Annons:
Etikettallmänt
Läst 583 ggr
[JstarB]
2013-05-24 14:52

Vilken hundras passar ?

Vilken hundras passar mig? Nu menar jag en vuxen hund.

-Hunden ska orka att gå en lång promenad i stort sett varje dag. Som är mellan 4-7 km lång. Så den kommer att få vara lös större delen av promenaden. Resten av promenaderna kommer att vara mellan 2-3 km långa.

-Inte jaktintresserad / vaktintresserad.

-Tycka om andra hundar/djur. 

-Den ska vara hyfsat lättlärd.

-Helst en päls som inte är så lång och kräver jätte mycket arbete. Den ska helst inte håra jätte mycket hela tiden heller.

-Den ska även vara lite busig av sig, men ska kunna ta det lugnt när man väl säger till. 

Vill dock inte ha någon ras som liknar border collien, då dom verkar kräva mer arbete än vad jag kan ge.

Annons:
Fridaaaa
2013-05-24 16:40
#1

- Hur långt hunden orkar gå beror på ålder och kondition 🙂 Det är få just raser som inte klarar/orkar det (om det ens finns det igentligen?)

- Tycka om andra djur = träningssak.

- Busig men ta det lugnt när man väl säger till - träningssak.

Jag tycker att det låter som att du ska satsa på någon ras i grupp 9 - sällskapshundar 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JstarB]
2013-05-24 17:16
#2

Jo, men jag har märkt att min egna shih tzu blandis på 2 år inte riktigt orkar med alla de där promenaderna. Och har fått höra av andra personer att dom tycker att jag går för långt med min hund för att han är en liten ras.

Och dom mellan-större raserna ska ju ha lite längre promenader än dom mindre raserna har jag hört. 

Jo jag kollade där nyss, men alla verkar vara små raser och jag vill nog ha en lite större hund :/

Men tack för tipsen! Får kolla vidare :)

Fridaaaa
2013-05-24 17:20
#3

#2 Storleken på hunden har ingen betydelse hur långt den orkar/kan gå 🙂

Pudel?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2013-05-24 19:20
#4

Kolla in rasgrupp 9 sällskapsraser är mitt tips även dessa klarar med lätthet att gå längre promenader.

Pudel kräver en del pälsvård även de som är nerklippta får en del skräp i pälsen, annars är det oxå en ras jag hade tipsat om men som sagt de kräver en del pälsvård.

Annan ras utanför rasgrupp 9 är japansk spets den tror jag kan passa in betydligt mindre pälsvård, man brukar i regel dra igenom pälsen en gång i veckan o de behöver inte badas så ofta lr rycka öronpäls :) Mycket frisk ras det tåls att nämna.

Upp till toppen
Annons: