Annons:
Etikettallmänt
Läst 933 ggr
LinaK
2013-05-24 19:15

Omplacering - hur går det till?

Jag hjälper en nära vän till mig att omplacera sin tik (inget lätt beslut att ta för henne, bäst att skriva det så ingen tror något annat)

Det är så att vi fått kontakt med en kille som hade sett annonsen som ligger på vovve.net. Min vän pratade med honom idag på telefon och det verkade jätte bra och det verkade som ett riktigt bra hem.

Vi har bestämt en träff med honom nästa helg så att han ska få träffa hunden och se om dom skulle kunna passa bra ihop.

Men om det är så att han skulle fastna för hunden och vilja ta hand om henne, och vi tycker att han verkar vara en bra person hur ska vi då gå tillväga rent praktiskt?

Det är väl tänkt att hunden isåfall ska vara hos honom under en period för att se om det fungerar. Då kan man ju inte skriva över hunden på honom innan man vet att han vill ha hunden permanent. Men är det något avtal man bör komma överens om medans hunden är hos honom på prövotiden?

Har aldrig omplacerat någon hund och jag och min vän vill att detta ska tillväga på så bra sätt som möjligt. Så berätta allt ni vet och kan!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Gia91an
2013-05-25 13:41
#1

Jag vet inte om det finns några tillfälliga kontrakt eller vad man nu säger på Skks hemsida. men det kanske det gör?

Jag och den förra ägaren gjorde i alla fall såhär:

Vi skrev ett kontrakt, med de regler vi själva satte upp och skrev sedan på båda parter. Det funkade ju helt okej för oss. Men däremot vet jag ju att om något hade kört ihop sig och vi hade varit tvungna att gå till polis/domstol så är ju inte detta något som hade gällt på det viset. 

Men kolla SKK om de har något slags avtal man kan använda under tiden?

[Timantis]
2013-05-27 06:08
#2

Då detta ligger under Blandras i fokus så tror jag att hunden som ska omplaceras är en blandras. O då får man ingen hjälp av SKK.

Skriv eget kontrakt med vad ni tycker är viktigt. Skriv in prövotid o vem som ska hålla hunden försäkrad under tiden o vem som ska betala ev veterinär vård.

Gia91an
2013-05-27 06:35
#3

2# Oh.. Det är sant… xD Fast även om man inte får hjälp från SKK kan man ändå ha ett avtal därifrån som mall! :)

Fridaaaa
2013-05-27 10:01
#4

#2 Alla raser är välkomna här,både renrasiga och blandraser. 🙂
Så kan igentligen vara vilket som 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lööv
2013-05-27 10:02
#5

www.blandis.se har kontarkt och utställningar egen tidning för blandraser. Blanketter finns att skriva ut för fodervärd och för  försäljning.

        Din väninna bör stå för allt fram till den riktiga försäljningsdagen.Man kan ju ta lite handpenning om man vill som en slags garanti. Betalas inte den ska personen inte ha hand om hunden.

Bara för att man vill ta sig an en vuxen hund är man inte sämre människa. Och att omplacera  är en bra grej. Man kan ju hålla lite koll genom telefon samtal och mail men för hunden skull är det ju bra om den får vänja sig vid det nya i lugn och ro. 

    En del avlivar ju  hunden hellre än omplacerar. Det tycker jag är dålig stil. Inte att man gör det bästa av situationen. Om man måste jobba mer eller så.   Tog hand om en vuxen  golden / border  6 år  som suttit i en lägenhet 10 timmar om dagen i flera år. Då matte jobbade.  Det tog tid att få förtroende och att hon skulle veta att jag alltid fanns där. 

        Lycka till Blossas matte

Upp till toppen
Annons: