Annons:
Etikettallmänt
Läst 1450 ggr
Anonym Person
6/11/13, 12:24 PM

"Boussie"

Någon som har erfarenhet av Australian Shepherd/Border Collie mix, frågar åt en vän :)

Jag själv tänker ju att det inte är jättemycket som kan slå fel i blandningen då Aussien och BC'n är ganska lika, så som jag upplevt det.

Skriv fördelar och Nackdelar med blandningen.

Annons:
Sofy
6/11/13, 2:21 PM
#1

Det är väldigt svårt om ens omöjligt att säga vad som kan slå fel eller rätt när det gäller blandrashundar. Det lustiga med blandrashundar är just att ingen är lik den andra då generna från diverse raser inte fördelar sig jämt från valp till valp och kull till kull.

I detta fall är båda raserna arbetande raser, en mer aktiv än den andra och är nästan helt olika varandra inom varandras områden. Jag kan tänka mig att en del saker kan slå fel i den blandningen mest för att blandrasuppfödare oftast inte använder sig av det bästa avelsmaterialet och utesluter diverse tester vilket kan bli katastof men också för att raserna är så pass olika varandra. Det finns liksom inget sunt syfte med en sån blandning imo.

Vad är din vän intresserad av för egenskaper från båda raserna? Varför vill hen ha en sådan blandning?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Anonym Person
6/11/13, 3:16 PM
#2

#1 Hon älskar BC'ns följsamhet, smidighet och snabbtänkthet, den är i lagom storlek och är en vallhund, hon är mer intresserad av vallhundar än just jakttyp och sällskap, men hon kan inte erbjuda BC'ns behov av att valla, då hon själv inte vet hur hon ska göra. Hos Aussien är det just att den kan vara tuffare och mer självsäker än BC'n, och efter att ha mejlat Aussie uppfödare så har vissa sagt att just följsamheten inte finns så mycket av i rasen, och det är ju något som spelar ganska stor roll för henne. 

Hon är även inne på att skaffa en icke reggad BC, där föräldrarna inte vallar men jag är inte helt hundra på att det är bra, hon mejlar dock alltid om föräldrarna är testade m.m

Frida B
6/11/13, 5:36 PM
#3

#2 vad har hon att erbjuda hunden?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
6/11/13, 6:02 PM
#4

#2 Dock vet man inte vad som ärvs vidare eller inte.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym Person
6/11/13, 6:46 PM
#5

#3 Allt. Hon är en människa som ger 110% och ändå kan ge 90% till. Hon är aktiv inom flera sporter så som Agility, Freestyle och Spår, men med denna hunden vill hon testa allt med :) Hon bor nära skogen, dvs 20m ifrån, och har 5-10 min till närmsta brukshundsklubb.

Frida B
6/11/13, 10:45 PM
#6

#5 då skulle jag istället rekomendera typ Kelpie eller någon sådan ras, för som många sagt så kan chansen finnas att hunden tar efter det bästa i båda raserna. Men risken är lika stor att hunden får de "dåliga" egenskaperna. Typ som att försöka valla bilar, naffsa människor i hasorna, vara väldigt feg och vek o.s.v

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Sofy
6/11/13, 10:50 PM
#7

Jag hade aldrig vågat chansa att skaffa en border collie eller blandning mellan två vallhundar om hon inte kan valla med hunden. Bättre att skaffa en australian shepherd från bra linjer eller annan ras som passar. Det finns ju väldigt många raser som passar just hennes ändamål.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Anonym Person
6/11/13, 10:58 PM
#8

#6 Dock är Kelpien en hund som har problem med vardagen, dock utmärkt på träningsplanen, vad jag fattat det som. Hon vill valla när hon blir äldre och har möjlighet att göra det om det hade varit ett måste. 

#7 Som jag skrev ovan kan hon valla med hunden om hon absolut måste, dock får hon gå en kurs i det innan så HON vet hur hon ska göra.

Sofy
6/11/13, 11:02 PM
#9

Om hen har vilja och möjlighet att valla och ge hunden det den behöver varför inte köpa en renrasig border collie? Vad jag vet är det svårt att få valla med blandraser då fårägarna inte vill släppa vilken hund som helst på sina djur.🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Pennybus
6/11/13, 11:09 PM
#10

#9 För att just Border Collien är det liksom ett "krav" att hunden måste valla, i BC/Aussie mixen KAN den behöva behovet att valla, men den KANSKE inte behöver det, och hon vill inte valla förrens om några år då hon själv har en egen ekonomi, ett hus och hon har planer att köpa 1-2 får, då hon tycker de är härliga djur, och då kan behöva just vallhunden i BC'n, men det är inte förrens om 4-5 år. -"Anonym Person" skriver härifrån och hon sitter bredvid mig och är just denne "Kompis" som hon skrivit om

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Sofy
6/11/13, 11:23 PM
#11

Båda raserna är vallhundar som vallar på helt olika sätt - dum idé om personen ska valla med hunden. En blandning mellan BC och Aussie eller renrasig border collie har samma chans att kanske inte ha behovet att valla eller ej så det är lite dumt att ha det som motivation.

Om personen ifråga inte har möjlighet att valla kanske en annan ras skulle passa eller att vänta tills man kan ge hunden möjligheten att valla? Det finns Aussies som har behovet att valla precis som det finns BC som inte har behovet att valla.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Pennybus
6/11/13, 11:33 PM
#12

#11 Problemet är ju att hon är så himla befäst i just Border Collien, vad tycker du? Borde hon skaffa en, och sedan när hon och hunden bli äldre och då valla? 

Problemet är ju att hon ska gå gymnasium först, sedan ska hon skaffa får, det är vad hon har pratat med sin mamma om, så under de 3 åren och detta året som är nu kommer hon inte att kunna valla, men efteråt.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Sofy
6/11/13, 11:40 PM
#13

#12 Det jag hade gjort är att lära mig om vallning, hitta någonstans i närheten där hunden kan valla (hur ofta, eller alls beroende på hundens behov) i förebyggande syfte tills hon själv kan skaffa egna får och sedan köpa en renrasig BC från en seriös kennel.

Om hon inte kan/vill göra det skulle jag väntat tills situationen passar en BC bättre. Vi har alla drömraser som inte passar i den nuvarande situationen men kanske i framtiden.🙂

Hur skulle hon göra om hon köper en BC eller BC/Aussie och hon får en tokig hund som bara vill valla allt och alla?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Pennybus
6/11/13, 11:47 PM
#14

#13 Hej! Om jag fick en BC/Aussie eller BC som bara ville valla allt och all hade jag försökt mitt bästa att låta denne få utlopp för detta eller låta hunden bli omplacerad till någon som verkligen kan ge hunden möjligheten att valla varje dag, vilket jag inte kan göra- än. Mamma och jag har pratat om att skaffa får när jag gått ut ur gymnasiet, men det är ju 4 år tills dess, tyvärr. Vid mig går får och kor under sommrarna, och om jag har tur så hade jag kanske låtit hunden få valla dessa, men det hade bara varit under sommrarna. Jag ska dock gå hundlinjen med min kompis, Pennybus då, och där är det ganska mycket praktik och varje dag är det träning för hunden, så uttråkad lär den inte bli. Med vänliga hälsningar, "Anonym Person".

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Sofy
6/12/13, 12:15 AM
#15

#14 Avvakta tills du hittat en dunderbra kennel och löst vallandet, det behöver sällan vara varje dag det handlar om men BC är en hund som avlas fram enbart för vallning och det ska den såklart användas till och få utlopp för.

Om du verkligen inte kan hitta någon lösning för eventuellt vallbehov i nuläget hade jag avvaktat om jag vore du, bara i fall att. Du kan även prata med en bra uppfödare eller erfaren ägare om det här som kan rasen bättre och kanske komma fram till någon sorts lösning eller om rasen skulle passa dig i nuläget. Ägarna kan du även hitta ett par stycken här på iFokus!

Det låter som att du kommer kunna ge hunden ett bra liv för övrigt men att du kanske ska tänka igenom rasval - först och främst - om det är en BC du är intresserad av ska du skaffa en BC och inte en blandning främst för att det är en stor chans att du inte får just de egenskaper från en BC från du tycker om sen är det viktigt att inte snöa in sig på en ras för ibland finns det en annan ras som passar dig ännu bättre.🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

vallhund
6/12/13, 1:45 AM
#16

Bönders levebröd  får/nöt är inte till för att tillfredsställa andras hundars behov av aktivitet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sofy
6/12/13, 2:41 AM
#17

#16 Självklart är dom inte till för det.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
6/12/13, 9:40 PM
#26

Tagit inlägg som inte hör hemma i tråden. Alla håller sig till trådens ämne och inga påhopp!  Och håll god ton!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: