Annons:
Etikettallmänt
Läst 2160 ggr
[saga@]
2013-06-17 21:57

Staket?

Hej jag får snart hem min valp och vi hade tänkt att hinna sätta upp staket runt hela gården men vi har inte riktigt hunnit/orkat gjort det än och vi funderar på att bara ställa upp typ kompostgaller på en stor yta där vi kan träna följsamhet osv på.. Eller har ni några andra ideer?:)

Vi har staket på framsidan och på båda sidorna men på ena sidan är det bara staket på typ 1 femte del?, och inget bakom huset (vet inte varför förra ägarna inte satte staket runt hela? dom hade också hundar)

Finns det några bra provosoriska (stavning?) staket vi kan ha på gården? :)

Annons:
Pennybus
2013-06-17 22:01
#1

Vi har bara satt upp staket på framsidan, då av stolpar och kompostgaller. 

Vi har bara på framsidan då ena sidan är blockerad av ett berg, baksidan tränar jag uppletning och sök, vänstra sidan spår, så ser ingen anledning att krångla med staket när det bara är framsidan som behöver det. 

Sätt upp kompostgaller runt restrerande om du tycker det behövs :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[saga@]
2013-06-17 22:11
#2

Okej:) Hur har du satt fast det? har du knutit fast gallret i stolpen?:)

S

Pennybus
2013-06-17 22:35
#3

Flärpar! Sådanna man drar ihop sladdar eller vad tusan man säger.

VI har bara avhuggna tjockare pinnar vi grävt ner i marken :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[saga@]
2013-06-17 22:39
#4

Okej tack för tipset :)

League
2013-06-17 22:47
#5

vi har typ kaninstaket, galvat svetsat när man brukar ha till kaninburar (ej hönsnät) det är 100cm högt och vi har köpt riktiga stolpar. En rulle nät är 10m o kostar 200kr på jula. Vi har fått ihop 50m staket för ca 1300kr inkl stolpar och u:n man spikar fast nätet med. super!

[saga@]
2013-06-17 22:59
#6

Jaha ja det lät super :) ska kika på det med :)

Annons:
Hiro
2013-06-18 00:02
#7

Det är staket runt hela huset förutom vid uppfarten samt där en grind skall sitta fast den funkade inte som den skulle så den är bortplockad.
Vi har en norrbottenspets på 9 år som används vid jakt samt en labbe på 7 mån. 

Jag tycker inte att ni skall sätta dit staket för valpens skull.
Valpen skall stanna på tomten även fast det inte finns något staket som hindrar den. I början skall den inte vara ensam ute och då kan man lägga grunden för att stanna på tomten genom att berömma då den går nära kanten men ej passerar. Om den passerar kan man ev lyfta tillbaka valpen eller ta till en annan metod om man har tänkt sig det beroende på hur man vill att valpen skall uppfatta det hela.
I alla fall. Då valpen har vuxit upp så kommer den inte lämna tomten oavsett om det är staket eller inte för det finns en osynlig linje som den inte passerar utan tillåtelse.

Norrbottenspetsen rymde en gång ca 50m då hon var i trotsåldern och skulle testa gränser.
Labben lekte med löv som blåste och irrade bort sig ut på gatan. Då hon upptäckte var hon var rusade hon direkt tillbaka in på tomten och då var löven helt oviktiga även fast de fortfarande blåste runt på gatan. Hon avstod alltså från något riktigt roligt för att hon visste regeln.

För att förstärka att valpen inte får lämna tomten utan tillåtelse kan man stanna upp vid den osynliga gränsen då man skall på en promenad och vänta på att valpen kollar i ögonen. Då kan man säga tex "nu går vi" eller "varsågod" eller liknande. 

Dagen då man kanske hälsar på någon, kanske skall på middag ute hos en bekant som inte har staket kan man helt enkelt säga till hunden var gränsen går och VIPS har man ett osynligt staket.

Norrbottenspetsen har skapat eget staket på många tomter. Hon ser var gräset slutar mot asfalten och passerar inte den linjen.

Det är min åsikt om hundar och staket.
Vissa undantags fall finns om det gäller tex aggressiva hundar (som ej borde vara ute utan uppsikt) eller hundar med ENORM jakt instinkt. Då kan jag tänka mig att ett staket vore nödvändigt.

[saga@]
2013-06-18 00:16
#8

Ja men nu har vi en trafikerad väg precis framför huset och alla byns hundar går förbi dagligen. så i början innan jag har tränat/lärt valpen att stanna på gården oavsett så tänker ja inte riskera valpens liv!!! tycker att en långlina bara hindrar valpen och mig att kunna träna på följsamhet och inkallning

Hiro
2013-06-18 00:19
#9

#8 Du sade inget om en trafikerad väg med mycket hundar?

Igen lina. Då är det bättre med staket. Linan gör att hunden rymmer så fort den kommer lös (tro mig, har grannar som gör så hunden rymmer direkt den är lös)

[saga@]
2013-06-18 00:24
#10

Okej ja det kan jag tänka mig:) Men jag hade haft staket iaf? Man vet ju inte hur snabba dom är på att smita?

Hiro
2013-06-18 16:33
#11

Lär man dem i tid så smiter de inte. Små Valpar (om de inte är mycket självständiga individer) vill sällan lämna sin trygghet dvs ägaren

vallhund
2013-06-18 17:24
#12

#11

Eftersom man inte ens kan lära alla hundar inkallning så kan man heller inte lita på att de inte drar från tomten.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hiro
2013-06-18 17:59
#13

#12 En bra inställning är viktig. Men som jag sade, självständiga valpar/hundar är svåra (ev omöjliga) samt "aggressiva hundar (som ej borde vara ute utan uppsikt) eller hundar med ENORM jakt instinkt."

Lämnar denna tråd då min åsikt inte accepteras

Annons:
vallhund
2013-06-18 18:21
#14

#13

Varför lämna tråden? Din åsikt accepteras precis lika mycket som andras åsikt, det betyder inte att man sväljer allt du skriver med hull o hår.

Btw det du skrev var:

"Det är min åsikt om hundar och staket.
Vissa undantags fall finns om det gäller tex aggressiva hundar (som ej borde vara ute utan uppsikt) eller hundar med ENORM jakt instinkt. Då kan jag tänka mig att ett staket vore nödvändigt."

Synd att du inte inkluderade självständiga/svåra valpar/hundar i det du skrev från början, fast det hade inte hjälpt ändå. Du är extremt nedlåtande mot andra hundägare. Alla kan inte ha lika lydiga robotar som du verkar ha, eller tror existerar öht.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hiro
2013-06-18 19:06
#15

#14 Mina hundar är inga robotar. Varför tror du det? för att de är duktiga nog att inte lämna tomten?

[Forest]
2013-06-19 10:35
#16

Vi har inte helt stängslat runt innergården, men skaffa oss kompostgaller för att sätta för. Nu behövdes inte det men just att veta att valpen inte kunde smita och bli påkörd var skönt. Jag rek att ni köper staket/stängsel det är mer hållbart.

[saga@]
2013-06-20 07:51
#17

ja vi ska köpa en liten ras så det ska nog gå bra ett tag, vi ska sätta riktigt staket runt hela tomten men vi har inte riktigt de pengarna eller ork nu för vi har massa annat på huset som är mycket mer akut och det kommer att kosta skjortan :) men till våren så ska ett upp:)

Upp till toppen
Annons: