Annons:
Etikettallmänt
Läst 874 ggr
Isedoria
2013-06-12 15:47

Kastrering

Har en schäferblandning på snart 6 månader som vi så småningom tänkte kastrera. Frågan min är : vid vilken ålder brukar man lämpligast göra ingreppet? 

/ Isedoria

Annons:
AnneN
2013-06-12 15:51
#1

Är det en tik eller hane?

Tikar brukar de flesta veterinärer säga att de ska ha haft sitt första löp och kastreras mitt mellan 2 löp.

Hanar har jag för mig man kan kastrera efter 6 månaders ålder.

När det är lämpligast vet jag inte, mitt tips är att ringa och rådfråga din veterinär om vad han/hon anser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TjockaBerta
2013-06-12 19:43
#2

Hane så tidigt som möjligt så han inte lägger sig till med att jucka och uppvakta löptikar m.m. 

Att man väntar till 6 månader beror på att man kan begära ett testikelintyg om man vill ställa eller tävla och då måste veterinären intyga att testiklarna finns där, båda två.

Min ena är kastrerad som vuxen och humpar gärna tikar eller andra hanar om han blir uttråkad. Han reagerar på löptikar.

Unghunden har inga såna tendenser alls eftersom han inte upplevt könsmognad. Han står helt lugnt bredvid löptikar utan att bry sig ett dugg. Så skönt. 

Bortsett från deras beteenden så känner jag själv en sån trygghet för jag vet att även om det värsta skulle hända och de smiter iväg på nåt sätt blir vi inte ansvariga för en tjuvparning.

>>>Malum domesticum<<<

Isedoria
2013-06-13 04:12
#3

Det är en hanhund. Har diskuterat med en veterinär som säger inte förrän vid 1 års ålder. Brukshundsklubben där jag går kurs säger 10 månader. Därför frågar jag här….känner mig något förvirrad. Jag tycker att det borde vara innan han blir könsmogen…

/ Isedoria

TjockaBerta
2013-06-13 07:12
#4

#3 Ja. Innan han blir könsmogen men kulorna måste vara på plats.

>>>Malum domesticum<<<

[Forest]
2013-06-13 20:31
#5

2 Nu hör sällan juckandet ihop med könsmognad och parning det tåls att nämnas, även om det blir helt OT 😉
Ts jag undrar varför ska ni kastrera honom? rent nyfiken :)

Annars är det vid 1 års ålder som kastrering rek det skilljer 2 mån mellan vad vetrinären och eran hundklubb har sagt inte så stor skillnad

Gullan402
2013-06-13 20:47
#6

hane, 8 år. Haft funderingar men inte kastrerat pga kostnaden och att hanhundsbeteendet redan var befäst eftersom det är en omplaceringshund.

Kommer dock att kemiskt kastrera honom inför min nya tikvalps löp.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
Isedoria
2013-06-14 06:53
#7

Vi bor på landet och har möjlighet att låta honom få vara lös på gården rätt mycket med oss. Det finns naturligtvis tikar i grannskapet så ett skäl är att han inte har den åtråvärda längtan efter dem. Det är väl det huvudsakliga anledningen, sen att han kanske blir något lugnare. Nu är han en trevlig, fin hund med bra mentalitet men en blandis och då planerar vi ingen avel på honom hur snäll o bra han än är.

Upp till toppen
Annons: