bra.
Nu har jag dock fallit hårt för aussie/husky blandningar då jag bara älskar blue merle färgen samt huskyns stående öron. Men är lite osäker på om dessa raser är något för mig. Aussien är ju lik border collien i sättet men just huskyn som gör mig orolig. Tycker inte man bör blanda för olika raser. Dock går det säkert att hitta en aussie/schäfer blandning men det verkar inte lika vanligt?

Är det någon som har en sådan här hund och kan berätta hur den är? Så klart att alla är olika men skulle ändå vara intressant att höra.
Huskyn känns heller inte så passande då den är väldigt vinteravpassad, och jag är helt galen i sommar. Alla hundar är ju såklart känsliga mot värme men känns som att husky inte passar där alls.
Det jag undrar mest över är egentligen hur krävande en aussie/husky blandning är. Jag och sambon är väldigt aktiva och går långa promenader varje dag, men för att en sådan blandning ska må bra kanske det krävs att kör Agility eller liknande? Det är något jag kan tänka mig att göra, men vill heller inte ha en allt för krävande hund.

Jag har växt upp med en golden retriever så lite hundvana har jag. Men vill ha en mer fartfylld hund nu och då jag har mycket tid att lägga ner på hunden så känns det som en roligare utmaning.

Annons:
Pennybus
6/18/13, 7:55 PM
#1

Australian Shepherden är en brukshund som kräver mycket för att må bra. Huskyn är också en krävande hund- men på ett helt annat sätt. Den kombon blir nog inte alls bra.

schäfer/border collie/lab, där blandar du in arbetande brukshund, en vallidiot till hund(Den kräver att valla) som förövrigt kräver ordentligt för att må bra och en överglad jakthund. Det säger ju lite sig själv.

Satsa på en blandras som inte skiljer sig så mycket i sättet om du ska ha en är mitt bästa råd

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Layera]
6/18/13, 8:01 PM
#2

#1 Jag håller med om att aussie/husky inte verkar vara den bästa blandningen. Vad tror du om en aussie/schäfer da? Dem ligger ju under samma kategori

Pennybus
6/18/13, 8:04 PM
#3

#2 Alltså, visst är de i samma rasgrupp, men de är inte lika alls. Båda är arbetande brukshundar, men Aussien är en vaktande ranchhund och schäfern en herdehund. Blandningen skulle kräva väldigt mycket, mer än vad ni i din text verkar erbjuda. "Jag och sambon är väldigt aktiva och går långa promenader varje dag, men för att en sådan blandning ska må bra kanske det krävs att kör Agility eller liknande?" Till er hade jag rekomenderad en ur rasgrupp 9, eller blandning därimellan, inte en blandning på 2 brukshundar.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Layera]
6/18/13, 8:13 PM
#4

#3 En chihuahua var ju inte riktigt vad jag var ute efter, men tack för ditt svar!
Jag är medveten om att en aussieblandning kommer bli krävande och har planer på att lägga ner mycket tid på min hund. Det jag ville undvika var dock att få en alldeles för krävande hund.
Nu är jag dock långt ifrån klar med min research innan jag skaffar hund, så att det blir något med aussie i vet jag inte. Ville mest höra hur det är att ha en sådan blandning och vad som krävs av mig.

Pennybus
6/18/13, 8:26 PM
#5

#4 Blandningar med brukshundar blir generellt väldigt krävande.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[tintilar]
6/18/13, 8:27 PM
#6

Det du måste tänka på när du köper en blandras är att du kan få en hund med "rena" egenskaper från en eller båda raserna. En border collie-schäfer kan bli som en renrasig border collie på många sätt. Man vet aldrig vad eller hur mycket som slår igenom.

För att ha en renrasig border collie behöver du nästan alltid syssla med vallning. Border collien avlas endast för det ändamålet och får inte användas i renrasavel utan godkänt vallhundsprov. Så jag rekommenderar dig inte att köpa en blandras med border collie i om du inte har möjlighet att valla med den om den visar sig behöva det. Det måste inte bli mycket vall i den, ingenting alls, men man kan aldrig veta säkert och et blir i alla fall helt klart en aktiv hund som kräver både fysisk och mental aktivering i sin vardag.

Sen ska man inte heller blanda raser som har egenskaper som inte går ihop. Hunden kan ärva båda egenskaperna vilket kan ställa till stora problem.

Den andra rasen jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa varesej renrasigt eller blandras är huskey - om man inte tänker hålla på med drag, cykling eller liknande. Återigen är det en extrem hund som har otroligt mycket energi och kan bli svår att hantera om man inte låter den få utlopp för det. Huskeyn behöver ut och trava långa sträckor, dvs inte promenera utan antingen springa framför släde eller med cykel. Dagligen. Det är absolut inte en hund för den som inte avser använda den till vad den är avlad för. Och blandraser med huskey blir ofta extremt aktiva. Jag har en del erfarenhet av huskeys som hamnat fel - flera faktiskt - och alla har slutat i omplacering. Hundarna rymmer ofta, går inte att ha lösa, jagar vilt, de tar familjens andra husdjur, drar, stressar och mår psykiskt väldigt dåligt. Men visst finns det säkert solskenshistorier, absolut!

Aussien har jag inte så mkt erfarenhet av men det är ju en brukshund. Däremot är Aussie inte detsamma som border collie trots att de är lika och den avlas inte på sina vallegenskaper på samma sätt. Så jag hade ju hellre rekommenderat aussie än border.

Du gör givetvis som du vill men tänk en gång extra på hundens bästa och försök hitta en raskombination som inte kräver för mycket. Du kommer att ångra dig om hunden inte mår bra eller skaffar sig olater.

Annars är jag inte alls emot blandraser och du kan hitta jättebra hundar där, likväl som renrasigt. Och man måste inte titta på enbart sällskapshundar. Har man en aktiv vardag så ska man ha en aktiv hund - absolut - men det ska vara rätt sorts aktivitet.

Labben är en väldigt aktiv hund, schäfer likaså, mer lämpade för den aktivering man kan ge i vardagen kanske. Collie är en jättetrevlig ras som orkar med det mesta men ändå inte kräver mer än vad de flesta aktiva hundägare klarar av. Kanske en korsning med schäfer/collie kunde vara nåt, alla exemplar jag sett ha varit väldigt vackra och enligt uppgift också väldigt trevliga familjehundar. Men återigen handlar det ju om föräldradjuren också, man ska vara noga när man väljer uppfödare oavsett om man köper renras eller blandras.

Jag hoppas att du tagit åt dig av våra råd och att du snart hittar en hund som passar er och er livsstil.

Annons:
[Layera]
6/18/13, 8:46 PM
#7

#6 Tack för ett jättebra svar! Jag kommer absolut inte köpa någon hund utan att veta vad jag ger mig in på. Kommer vara väldigt noga med vilken uppfödare och vilka raser jag väljer tillslut.
Schäfer/collie låter väldigt trevligt. Ska kolla mer på det.

Har fastnat hårt för aussien nu men kanske får tänka om. En vanlig sällskapshund kommer det i alla fall inte att bli.

Sofy
6/18/13, 9:14 PM
#8

En sådan blandning skulle jag aldrig i mitt liv rekommendera till någon. Det skulle bli en alldeles för oförutsägbar blandning då raserna är helt olika på alla sätt och vis. En sak kan man räkna med nästan till hundra procent och det är att det skulle bli en otroligt krävande och aktiv ras.

Skaffa en blue merle Shetland sheepdog och tejpa upp eller hoppas på ståöron.😉Skämt åsido kanske du bör tänka över rasvalet lite mer? Viktigast av allt är att inte välja ras efter färg. Schäfer/Collie kan bli en väldigt krävande blandras då det är två brukshundar som blandas och båda raserna har en del problem inom både hälsa och psyke så jag hade personligen aldrig vågat chansa på en blandras mellan dom raserna men visst kan det bli en trevlig blandning om man har tur.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Forest]
6/18/13, 10:45 PM
#9

Jag tycker det låter som att du inte helt vet hur raserna är, så jag rek helt enkelt att du träffar renrasiga hundar kanske åker till bra uppfödare för att verkligen se hur rasen är som ung-äldre hund. Jag känner flera aktiva golden men visst ser jag att nu labrador är betydligt spralligare :)

Vad har du mer för krav? Hur ser du på aveln räcker det med vetrinärbesiktade fäderdjur, där de är vacc som de ska eller ställer du krav på att de ska genom gått mer tester som rönkade höfter och armbågar?

Vad har du tänkt göra mer än promenera? Här har vi renrasiga pudlar och även dom kräver mer än långa promenader. De är från rasgrupp 9 = sällskapshundar

Skulle jag rek en blandras så är det schäfer-labrador då dessa blandingar har jag träffat mer som vart gämna allså de är krävande, lyhörda och bra temprament.

[tintilar]
6/19/13, 11:36 AM
#10

Jag tror inte att aussie/schäfer skulle vara en för krävande ras för ett aktivt uteliv utan Agility, bruks eller liknande. Däremot är ju frågan HUR långa promenader ni skulle ta, hur vardagen skulle se ut i övrigt osv. Jag har två borderkorsningar och deras liv är kanske innehållsrikt trots att jag aldrig är på någon brukshundklubb med dem. Nu är jag föräldraledig och hemma med dem men sen kommer de att vara med på arbetsplatsen på dagarna, stallet på eftermiddagarna och långpromenader därimellan med mycket vardagslydnad och vardagsuppgifter, familjeaktiviteter, mycket utevistelse och miljöbyten. Såna hundar behöver en uppgift, men ingen säger att du inte kan ge det i din vardag utan att gå kurser och liknande. En aussie/schäfer borde inte kräva mer än mina hundar, om man inte råkar få ett väldigt aktivt exemplar men det gäller ju även om man köper renras. Om du tror att en renrasig aussie eller renrasig schäfer skulle passa ert liv så kan en blandning av dessa två också göra det, ring runt till olika uppfödare och fråga om de tror att deras ras skulle passa er.

Det är inte så att en aussie/schäfer får en aktivitetsnivå som en aussie OCH en schäfer i samma hund. En blandrashund blir inte dubbelt så aktiv som raserna var för sig, det är en myt som många verkar gå på av någon anledning. Däremot kan två aktiva hundar med olika typ av aktivitet upplevas mer aktivitetskrävande än raserna för sig därför att hunden har två olika behov att få utlopp för. Därför är dt viktigt att inte skaffa en blandras av omatchande raser.

Tyvärr (?) finns det ganska få aussie-korsningar. Så du kanske ska ha ögonen öppna för lite andra alternativ också. Eller så köper du en renrasig aussie - det är inte fy skam bara för att det är renrasigt. Jag skulle i alla fall rekommendera dig att kontakta uppfödare och lära känna rasen ordentligt så att du vet att det är rätt ras för dig. :)

[tintilar]
6/19/13, 11:38 AM
#11

Rättelse: kanske innehållsrikt = ganska innehållsrikt. ;)

anche
6/20/13, 1:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vi har 2 st hundar av blandras mellan Border Collie, Schäfer och Golden Retriever. Nu är dom bara 7 månader men hittills har det gått fantastiskt bra. Dom är lättlärda. Aktiverar varandra bra. Tycker om att springa i skogen. Kan även ta det lugnt och sova länge på morgonen om vi vill ha sovmorgon. Jag har ingen direkt hundvana innan dessa hundar men vi har fungerat väldigt bra ihop. Min sambo har mycket hundvana men med Golden Retriever och jakttaxar. Han är väldigt bestämd mot hundarna och visar tydligt vilka regler som gäller. Därutöver får dom mycket kärlek omsorg. Dom älskar alla som kommer och hälsar på. Mig följer dom hack i häl var jag än går i huset. En av hundarna påminner lite mer om schäfer i sätt och utseende och en har nog lite mer Golden i sig. Båda två är svarta med lite vitt på bringan. Dom är ca 1/3 av vardera ras. Vi är iallafall supernöjda. Vi bor så vi kan gå med hundarna i skogen varje dag. Har trädgård med en fin hundgård.

[tintilar]
6/20/13, 1:47 PM
#13

Vid 7 månaders ålder är dom ju ännu ganska unga och kan behöva mer stimulans och aktivering med åldern. Men vid det laget har man kanske fått ett hum om vad man har att göra med, ffa om man har en del erfarenhet sen tidigare att jämföra med.

Båda mina borderkorsningar har nästan bara border collie rent procentuellt och den yngre valde jag dessutom i vetskap om att både uppfödaren och vi ansåg att han hade mest border till sättet av sina syskon. Han är 5 månader nu och kräver ännu inte mycket, han ska inte ens ha så mkt som våran stora gamling får till vardags för det mesta. Men man vet ändå inte hur han blir som vuxen.

Gamlingen har mått bra av en stimulerande vardag framförallt. Om han får vara med överallt och vara delaktig och ha uppgifter, så är det nog för honom - samt mkt rörelse förstås. Han har inga tendenser att valla och är inte sorten man går med till en agilitybana - han gillar att hoppa upp på saker, och utföra andra fysiska utmaningar som balansgång, krypa in i trånga utrymmen osv. Men han vill jobba mer fokuserat, inte med högt tempo. Den lilla har mer tempo tror jag. Det viktigaste är väl att man ser till att anpassa sig efter sin hund och ger dom det dom visar sig behöva.

Roligt att du hade den trevägskorsningen på dina. Min gamling är bc/schäfer och min valp är bc/golden. :)

Annons:
mammazan
6/22/13, 7:32 AM
#14

Jag har en Boussie= Aussie/BC. Hon är en underbar familjehund, aktiv, glad, positiv och snabblärd. Jag har förut haft en ren Aussie, som även hon var underbar, men jag tycker nog att den här hunden är ännu bättre! Naturligtvis är det inte en hund som kan sitta instängd i en lägenhet 23 timmar per dygn eller något sådant, men vilken hund trivs med det? Lagom mycket aktivitet, långpromenader, cykelturer, agilitypass då trivs min boussie!

miapetter
8/4/13, 4:42 PM
#15

Jag har en blandning mellan just aussie/schäfer (vit…) som ramlade över oss för et par år sedan kan man säga. Han blir 3 i höst. Trots mångårig erfarenhet av schäfer, arbetande hundar, träning o tävlande har Valle blivit en handfull….

Det är en klipsk rackare som kräver väldigt mycket av både fysisk o psykisk stimulans för att må bra o man måste hela tiden tänka steget före honom.

Schäfern i sig har mer av will-to-please än vad Valle har, han tänker självständigt o hittar gärna på egna lösningar om man inte förekommer honom. 

Så nej, någon lätt hund skulle jag inte vilja påstå att han är! =)

Skulle dessutom väldigt gärna vilja komma i kontakt med kullsyskon till honom om någon fler har denna kombo i rätt ålder. Eller ev senare likadan kombo född i Skövdetrakten.

Upp till toppen
Annons: