Annons:
Etikettvarning-för-oseriösa-personer-i-hundvärlden
Läst 3285 ggr
nlinds
2013-05-23 10:33

Är det här verkligen seriöst skrivet ?

Vad tycker ni om det här ?! Jag blev helt chockad, och jätte arg dessutom.   Läs nedifrån och upp.  MITT namn är Natalie

*en viss person*

Add to contacts

8:21 AM

[Keep this message at the top of your inbox]

To: Natalie .

Picture of

Hej Natalie! Tänk en familj åker från Stockholm!! Och vill köpa den fula valpen UTAN stamtavla!! För 8 000 kr!

Nu har vi inte en enda valp kvar men i framtiden bör du tänka först och sedan skriva! Du bör undvika att skriva arroganta brev! Jag tror att du är bara en missnöjd tonåring men ändå bör man visa viss beteende mot medmänniskor! Hälsningar *en viss person*

Az iPhone készülékemről küldve

2013.05.22. dátummal, 16:48 időpontban "Natalie ." írta:

Hmm, ska kolla på en valp MED stamtavla, han kostar 8 000 och är valp… Vart bor ni ?

Subject: Re: Ang. Leveransklar renrasig chihuahua hane

From:

*en viss person*

Date: Wed, 22 May 2013 14:20:53 +0200

To:

Natalie

Hej!

Han ar en renrasig (100%) kortharig chihuahua hane med flera internationella championer pa pappans sida. Han kostar 7000 kr. Du ar valkommen hos oss nar du vill.

Mvh *en viss person*

Az iPhone készülékemről küldve

2013.05.22. dátummal, 14:00 időpontban "Natalie ." írta:

Är han renrasig ? alltså är det bara chihuahua i honom eller är det en blandras ?

Har du bild på honom ?  Vad kostar han ? Får man träffa honom först ? :)

Subject: Re: Ang. Leveransklar renrasig chihuahua hane

From:

*en viss person*

Date: Wed, 22 May 2013 13:57:16 +0200

To:

Natalie

Hej! Ingen stamtavla därför det lågt pris. Vi bor i Äspered. Hälsningar *en viss person*

Az iPhone készülékemről küldve

2013.05.19. dátummal, 13:12 időpontban "Natalie ." írta:

Jag bor i Göteborg. Finns det möjlighet att få träffa honom först? :)  Har han stamtavla ? Har dock inte tillgång till bil..

Date: Sun, 19 May 2013 12:32:26 +0200

Subject: Re: Ang. Leveransklar renrasig chihuahua hane

From:

*en viss person*

To:

Natalie

Hejsan!

Han finns kvar, jättefin, trevlig o social, van vid till andra hudar, frisk, veterinärbesiktad den 14. maj, frisk, chippad, avmaskad x3, vaccinerad! Får mat med sig, leksak, filt.

Hälsningar

*en viss person*

"Natalie Lindström" <

> írta:

>Hejsan !!>

>

Finns pojken kvar ? Här kan du läsa lite om mig. Har lagt ut en annons>

om att jag söker en mindre hund här på blocket>

>

http://www.blocket.se/goteborg/Mindre_hund_till_aktiv_person_47107683.ht

>

m?ca=15&w=1>

>

Bästa hälsningar Natalie>

jag skrev iallafall såhär tillbaka :

Hej

Tycker du det verkar seriöst om du kallar din egna valp "ful" ? Om dom vill ha en "ful valp utan stamtavla" så är det väl ändå deras val ? Jag tycker du själv borde tänka noggrannare innan du skriver, du vet inte vem du pratar med. Tycker du borde tänka noggrannare innan du tar Valpar nästa gång på din hund, bryr du dig om valparna ? Bryr du dig om var dom hamnar ? Fruktansvärt oseriös avel. Jag ser inte det arroganta jag skrivit i tidigare mail ? Det är snarare du som fläker ur dig taskiga kommentarer.
Jag är ingen missnöjd tonåring, jag är en nöjd 19 åring som visar respekt till djur, och mot människor som visar respekt TILLBAKA. Hoppas för hundens skull du tänker mer seriöst och på henne om du ska ta Valpar nästa gång.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
[Nightcat]
2013-05-23 10:36
#1

Herregud vad är det här för knäppgök?? Hur kan man skriva så? 🤔

Honestyisdead
2013-05-23 10:38
#2

Vem är vem i texterna? Hänger inte riktigt med. Är det flera olika personer?

Honestyisdead
2013-05-23 10:40
#3

Ah, den sista texten skulle man alltså int eläsa först som du skrev från början. Det var alltså svar på det översta?

nlinds
2013-05-23 10:41
#4

#3 precis :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Honestyisdead
2013-05-23 10:42
#5

Mycket konstig människa som kallar sin valp för ful.
Ännu kostigare att man väljer att avla på en champion, med en papperslös och skaffar oreggade Valpar. Osar skunk,

nlinds
2013-05-23 10:44
#6

#5 Ja eller hur ? Och blir as förbannad för att jag ifrågasatte priset när den inte har stamtavla.. Vart sjuttom kom den reaktionen ifrån ? Jag blev jätte chockad och kokade av ilska.
Tur att jag inte tingade en valp, de är säkert någon bedragare av något slag..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
Honestyisdead
2013-05-23 10:46
#7

Ja det var tur det! Förstår att du blev arg!

[Bolten]
2013-05-23 18:45
#8

Rolig säljare -.-''

Tycker dock de var lite onödigt av dig att skriva "Hmm, ska kolla på en valp MED stamtavla, han kostar 8 000 och är valp.."

[Lec72]
2013-05-23 21:14
#9

Jag tror hon tolkade det som att du tyckte att hennes valp var ful och mindre värd….Men hallå jösses..8000kr för en blandras hur långt ska det gå?

Blir så less, när man läser sånt här om uppfödare (renrasig som blandras) är man uppfödare så ska man fasiken bry sig om djuren och vart dom hamnar!!

*morr*

det finns allt för många oseriösa uppfödare ..av alla djursorter!

Så var pålästa när ni ska köpa ett djur!!

nlinds
2013-05-25 12:43
#10

#9 håller med !!

#8 , varför var det onödigt ? Det var ju sant. Köper hellre en renras med stamtavla för 8 än en "blandras" utan stamtavla för 7/8 000 :S

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Bolten]
2013-05-25 14:20
#11

#10 Om du hellre köper en hund med stamtavla varför mejlar du i så fall på en annons utan stamtavla?

Och att skriva att du ska kolla på en annan valp och poängtera att den har stamtavla tycker jag är onödigt och inte relevant att skriva till en annan uppfödare. Inte heller tycker jag att de är väsentligt att skriva med priset på valpen du ska kolla på. Hade räckt med att skriva "Ska kolla på en annan valp, hör av mig efter det om hur jag vill göra" eller liknande. Som sagt tycker det var onödigt skrivet av dig.

vallhund
2013-05-25 14:36
#12

#11 högst relevant! En bra pik till oseriösa uppfödare att papperslösa hundar inte kan säljas hur som helst till fantasipriser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Bolten]
2013-05-25 14:53
#13

#12 Håller jag inte med om. Vill uppfödaren ta blandras kullar så är de hennes val, vill någon köpa är det den personens val. Men att lämna intresse och sedan skriva så som TS gjorde tycker jag är otroligt onödigt.

Annons:
vallhund
2013-05-25 15:09
#14

#13 Du är naturligtvis berättigad att tycka vad du vill, det är jag oxå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Bolten]
2013-05-25 17:27
#15

#14 fast nu var de faktiskt så att du rättade mig i inlägg #12.

Antar att du inte har något bättre svar än det där helt enkelt och jag förstår dig.

nlinds
2013-05-26 09:53
#16

#11 , det stod att han var renrasig i annonsen, klart man frågar om dom då har stamtavla på honom ?!

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Bolten]
2013-05-26 09:58
#17

#16 Fast till och med efter hon skrivit att stamtavla inte finns så fortsätter du och skriva som om du var intresserad? Vad ursäkten än är tycker jag inte att man skriver "Hmm, ska kolla på en valp MED stamtavla, han kostar 8 000 och är valp… Vart bor ni ?"

Dessutom frågar du var de bor och om man får hälsa på valpen EFTER att uppfödaren sagt att de inte finns stamtavla. 

Som sagt, tycker det var du som startade irritationen och jag förstår att uppfödaren blir irriterad, hade inte valt att reagera på samma sätt som denna uppfödaren men jag förstår henne. 

Du får inte ut något av att skriva "????!" utan de räcker med "?!".

nlinds
2013-05-26 10:08
#18

#17 Jag VAR intresserad, men undrade hur hon tänkte när man säljer en chi' utan stamtavla för 7000 när det finns chi's MED för en tusenlapp mer ? Jag tyckte det var onödigt iallafall. Sen menade inte jag det som att jag tyckte hon var dålig för att hon sålde en utan stamtavla, jag ville åka och kolla på valpen, och då fick hon utbrott ?

Nej men å andra sidan skriver jag hur sjutton jag vill. om jag vill skriva "????!" så gör jag det.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fridaaaa
2013-05-26 10:28
#19

Var snälla och håll god ton!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Bolten]
2013-05-26 10:31
#20

#18 Vad spelar de för roll om de finns en med stamtavla för 1000:- kr mer? Kan man inte tänka sig att betala priset för valpen så får man tacka nej men att jämföra med en annan uppfödares priser gör man inte. Det är enkelt att tacka nej och skriva trevligt att man inte är intresserad ifall de är det man vill.

Jag hade också blivit irriterad och nekat dig valpen ifall jag var uppfödaren så ser inget konstigt i att hon gjorde det. 

Å andra sidan håller man god ton som #19 säger och skriver korrekt svenska inne på forum och "????!" är inte det.

Annons:
nlinds
2013-05-26 10:34
#21

20# Jag skulle gott kunna tänka mig ett betala det priset om det visade sig att det var rätt valp för oss. därav att jag skrev "vart bor ni?" så man kan få komma och kolla på valpen. Det var inget illa menat till henne alls.

Men herregud, jag skriver väl hur jag vill ? 🤔
Om jag vill skriva 20 utropstecken och frågetecken så gör jag det 🤔
Det är väl ingen "ond"  ton direkt ? Jag tycker jag är ganska neutral nu jämfört med vad jag kunde kastat ur mig.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Bolten]
2013-05-26 10:43
#22

#21 Spelar ingen roll, man skriver inte "Hmm, ska kolla på en valp MED stamtavla, han kostar 8 000 och är valp" till en uppfödare man lämnat intresse till. Respektlöst och otrevligt skrivit. Som sagt, hade också nekat  dig ifall jag varit uppfödare. 

Tio utropstecken och frågetecken är inte att skriva i godton. "Ganska neutral jämfört med vad jag kunde kastat ur mig"? Eh vad menar du med det?

nlinds
2013-05-26 10:47
#23

22# Ja men då är ju det din tolkning ? Tycker du det var otrevligt skrivet. Så tyck det då, det var iallafall inte otrevligt skrivet ur min sits.

Nej okej, tyck det då, klaga inte på hur jag skriver, det kan du hålla dig för dig själv.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Fridaaaa
2013-05-26 10:52
#24

Nu håller alla sig till trådens ämne tack!
Inte mer OT!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Bolten]
2013-05-26 11:26
#28

#24 Tycker inte att de är OT? Pratar ju om hur vidare TS provocerat fram reaktionen hos uppfödare. De ända OT är väl i så fall de med man inte skriver massa utropstecken/frågetecken utan att låta otrevlig och TS är omöjlig att diskutera med så tänker lämna denna tråden :) Som sagt förstår uppfödaren och hade själv inte sålt en valp till någon med den attityden.

nlinds
2013-05-27 07:30
#29

Jag har väl ändå inte provocerat fram något ?

Ja men då gör du bra i att lämna tråden för du är också ganska omöjlig att prata med. 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Bolten]
2013-05-27 21:55
#30

#29 Jag anser att det är provocerande och hade också blivit irriterad om jag fått de mejlet från en intresserad.

Desamma =)

Honestyisdead
2013-05-27 23:00
#31

#30 för mig är det provocerande att sälja blandraser och påstå att dom är renraser, för samma pris som renraser!

Jag tycker TS var var väldigt neutral i sina inlägg. Och absolut fullkomligt normal att hon påpekade att renrasen hon skulle titta på låg i samma prisklass, vilket är mycket underligt.

[Bolten]
2013-05-27 23:05
#32

#31 Fast priset uppfödarna sätter på valparna bestämmer de själva sedan får man själv avgöra vad man vill betala, enklare än så är de inte.

Honestyisdead
2013-05-27 23:27
#33

#32 Ja, tyvärr går oerfarna köpare på det.
Hade alla tagit sitt ansvar som köpare hade det inte skett.

Men nu såg jag att en medis bett om att tråden inte skulle handla om detta.

[Bolten]
2013-05-27 23:34
#34

#33 Absolut, men tycker att man bör ta sitt ansvar som köpare om man nu ska ansvara för ett djur.. Menmen kommer alltid finnas både dåliga köpare och uppfödare och de gäller bara att vara förnuftig och försöka undvika dem =)

Jo men tycker inte att något har varit OT här riktigt, men har inte så mycket mer att säga så lämnar över till andra och deras åsikter =)

Annons:
[Forest]
2013-05-29 00:49
#35

SORRY OT   34 dåliga köpare som går på dessa anonnser där det står renrasig chihuahua pris 8 000 :- väldigt många vet inte änds hur en stamtavla ser ut från SKK och nu dessutom har det förekommit förfalskade stamtavlor på olika hundar. Man får verkligen passa sig för dessa så kallade renrasiga hundar.

TS det finns ganska många renrasiga chihuahua Valpar har jag sett med skk stamtavlor på blocket, jag ser oxå att priserna har sjunkit i pris bla denna som jag snabbt tog upp  http://www.blocket.se/ostergotland/Chihuahuavalpar_kara_sma_44831005.htm?ca=14&w=1

 Denna säljare hade jag inte valt som du prata med, att kalla sin valp ful så kan man fundera på varför man änds avlar. Låter kontstigt att avla på så pass fin hanhund med inte regestrerad tik…. 🤔

nlinds
2013-05-29 08:36
#36

35# Håller med dig där. Det blir lite långt då jag bor i Göteborg..
Men vi ska få kolla på en valp från en RIKTIG uppfödare nu på fredag, de kommer till och med hit och visar valpen då hon ändå skulle till göteborg. Ska bli skojsigt 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Forest]
2013-05-29 10:02
#37

36 åh vad kul håller tummar o tassar :)

( Jag valde bara en annons där det faktist var lägre pris men ändå regestrerade Valpar :) )

nlinds
2013-05-29 11:07
#38

#37 tack :D

Jahaaa då förstår jag ;)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Pennybus
2013-05-29 13:14
#39

Men TS har inte du en schäfervalp, ska ni skaffa en till valp?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

nlinds
2013-05-29 14:25
#40

39# Jo jag har en "valp" på nio månader :). Ja vi vill ha en till mindre hund då det finns plats och mycket tid :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Upp till toppen
Annons: