Annons:
Etikettbeteende
Läst 2667 ggr
smidi
6/13/13, 2:17 PM

Rumsren

Min valp Pinglan är inte rumsren. Om hon inte bler de innan sommaren är slut så måste vi sälja henne :( Nån spm har tips? Vi har iallafall tidningar som hon bajsar och kissar på ibland. Snääälla hjälp mig :(😭

Annons:
Fridaaaa
6/13/13, 2:21 PM
#1

Hur gammal är hon?
Varför sälja henne pga att hon inte blir rumsren? Låter helt fel i mina öron 😮

Ta ut henne när hon har sovit eller lekt.
Ofta är bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smidi
6/13/13, 2:24 PM
#2

#1 10 veckor. Pappa vill inte ha en ikkerumsren hund :/   Jag gör de :)

Honestyisdead
6/13/13, 2:25 PM
#3

Hur tänkte ni egentligen när ni skaffade valp? Det kan ta upp till ett år om man har otur att få en hund helt rumsren. Det är något man får räkna med!

Tidningarna bör ni ta bort, det lär henne inget annat än att hon kan göra inne.

Ut efter lek, sömn, mat och därimellan också. Ge inte valpen en chans att hinna göra inne. Håll koll och lyft ut valpen direkt om ni ser att hon är nödig.

Och banna inte om hon gör inne, men överös med beröm när hon gör rätt ute. Och stanna ute till och gör ifrån sig.

Fridaaaa
6/13/13, 2:26 PM
#4

#2 Fast det handlar om träning. Och vissa individer tar längre tid på sig.
Ville han ha en rumsren hund direkt eller snabbt skulle ni ha skaffat en vuxen, som redan är det, tycker jag ialla fall.
Inte snällt mot valpen bara för att den inte blir rumsren snabbt.

Du svarade fortfarande inte på min fråga 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smidi
6/13/13, 3:07 PM
#5

#4 10 veckor! Förlåt hehe..

Xristina
6/13/13, 3:15 PM
#6

#5 10 veckor är ju dock ingen ålder. Jag tycker att din pappa behöver ha lite mer tålamod med valpen. Men behöver jobba med den hela tiden, och som Hera skrev tidigare, så kan det ta upp till ett år innan den blir rumsren.

Annons:
Honestyisdead
6/13/13, 3:41 PM
#7

5 men herrejisses. Läste ni inte på om valp och hund innan ni köpte valpen? En så liten valp har inte förmågan att hålla sig, så det är er uppgift att ta ut den så ofta att den inte gör inne.

Xristina
6/13/13, 4:29 PM
#8

#7 TS är endast 10 år, så det har knappast varit hennes ansvar att ta reda på info om valp :)

smidi
6/13/13, 4:56 PM
#9

#8 exakt :) Jag vill bara veta lite mer om Valpar :)

Honestyisdead
6/13/13, 5:00 PM
#10

8 ni innefattar HELA familjen. Verkar ju sorgligt nog vara pappan som inte tagit sitt ansvar och som är beredd att lämna bort valpen för att den inte är rumsren vid 10 v

Maja2
6/13/13, 5:22 PM
#11

#10 Nu skriver Ts att om valpen inte är rumsren innan sommaren är slut, så måste de sälja den. Alltså inte NU vid 10 veckors ålder. 

Men, som flera redan sagt så är det tråkigt att det överhuvudtaget ens är inköpt en valp till familjen, under sådana villkor.

Honestyisdead
6/13/13, 6:35 PM
#12

#11 Ja, innan sommaren är slut. Sak samma för mig, den är fortfarande valp då och som sagt något man bör ta reda på innan köp.

[saga@]
6/13/13, 8:00 PM
#13

men det är juh omöjligt att få den rumsren till slutet av augusti, det är juh snart..

Visa din pappa vad vi skriver och be han prata med uppfödaren som vet mycket mer och kan säga hur det är med valpar

Lycka till

Annons:
ekbacka
6/13/13, 8:19 PM
#14

Köpte min valp när hon var 12 veckor. Hon var inte alls rumsren.

Nu är hon 17 veckor, och jag kan knappt komma ihåg när hon gjorde inne sist. Jo hon kissade nog en gång förra veckan. 🤔

Jag är jättenoga att gå ut direkt när hon ätit och vaknat. Det går inte ens att vänta en halv minut. Som jag brukar säga till mina barn: nu är nu.

Nu är det inte längre så bråttom att gå ut, nu kan man vänta några minuter, fast vi brukar gå med en gång.

På natten har hon en inhägnad på 1x1 m där hon sover. Hon har aldrig gjort något där, och sover hela natten ( 6-7 tim).

Var jättenoga i början  så får du igen det sen, hoppas det löser sig med din valp. 🙂

[Forest]
6/13/13, 9:34 PM
#15

Lite fel att säga hunden måste vara rumsren när vissa hundar blir rumsrena i samband med sin könsmognad. 😡 Ut ofta och här bör allså ansvaret hänga på föräldrarna och INTE barnet, en valp ska ut ofta. Efter mat,lek,sov osv.

[saga@]
6/13/13, 10:24 PM
#16

Ja det är föräldrarna som ska ha allt ansvar, barnen får gärna hjälpa till och lära sig men inget annat!

Fridaaaa
6/13/13, 10:42 PM
#17

#13 Nej det är inte omöjligt men det är ingen garanti att valpen blir helt rumsren till dess tyvärr.

TS: Visa din pappa tråden eller försök prata med honom.
Om han vill ha rumsren hund, skulle ni skaffat vuxen hund som redan är rumsren i så fall plus att han/dina föräldrar behöver läsa på mer om Valpar osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smidi
6/14/13, 9:15 PM
#18

Tack för alla svar! Men pappa har ändrat sig nu! :D TACK! #13 #12 #15 #17 och alla andra

[tintilar]
6/15/13, 10:37 PM
#19

Va bra att din pappa ändrat inställning. Som sagt är Valpar inte rumsrena. Min systers ena hund var inte helt pålitlig förrän runt 9 månaders ålder. Det är individuellt för hunden och kan även bero på hur duktig man är själv på att ta ut hunden ofta och läsa dess signaler. Men utgå inte från att den bir rumsren förrän iaf runt 4-5 månaders ålder. Det kan bli tidigare och det kan också ta längre tid.

nlinds
6/17/13, 10:29 AM
#20

Att be en 10 veckors valp att hålla sig, är som att be en 10 veckors bebis att inte kissa i blöjan och be den gå på toaletten..

sånt här tar tid. När min Schäfer var valp gick jag ut VARJE timme, även direkt efter bus/mat/ och efter han sovit. Man får ha tålamod, och det verkar inte din pappa ha, så frågan är hur sjutton han tänkte ?…

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Michaela-N
6/17/13, 3:47 PM
#21

#20 Nej, den jämförelsen håller faktiskt inte. Hundar mognar och utvecklas betydligt snabbare än människor, och visst kan 10-veckors-valpar bli rumsrena.

Honestyisdead
6/17/13, 3:48 PM
#22

#21 Nej det kan dom inte eftersom dom inte har förmågan att hålla sig.

Däremot kan man som ägare vara flitig nog att springa ut så den aldrig hinner göra inne, men rumsrena kan dom inte vara fören dom faktiskt kan hålla sig.

Fridaaaa
6/17/13, 3:49 PM
#23

#21 Ytterst sällsynt att en 10 veckors valp skulle vara helt rumsren.
Är som #22 säger.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
6/17/13, 3:50 PM
#24

#22 Jo, den förmågan har de utvecklat faktiskt. Lägger uppdöaren ner arbete på varje valp kan man med lite tur få en valp rumsren innan den säljs till sitt nya hem vid 8 veckor. Det är ingen omöjlighet. Självklart får man räkna med olyckor, men att valpen förstår vad den ska göra redan då är ingen svårighet.

Honestyisdead
6/17/13, 3:51 PM
#25

#24 att den förstår är inte samma sak som att den KAN.
Fysiskt sett så kan de inte hålla dig ännu.

Fridaaaa
6/17/13, 3:51 PM
#26

#24 Blir det olyckor, är ju valpen inte rumsren. Rumsen är ju när det inte sker olyckor alls. Ella ja kan ju ske sällsynta fall även vid rumsrenhet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
6/17/13, 3:51 PM
#27

#23 Det är ovanligt av den anledningen att en uppfödare oftast har för många Valpar för att ha möjlighet med att träna varje enskild valp så mycket som det krävs för att den ska förstå innan den blir 8 veckor.

Annons:
Fridaaaa
6/17/13, 3:54 PM
#28

#27 Jag tror personligen inte att det är av den anledningen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
6/17/13, 3:54 PM
#29

#25 Vari ligger skillnaden? Fysiskt sett kan de hålla sig. Visa mig gärna något bevis för att det jag säger inte stämmer. En vän till mig födde upp en amerikansk cocker spanielvalp som blev ensam i kullen. Denna valp var rumsren vid 8 veckors ålder. Hon är ett levande bevis på att det faktiskt är fysiskt möjligt. Och den valpen har jag träffat. Tror ni inte på den historien så får ni tro något annat, men visa mig gärna något som styrker det ni säger om att Valpar har någon spärr som hindrar dem från att förstå var man kissar någonstans.

#26 Då har vi olika definitioner av rumsrenhet. Min definition av en rumsren hund är en hund som i grund och botten vet att man gör sina behov utomhus.

Michaela-N
6/17/13, 3:55 PM
#30

#28 Vad tror du då? Det är svårt att diskutera med dig eftersom jag vet sen innan att du inte tror på vetenskapliga bevis/medicinska undersökningar eller tester. Jag kan bara förklara dig vad jag vet och sen får du välja att tro på det eller inte.

Fridaaaa
6/17/13, 3:59 PM
#31

#30 Jag har aldrig sett att jag inte tror på det alls. Så du behöver inte förvränga tack.
Och förstår inte vad som skulle vara svårt att diskutera med mig, bara pga att jag inte tror på all vetenskap eller alla tester.Men det är inte samma sak som att jag har sagt att jag inte tror på det alls.
Dock är inte alla 100% tillförlitliga.
Och du har inte ens länkat eller nämnt någonting om vetenskap, så vet inte hur det kom in i bilden?

Mycket har med kroppens uppbyggnad att göra. Inte bara träning och tiden som uppfödaren lägger på valparna.
Och sedan tror jag vilken tid på året valparna är födda, spelar en del roll också, då det är lättare (min personliga åsikt) att få en valp rumsren på våren/sommar/hösten än när det är massa snö ute.

Självklart finns det undantag men jag tror det hänger på individen.
Vet en som fick en kull på 2 Valpar.De lade ner mycket tid på dem, och är duktiga på hund men deras Valpar var itne rumsrena vid 8-10 veckors ålder för det. Så det är så himla olika. Men man kan inte kräva att en valp ska bli rumsren så fort eller att den kan bli det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
6/17/13, 4:01 PM
#32

Då tackar jag för mig, vi får helt enkelt ha olika åsikter och erfarenheter kring rumsrena Valpar.

Honestyisdead
6/17/13, 4:07 PM
#33

Det är först vid 4-5 månader de utvecklat den fysiska förmågan till att hålla sig då de blir nödiga. en veterinär borde kunna ge dig korrekta svaret, jag har hört detta från oliak veterinärer samt på valpkurs.

En snabb googling visade mig samma sak.
Men det är upp till dig att tro på det eller inte.

Upp till toppen
Annons: