Annons:
Etikettbeteende
Läst 1917 ggr
Patriszija
2013-06-18 12:06

vad ska jag göra med honom?

Min hund på 3 år, okastrerad hane o papillonblandning, blir helt galen så fort han ser andra hundar (främst hanar). Han har dock aldrig gjort något mer än låtit fören idag. Var ute med barnvagn och en hund med två personer kom gående på andra sidan av vägen. Min hund kollade bara tilös den andra hunden bärjade tokskälla och då börjar han också. Helt plötsligt åker halsbandet loss och han springer över på andra sidan gatan och jag vet inte om han bet eller bara markerade, den andra hunden tystnade och domstod bara och tittade på varann. Tog tag i min hund och bad så myclet om ursäkt mdn de bara kollade på mig argt och gick. Jag förstår dom men jag är helt förstörd efter dethär, vad ska jag göra nu? Kastrering, munkorg? Vi har gått en massa olika kurser och han beter sig klockrent där. Men på promenader blir han knäpp..

Annons:
[saga@]
2013-06-18 12:42
#1

Då måste du lära honom det på promenaderna där det händer.. något annat råd kan inte jag ge:/

Rafflan
2013-06-18 13:13
#2

#1 först ett halsband som sitter, alt sele som sitter. Sen träna, svårt med barnvagn men tex när ni möter en hund kör lite trix eller annat med en godis i handen så hunden focuserar på dig och inte den andra hunden.

Kastrering kan ni prova men är inge problemet köns bundet så hjälper det tyvärr inte :)

Patriszija
2013-06-18 13:19
#3

#2 Försökt trix men han bryr sig inte om godis, han låser sig totalt :(. Bokat tid för en kemisk kastrering på måndag för att kolla hur han reagerar.

sarae
2013-06-18 13:21
#4

Kastrera kastrera kastrera - börja därefter att jobba med honom. En kastrering kommer att ta udden av det hormonella samt dämpa hans stress - sen kan ni komma åt att arbeta bort hundaggressiviteten. Hanhundsaggressivitet bottnar nästan alltid i hormonellt beteende pga. hunden är okastrerad. Man kan inte fya eller bestraffa bort ett beteende hunden faktiskt inte kan rå för att den har - helt naturligt.

Patriszija
2013-06-18 13:35
#5

#4 Har försökt allt och han lyssnar inte på något, tar jag i honom när han är låst blir han bara "arg" så måste hitta nått som bryter. Godis äter han inte, han gillar ingenting så det är väldigt svårt. men nu ska han kem.kastreras på måndag iallafall så får goppas att det gör att han får lite mer aptit och lättare att bryta/distrahera.

sarae
2013-06-18 13:39
#6

#5 det var också därför jag sa att ni skulle kastrera och SEN börja jobba med honom :D 

Var beredda på att han kan bli värre ett par veckor efter att han fått Suprelorin implantatet, detta pg.a en ökad frisättning av könshormoner under en kort period innan detta minskar. Så att ni inte blir orolig :D

Annons:
Patriszija
2013-06-18 13:41
#7

#6 Då ska jag vara beredd på det haha, tack! :)

Hiro
2013-06-18 16:38
#8

Något du kan göra då han är kastrerad: Be en vän eller flera skapa ett senario. När ni passerar och han blir galen så stanna och vänta ut honom, ett bra tips är att ta med en bok så ni kan stå och läsa. Då han lugnar ned sig berömmer du och fortsätter promenaden. Ett tips är att försöka hitta en hanhund som skiter fullständigt i andra hundar

Patriszija
2013-06-18 19:00
#9

#8 Tyvärr könner jag ingen med en sådan hanhund. En av mina vänner har en okastrerad hanhund och de två gick att ha bredvid varann på promenad och allt, visst kruffade dom ibland och fräste till åt varann men de gick endå bra. På kurs är han som en helt annan hund och han bor även mycket hos mina föräldrar där hans kullbror(dock kastrerad) också bor och dom är bästa vänner. Så jag vet inte vad det är med just promenader som gör att han blir galen. Det bärjade när han var 1år och jag har försökt jobba bort det sen dess. Periodvis har det varit bättre men så blev han attackerad (men inte skadad) av en hund på kurs och då började det om igen, därefter har två andra hundar gjort utfall mot honom så han är på sin vakt hela tiden känns det som. Morrar när han skvätter efter att ha kissat/bajsat och blåser upp sig för allt ute, riktigt tråkigt :(.

Hiro
2013-06-18 19:07
#10

#9 Är han inte rädd då? Jag menar, om han blåser upp sig för allt? 

Det finns säkert någon här på iFokus som bort i din närhet som har en sådan hund, annonsera :)

Patriszija
2013-06-18 19:38
#11

#10 Han är en kaxig fegis. Men också helt underbar såklart och han leker ju, springer och nosar runt helt vanligt speciellt utan koppel är han så mycket bättre, lydigare och lugnare än med kopplet på. Tror att hans blandning blev en liten krock av skälliga vaktiga raser. Någon som vet hur lång tid de tar innan en kem.kastrering får full effekt?

[Forest]
2013-06-19 10:41
#12

Kastrera en hund som har problem med hanhundsmöten är INGET jag rek då det kan göra saken ännu värre.

Mitt tips är att du tränar mer på kontakten, gör kontaktövningar inne o sen ute utan störning. Skvallerträning är med ett alv på detta problem.  Skaffar bra sele som sitter bra. Vad gör du annars för aktervering med honom?

Denna film kanske kan vara något att få ideer ifrån, tyvärr på eng men tycker den är ganska så lätt att förstå http://www.youtube.com/watch?v=0ARHGo6hunw nu är det annat som denna tax pysslar med men även detta med olika möten av folk/barn/hundar tas upp

[Forest]
2013-06-19 10:43
#13

Missa ta upp en sak. Att hundar sköter sig på bortaplan är ganska vanligt men så fort de är på hemma plan så visar dom sina olater som detta. Du kan även ta till privata kurser på hemma plan för att få hjälp.

Annons:
Patriszija
2013-06-19 19:12
#14

#12 Han är otroligt svårmotiverad när han låser sig så. Spelar ingen roll om man hade viftat med världens godaste köttbulle framför honom. Han är extremt kräsen och tar inte godis om man inte övertalar honom/leker i honom den..om ens då. Leksaker och bus är bara roligt hemma eller en stund utomhus om vi är själva. Så han är inte lätt haha :). Har inte tid eller råd med några privatkurser tyvärr, vår dagliga aktivering är långpromenader, lek, söka godis eller leksak, trixträning, Agility på hobbynivå osv(inte allt på samma dag såklart utan varierar). Aktiv sällskapshund kan man väl säga.

[Forest]
2013-06-20 10:42
#15

14, Kolla på filmen du kanske kan du arbeta efter den lite. Du verkar ju göra en del med honom och där krävs kontakt i flera av dina övningar. Han tar inte belöning änds då?

Har två jätte kräsna hundar o köttbullar nobbas vid träning, här är det kokt lever,torkad lever,kokt kyckling,torkad kyckling härta lr lever som tas. Mina tar inte torkad blodpudding men annars vet jag att detta uppskattas av många och torka dom inte för mycket, de luktar nämligen mer om de är lite "kladdiga i mitten". Frys in portionsvis o ta fram godis efter behov variera godis-sorterna :)

Patriszija
2013-06-20 23:47
#16

#15 Han tar belöning hemma inomhus om det är nått riktigt gott och ifall han är på sott hungriga humör, ute är det väldigt svårt men det beror oxå på hans "humör". Vissa dagar älskar han allt i matväg och kan äta flera portioner mat på en gång medan andra dagar äter han i princip ingenting, inte ens kött/kyckling. Han har bra kontakt, går fint i koppel och kan gå lös mm. men så fort han ser en annan hund i koppel finns det inget som bryter ifall den andra hunden också blir galen. Hoppas på att han blir mer matglad och lättdistraherad efter den kemiska kastreringen. Idag var vi ute i parken och grilla med två andra hundar han aldrig träffat förut, en 10mån okastrerad hanhund och en 3årig tik och det gick hur bra som helst, han lekte och vilade bredvid hanhunden och de tvättade varann i öronen osv. Så jag tror att han är osäker och måste inse att inte alla andra hundar är ute efter honom på promenader.

[Forest]
2013-06-21 00:38
#17

16 Osäker är han säkerligen. Kom på en sak vi gjorde för stärka självförtråendet med Chanel våran fd hund. Balansövningar köpte en stor balansboll, den gjorde vi en del övningar o trix med oxå. och lite skogs-agillity en massa positiv träning, öste en massa övningar hon gillade och hon gilla dessa eftersom jag lät så himmla positiv :)

Skönt att han fixa o sitta ogrilla + umgås med andra hundar. Bra få vänner är bra, jag tänkte på när du går med barnvagnen är han värre då eller likadan vid hundmöten? Vissa hundar vaktar vagnen/barnet att ge han då ett arbete kanske en klövjeväska :) Byta ut detta helt med ett arbete kan vara hjälp.

polgara
2013-06-21 12:31
#18

Låter precis som om det är min papillon blandning du pratar om, han är extremt gapig vid hundmöten o låser sig o blir okontaktbar. Gjorde en kemiskkatrering på honom i slutet på december förra året o måste tyvärr säga att det gjorde inte saken ett dugg bättre, snarare tvärt om, idag är han etter värre, nu kan han tom bita mig när jag försöker distrahera honom med annat. Han tog inte heller godis tidigare, men nu är han besatt av mat o kan trycka i sig hur mkt som helst, jag har fått begränsa hans mattillgång drastiskt men han stjäl allt han kommer åt, sopor är det godaste. Från att ha varit ett benrangel (fick honom som omplacering i oktober förra året), till liten köttbulle nu, vi promenerar ca 4 timmar om dagen men ändå är han rund

Patriszija
2013-06-21 13:34
#19

#17 Han är nästan bättre med barnvagnen och det blir lättare att blockera liksom. Brukar alltid köra lite allmän Agility t.ex hoppa upp på parkbänkar, stenar mm. och det tycker han är jätte roligt men det funkar inte om en annan hund kommer, han börjar frusta, morra och om den andra hunden börjar skälla så gör han likadant.
När jag gick en kurs sist med honom så fick vi tipset om att blockera honom. Börjar han jaga upp sig så ställer jag mig framför honom och fårhonom att backa eller titta på mig, försöker han smita förbi mig så flyttar jag efter så han inte kommer framför mig.
Det funkar oftast och om han sitter ner eller jag platsar honom går det oftast bra men det beror helt på vilken slags hund man möter.
Är det en hyper, skällig, liten hund så skriker han tillbaks men är det en lite större men kanske också skällig hund så gör han ingen stor grej av det.
Brukar också funka att jag rycker till i kopplet och ryter lägg av men det är ju inget jag vill göra men endå har fått göra i värsta fall då han beter sig så illa.

Inerst inne så gillar han ju andra hundar och är inte ute efter att skada men han "springer på" före han tänker.
Han har aldrig bitit en annan hund eller varit i slagsmål utan är det en annan hund som kaxar och han kommer lös så står han mest still och kollar på den andra hunden med ett kroppsspråk som verkar tyda på att han vill visa sig större och starkare, sedan börjar svansen vifta och han börjar leka. Om den andra hunden inte "ger sig" eller vad man ska säga så är det mest att han fräser till och sen är det bra.
Så egentligen är han väl inte aggressiv utan osäker och vill leda?
Det är iallafall vad jag tror men jag vet inte hur jag ska hantera det.

Patriszija
2013-06-21 13:43
#20

#18 Vi kastrerade hans kullbror(som mina föräldrar äger) då han var ungefär som du beskriver din hund, men några snäpp värre än både din och min. Han skällde åt allt och alla, till och med åt människor på flera flera meters håll.
Men en kastrering på honom gjorde det mycket bättre. Idag kan han passera både människor och hundar utan ljud och han gillar att hälsa på andra hundar.
Människor han inte känner är han väldigt osäker på och skäller som en tok om de försöker hälsa så det bästa är att ignorera honom tills han lugnar ner sig och får lukta lite.
Så jag hoppas att en kem.kastering på min hund får bort lite av den stressen och pressen han känner för att ha kontroll över allt.
Han är världens snällaste och gladaste hund och jag vet att han inte skulle göra någon illa även om han blir kem.kastrerad.

Den enda oron jag känner för om han kastreras är att han inte kommer ha lika mycket "Go" i sig.
Han är så himla rolig att träna och jag vill inte att hans "will to please" försvinner då hans bror numera är en soffpotatis som inte rör en fena i onödan.
Jag vill inte ha en tråkig hund liksom då träning är något jag tycker är det roligaste med att ha hund.. :/

Annons:
polgara
2013-06-21 17:15
#21

Min blev iof goare o mer kelen efter den kemiska kastreringen, han är mer lyhörd nu när man tränar också, fortfarande lika alert som han var innan (har känt hunden ett halvår innan han kom till mig)

[Bolten]
2013-06-22 17:50
#22

Har inte läst kommentarerna men hade jag varit du och jag känt att jag inte har kunskap att lösa det själv så skulle jag uppsöka en bra tränare som träffar både mig och hunden och som kan hjälpa oss som ett Team.

Patriszija
2013-06-23 10:18
#23

#22 Det är alldeles för dyrt med en privat tränare tyvärr och på vanliga kurser sköter han sig exemplariskt :/

[Bolten]
2013-06-23 12:47
#24

#23 Fast har man inte kunskapen att träna bort det så får man se till att kunna betala de..  Ingen här inne ser er, ser vilka fel du gör och hur han uppför sig så omöjligt att ge bra råd här egentligen :)

Sofy
2013-06-23 13:02
#25

Ett Suprelorin implantat och en kirurgisk kastrering så är du redan uppe i samma summa som ett par privata kurser.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Patriszija
2013-06-23 15:21
#26

#24 & #25 Det är inte jag som betalar så kan inte välja vad jag ska lägga pengarna på tyvärr.

Har redan fått bra tips så tråden kan låsas/tas bort :)

Upp till toppen
Annons: