Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 3235 ggr
annie-ess
2013-06-09 12:25

Hur fick ni era hundar gå fint i koppel?

Hur fick ni era hundar att tillslut gå fint i ett slakt koppel utan att dra er fram? Hur gick ni tillväga, och ungefär hur lång tid tog det innan poletten trillade ner?

Annons:
[Empisen]
2013-06-09 13:27
#1

Med Silas började jag med koppelträning direkt då han var 8 veckor, blev kopplet spänt så stannade jag, ev backade de första gångerna. 
Berömde då han vände sig mot mig. 
Han lärde sig snabbt att han inte tjänar på att dra i kopplet. 

Med Hugo däremot, började jag med samma träning då han var 8 veckor, men det gick aldrig in. Nu efter 4 år har han fortfarande stunder han tokdrar i kopplet, men det händer väldigt sällan. Han vet när han gör fel, men vissa dagar skiter han i det 😉
För att inte skada nacke och rygg så använder jag mig av VGW-sele och en annan slags antidrag sele.
Så slipper vi bråket när han väl envisas med att dra i kopplet.

smidi
2013-06-09 14:13
#2

MIn hund är 8veckor och hon bara sätter sig och vägrar gå :/

[Forest]
2013-06-09 21:33
#3

Det har vart perioder här med Enja o hennes dragande. Nu drar hon 2 promenader då hon ska bajsa efter bajsning går hon allså normalt.

Jag klickerträna in gå sidan det är inte gå fot utan gå med slakt koppel o strosa. Sa hennes namn, hon lystra och belönades. Sen höjde jag svårigheten o klicka in när hon gick sidan, en promenad räckte sen fatta hon vitsen. Jag var förr slarvig på inte ta med mig gottis i fickan nu har jag "vardagsgodis" med mig på promenader o faktist har jag två hundar som kommer som skott och som jag belönar mer på  ett sätt dom uppskattar bäst ;)

Så mitt tips är ta med lite godis ge det när din hund är brevid dig, beröm med rösten sen ökar du o säger tex sidan.

Hiro
2013-06-10 00:15
#4

Jag gjorde så att när jag skulle ut med min valp satte jag på henne en sele och ett koppel och började gå, hon fick då gå hur hon ville. Jag hade även på henne ett halsband som jag kopplade kopplet i och höll i en godis i vänster hand som hon sniffade/slickade efter. Jag berömde då hon gick fint ca 1-3m sedan kopplade jag om och vi fortsatte gå i sele. Hon går fint på min vänster sida i halsband nu och går som hon vill  i sele. Detta gör att på stan kan man ha halsband och hon bryr sig bara om mig och i selen så får hon kissa/bajsa (händer inte alt för ofta för mig då jag går med henne lös i skogen men då vi väl måste rasta i koppel)

#2 Sätt på en sele, när valpen stannar så släpper du kopplet och springer (joggar) ifrån valpen och låtsas ha jättekul. Då valpen kommer (du skall försöka höra, vänd inte på huvudet) berömmer du, ge gärna en godis eller en bus stund. Ta tag i kopplet EFTER berömmet och gå. Repetera

[Forest]
2013-06-10 08:32
#5

2 med så liten valp gick inte vi alls på promenader. Vi har trädgård men ett par meter ifrån oss är det en liten park dit gick vi för att låta valpen vara lös. Där träna vi även på inkallning och stanna. Jag rek att man låter valpen bli van med att ha sele eller halsband, jag rek sele då det är smidigt o snällare om valpen får fnatt o vill springa så sparar man på deras nacke/hals. 😉

Hiro
2013-06-10 21:02
#6

Jag hade på min valp halsband från dagen efter jag hämtade henne till… tja fyra månader? jag tog dock av på natten men annars satt det på

Annons:
Elinhogberg
2013-06-10 21:13
#7

#2 precis så gjorde min valp också, bara satt och stirrade. Men jag började gå och gick och lockade "kom kom koomsii harry duuuktig kille kom kom" haha och sådär höll jag på i ungefär 2-3 dagar i början. Och verkade såklart jättestojig och tog något skutt ibland. bara för att få honom att gå framåt. Och ja - folk som hörde mig skrattade nog lite men han lärde sig jättesnabbt och så fort jag säger att han är duktig nu så blir han toppenglad och skuttar fint bredvid mig! Finns säkert mindre pinsamma sätt men jag är nybörjare och detta har funkat för mig :)

Sofy
2013-06-10 21:45
#8

Jag stannade och belönade vid kontakt när kopplet blev spänt. Det tog bara några veckor tror det var mellan 8 - 10 veckor sedan förstod han men han har nyligenbörjat dra lite för att nosa på saker och ting och jag stannar och berömmer när han självmant stannar upp när kopplet tar slut då han redan vet att det är fel att dra men jag antar att det är hormonerna som börjar komma igång då han nu är snart 6 månader gammal.
Hittills går det super.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Forest]
2013-06-10 22:09
#9

7 tycker din variant är faktist både snäll och bra :)

[Jens]
2013-06-11 19:52
#10

Det är så enkelt att lära sin hund att inte dra i koppel. Frågan har kommit upp så många ggr och jag förstår inte varför det ska egentligen vara så svårt. Jag har haft många hundar i mitt liv och även hjälpt andra och det här är svaret och det gäller även de som har vuxit till sig: Om din valp är liten så låt den lära känna och få växa i olika miljöer. ej trafikerad väg, trafikera väg, storstan, lilla samhället, skogen och där låt hunden sitta och titta runt och vänta tills den har lugnat ner sig. (Naturligtvis ska ni börja sakta i lugn miljö när det gäller unga Valpar och sedan utveckla det i häfitgare miljöer) Sedan börjar gå iväg oavsett miljö, börjar hunden dra så stanna och vänta tills hunden tittar upp på dig och när den gör det så säg bra, duktig kille/tjej eller vid deras namn. Börja gå igen. Börjar den dra, stanna och gör om proceduren. På det viset lär de sig att inte dra. RYCK ALDRIG I KOPPLET för det är obehagligt för hunden. Det väcker bara obehagskänslor. Det gäller att ha tålamod. Om en hund har för vana att dra väldigt mycket och har vuxit upp så börja i lugn miljö. Sätt er och bli lugna båda två. Det kan ta tid. Kanske 20-30 minuter och sedan när ni båda känner att det är skönt så börja gå. Drar hunden så stanna, låt hunden få titta på dig, säg duktig och börja gå sakta och fortsätt med samma procedur. Enklare än så är det inte. Lycka till!

nlinds
2013-06-12 08:30
#11

Varje gång han drog så stannade jag för att invänta ögonkontakt och att han backade tillbaka , han lärde sig det fort. :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Upp till toppen
Annons: