Annons:
Etiketthundgodis-recept
Läst 8726 ggr
[Grön]
2013-05-22 22:24

valp tuggben?

Vad kan man köpa för valpvänliga tuggben? Jag kommer inte att köpa riktiga ben eller djur delar för det kommer jag inte att kunna ta på eller se utan att spyXD Jag vill ha något nyttigt som "rensar" tänderna och det ska vara svårt att sätta i halsen:) det är en liten ras när får dom börja bita på ben?

Annons:
[Bolten]
2013-05-22 23:08
#1

Fast riktiga ben är viktigt för hunden, tycker att du antingen får bita ihop eller hitta ett djur som du klarar av att hantera födan till..

[Grön]
2013-05-22 23:26
#2

Nej varför det? Dör dom om dom inte får riktiga ben/lårben att tugga på? finns ju massa andra ben dom kan tugga på. Min förra hund fick aldrig riktiga ben och det mådde inte hon dåligt av. Min brors hund fick riktiga men hon spydde upp stora bitar mitt i nätterna så tror inte att det är så bra

[Bolten]
2013-05-23 00:04
#3

#2 Råa ben innehåller 8 av hundens 9 essentiella aminosyror, den sista finns det massor av i kött. Om du utfodrar hunden med råa köttben kan du vara säker på att den får täckt sitt proteinbehov.

_Det är helt naturligt för hundar att sluka maten en gång, för att därefter kräkas upp den och äta den igen då och då. Ta inte bort uppkastet direkt, låt hunden få tid att bli färdig med sin måltid.
_

Källa: http://barf.ifokus.se/articles/4d714243b9cb462227057f40-barfa-din-hund

Varför ska du ge konstgjorda men med onaturliga ämnen för hunden när man kan ge de som är naturligt och hunden är perfekt anpassad för? Vansinnigt.

[Grön]
2013-05-23 00:11
#4

Ja det är ju bra men har man ett bra färskfoder så ska det väl inte bli brist på den varan. Nej vill inte ha ben som har massa konstigt i sig, men något nyttigt/okej ben som inte är från döda djur måste det väl finnas?

Pudelbus
2013-05-23 00:21
#5

Tjurmuskel kanske? Inga knutar och blir segt och slajmigt. Tror det skulle vara svårt att sätta i halsen iallafall

sarae
2013-05-23 07:32
#6

Vill du inte ha från "döda djur" så kvarstår faktiskt bara veggoben.. och det säger sig kanske självt att det inte är optimalt. Hade annars tänkt föreslå vanliga torkade oxhudsben… men det kommer ju också från döda djur ;)

Annons:
[tintilar]
2013-05-23 08:59
#7

Jag ger torkade hudben. Det finna lite olika tjocklekar beroende på vart man köper dem, på Börjes, Rusta och ÖB har jag sett riktigt tunna ben. Jag köper mina på ICA, det är en likadan förpackning men benen är ngt tjockare vilket passar mina hundar bättre. Risken att hunden får i halsen är liten, det skulle jag inte oroa mig för. Och sväljer dom en stor bit smälts den ner i magen.

Sen är det bra att ge märgben ibland. Du kan ge det utomhus och låta hunden lämna det på tomten när ni går in för att fortsätta på det nästa gång ni är ute. Så du behöver inte ta i det annat än när du ger det och då kan du hålla i påsen det ligger i. Det är bara ben och märg, inget konstigt eller äckligt.

Min gamling brukar hitta älg och rådjursben (dvs hela med men klöv och päls) på promenaderna. Valpen hittade en klöv häromdan som han duktigt bar med sig. Det hör till hundlivet att man ramlar över ett och annat kadaver ibland. :p Då känns ett märgben inte så farligt.

tuvab
2013-05-28 12:52
#8

Våran valp blev galen i ben med torkat kött rullat runt det, t.ex. anka eller kyckling:) hon blev så avslappnad så och gnagde tills hon somnade. Finns jättemånga bra ben på Grizzly Zoo, ett tips bara!:)

Hiro
2013-05-28 14:44
#9

#1 familjens nobs har aldrig fått ben från riktiga djur mår suprbra och är 9 år gammal. Även nobsen innan henne åt inga riktiga ben och böev 14 år

League
2013-05-28 16:20
#10

morot är väl ett halvbra sätt att ersätta gnagandet på ben. Mina får både morötter och ben, och ibland är moroten godare för stunden. Vitkål hade någon tipsat om i ett annat inlägg.

[Bolten]
2013-05-28 19:22
#11

#9 Känner en som har en hund som är drygt 8-9 år och ätit frolic som foder hela livet och inte dött av de, är de ett bra foder i så fall?

Hiro
2013-05-28 20:05
#12

#11 Måste jag rada upp alla friska hundar (dvs alla hundar jag känner) både på utsidan och insidan som inte äter riktiga ben?

[Bolten]
2013-05-28 20:54
#13

#12 Måste jag rada upp alla friska hundar som äter dåligt foder? 

Bara för de klarar sig utan att bli sjuka så betyder de inte att de är bra. Råa ben är naturliga, ben från djuraffärer är fulla med smakämnen, färgämnen osv. Säger sig självt vad som är bäst för hunden..

Annons:
Hiro
2013-05-28 22:32
#14

#13 en hund som äter dåligt foder mår inte bra

Pennybus
2013-05-28 23:17
#15

#4 Om du klarar av färskfoder(som jag fattat det som) borde du klara av råa ben. Var precis som dig, tyckte allt verkade jätteäckligt, men det är det inte :) Jag lovar dig, det är värt det!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

AkaiTsuki
2013-05-28 23:25
#16

#3 Men om man ska ge sin hund råa ben då, vad är det man köper för "del/ar"? Eller måste man åka till ett slakteri för att få ett helt ben? 

(Intresserad inför framtida hundköp, man vill ju ge det bästa 🙂)

//Joanna

Pennybus
2013-05-28 23:32
#17

#16 Gårdsbutik, butik, ibland har även djuraffärer det, slakteri, jägare(?) m.m. Jag har köpt hoss Willy's och ska även köpa ifrån en gårdsbutik.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-05-28 23:56
#18

#14 En hund som aldrig får riktiga ben mår inte bra. 

#16 Willys, Ica maxi och liknande har =) man kan även beställa större mängder (30kg) drygt från slakterier och få de väldigt billigt :)

[Grön]
2013-05-29 02:30
#19

Förstår inte varför hunden mår dåligt av att inte få tugga på ett riktigt ben?.det är ju själva tuggandet som är saken och inte vad det är

League
2013-05-29 09:08
#20

ger du din hund ett riktigt ben och får se den lyckan, rena lyckan så kommer du inte ge din hund konstgjorda ben

Annons:
Hiro
2013-05-29 17:29
#21

#18 hur kan du säga så? Min hund mår bra punkt slut.

[Bolten]
2013-05-29 20:08
#22

#21 Sa den det? Kan din hund prata?

#20 😃

Hiro
2013-05-29 20:13
#23

#21 kan dina hundar prata och säga "jag mår såå bra för att jag får äta ben" ?

League
2013-05-29 20:22
#24

#23 kul att du svarar på dina egna inlägg. Vill du inte höra vad folk tycker så har jag världens supertips till dig! Fråga inte.

[Bolten]
2013-05-29 20:29
#25

#21 Råa ben är naturligt, nyttigt både bra innehåll och bra för tänderna, finns inget negativt med det tillskillnad från konstgjort skit. 

Men du svarade inte på min fråga utan ställde en mot fråga så antar att du inte kunde svara.

Hiro
2013-05-29 21:12
#26

#25 hm… trä är väl naturligt det också? men inte är det bra för hunden att äta trä? Och flugsvamp det är också naturligt? Jag orkar inte skriva med dig längre då envisas med att mina hundar mår dåligt.

Pennybus
2013-05-29 21:49
#27

#26 Inte för hunden.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
[Bolten]
2013-05-29 21:58
#28

#26 haha oherregud. Tror du att trä eller flugsvamp är naturligt för en hund att äta så borde du nog lära dig myycket mer.

Pennybus
2013-05-29 22:01
#29

#26. Din hund mår säkert bra, den hade dock kanske mått bättre om råa ben ingick i hans matsedel, tror det är det Bolten försöker skriva (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-05-29 22:09
#30

#29 Preciiis så menar jag =)

Hiro
2013-05-30 07:09
#31

#29 Jag kan tänka mig att det är bra för hunden men inte livsnödvändigt 

#30 det är inte så du uttrycker dig

"Känner en som har en hund som är drygt 8-9 år och ätit frolic som foder hela livet och inte dött av de, är de ett bra foder i så fall?"

"Måste jag rada upp alla friska hundar som äter dåligt foder?"

"Bara för de klarar sig utan att bli sjuka så betyder de inte att de är bra. Råa ben är naturliga, ben från djuraffärer är fulla med smakämnen, färgämnen osv. Säger sig självt vad som är bäst för hunden.."

"En hund som aldrig får riktiga ben mår inte bra."

[Bolten]
2013-05-30 11:24
#32

#31 Jag tänker inte diskutera med dig då du tydligen anser att trä och flygsvamp är lika naturligt för hunden att äta som råa ben. 

Finns verkligen folk till allt =)

[Forest]
2013-05-30 11:25
#33

18 Vart kan man läsa mer om- En hund som aldrig får riktiga ben mår inte bra?

[Bolten]
2013-05-30 12:06
#34

#33 Du kan gå in på diverse BARF forum och läsa.

Annons:
[Forest]
2013-05-30 12:41
#35

33 så det finns allså ingen fakta om detta?

[Bolten]
2013-05-30 14:06
#36

#35 Finns hur mycket artiklar med källhänvisningar som helst till varför det är bättre att utfodra naturligt på tex. barf forum. Har man lite vett bör man också förstå det. 

Kan tillägga att det finns inget fakta vad jag kan hitta av att hunden mår bra av tuggben från djuraffärer. 

Tänker faktiskt inte fortsätta diskutera i denna tråden då det inte kommer någonstans och finns ingen poäng att slösa tid på att bevisa något som för många är självklart. Har någon frågor eller liknande om artiklar, källor osv. så hänvisar jag till PM.

[Forest]
2013-05-30 14:24
#37

36 barf är inte bara bara att ge sin hund ben utan en massa annat bla olika kött o inälver det är inte alla som fixar att ge det till sin hund. Jag ger tex inte hjärtan till mina men div ben och färskfoder. Det är det bästa jag kan erbjuda dom pga fixar inte ge hjärtan. Det finns inget som säger att vanliga pressade ben är skadligt att ge sin hund. Det är du som påstår att en hund som inte får riktiga ben mår inte bra, då undrar jag om du kan dela med dig om denna fakta utan att hänvisa mig o andra att leta den faktan själv.

 Jag vet väldigt många hundar som inte fått ett råben i hela sitt liv och de lever ett friskt lyckligt liv, och det tror jag inte är något undantag det heller.

 Sen att det är nyttigt med nartuliga ben visst, men visa då fakta hur en hund då är blir sjuk av att aldrig  få ett enda sånt nartuligt ben i sitt liv…

[Bolten]
2013-05-30 17:19
#38

#37 Jag kommer inte sitta och skriva en halv bibel om varför råa ben är bättre och framförallt inte från mobilen. 

Jag vet vad BARF betyder och eftersom de som håller på med BARF har bättre insikt i vad hunden behöver och vad den mår bra av än vad många andra har så hänvisar jag dit eftersom jag inte själv har möjligheten att svara, inte heller intresset heller då det inte är dig jag skrev i denna tråden för att diskutera med. 

Om du tar och läser #36 så förstår jag inte varför du fortsätter diskutera i tråden när jag tydligt hänvisar till PM om det finns vidare frågor. 

"Jag vet väldigt många hundar som inte fått ett råben i hela sitt liv och de lever ett friskt lyckligt liv, och det tror jag inte är något undantag det heller."

- Som sagt, jag känner hundar som levt på frolic i hela livet, eller annat dåligt foder och inte blivit sjuka. Betyder det att de är bra? nej. 

Finns de fler frågor så får ni gärna PM:a men orkar inte sitta och bläddra igenom denna tråden och svara på samma frågor om och om igen, framförallt inte nu när jag är inne från mobilen.

[Forest]
2013-05-30 19:01
#39

När du sitter vid din dator kan du visa källa fakta eller studie om En hund som aldrig får riktiga ben mår dåligt. Tror fler vill veta mer om det. Ts jag ger ofta revben från olika djur, kyckligklubbor,älg osv Jag ger även naturliga hudben köper aldrig knutben utan raka och runda.

[Bolten]
2013-05-30 19:04
#40

#39 Du verkar då inte kunna läsa =) 

Tar bort denna från bevakningar nu så vill du något får du PM:a eller skapa en ny tråd om just detta.

Hiro
2013-05-30 19:13
#41

#32 jag sade att det var NATURLIGT inte naturligt att äta för en hund.

Annons:
[Camia7]
2013-05-31 12:57
#42

Okej! tillbaka till valpben utan ben:) jag skulle vilja veta vad man kan ge som inte är döda djur :)

Hiro
2013-05-31 15:42
#43

#42 det finns typ nå små fullkorns ben som man kan ge….

[Camia7]
2013-05-31 16:15
#44

Okej:) vet du något märke som är bra?:)

Hiro
2013-05-31 16:29
#45

Nej jag vet inget märke, men det finns väl någon som vet annars kanske morötter hade varit en bra idee? :)

Pennybus
2013-05-31 16:31
#46

#43 Fast vad har små valp,agar för nytta av fullkorn? #42 Dogman har små rullar med torkat kött som är väldigt populärt här hemma (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Camia7]
2013-05-31 16:43
#47

Ja jag vet att folk ger sina hundar morötter men morötter innehåller något ämne eller vitamin? Som inte är bra för hundar så vågar inte ge det:/ Okej:) jag tror inte att det är att det är fullkorn som är grejen utan att det är ett bra ben bara:)

[Forest]
2013-05-31 17:30
#48

27 det tror jag inte stämmer alls eftersom väldigt många tipsar om detta då menar jag inte bara på forumet. Jag har ofta gett våran ena hund morötter hon gillar knapra på dom.

Annons:
[Camia7]
2013-05-31 19:32
#49

Ja jo jag vet att det är många som ger sina hundar det och att det är många som tipsar om det. Men det är samma med choklad.. nu är det ingen som tipsar om det eftersom det är känt att vara giftigt för hundar men det är många som ger sina hundar choklad men inte dör dom av det, men en dag kanske de inte har sån tur?

Jag vill inte chansa

Bumsibum
2013-05-31 21:24
#50

nu för tiden finns de hur många vegetariska ben som helst… i alla fall i djuraffärerna tex veg grisöron  m.m..

missemel
2013-05-31 22:51
#51

Sålänge valpen klarar sig utan ben tycker jag du kan köpa vilket som helst och ge någon gång då och då. Min hund tuggar ständigt på ben och mår inte sämre av det så jag tror inte det spelar stor roll..

Vart köper man riktiga ben till hundar? Har inte tid att gå och leta.. ;)

Hiro
2013-05-31 23:10
#52

Jag tänkte inte fullkorn jag tänkte något veggo :p

[Forest]
2013-05-31 23:43
#53

51 riktiga ben det är någ råa ben som jag kallar för märgben det hittar du i alla frysdiskar i matbutiker, även brukar det finnas färska allså inte frysta. Jag som har liten hund föredrar mer att ge mindre ben som tex revben,får mm

50 aldrig sett såna ben, men de är väl inte lika sega som vanliga torkade grisöron?

Ts det brukar finnas div lösviktstugg olika långa osv, jag tycker man ska läsa på vad de innehåller trots allt är inte allt jätte bra.

missemel
2013-05-31 23:47
#54

Okej, kletar dem mycket om han har dem på golvet? Äter inte kött själv så vill inte torka bort djurrester från golven..
Annars får han tugga på dem i trädgården ;)

Pennybus
2013-05-31 23:52
#55

#54 Nja, hunden brukar slicka upp det mista, men om du är orolig kan du lägga ut handukar hunden kan ligga och tugga på.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
missemel
2013-05-31 23:54
#56

okej ska testa! :)

[Forest]
2013-05-31 23:55
#57

54, äter inte heller kött o har faktist rätt svårt med hantera vissa slamsor. Jag brukar låta dom vara i hallen när den är färsk o köttig, annars är det lätt att de tar benen till sägen/matten/soffan osv. Det blir annars inte så farligt dant tycker jag de slickar/tuggar i sig allt. Har man trädgård så är det kanon då slipper man allt :) Jag brukar även ge dom kalla ben på sommaren för att hålla på med ute, bara lätt tinade.  Hundar kan bli lösa i magen av märgen om de inte är vana vid det. Så låt dom inte få i sig mycket av märgen eller gröpa ur märgen o spara den. (jag tycker det är äkligt att gräva i benet därmed håller jag viss tid) Nu ger jag inte märgben så ofta pga deras mage alltid blir dålig, jag ger mer älg,revben,fårben osv men av nötmärg blir dom dåliga i magen av.

evelinam
2013-06-01 13:01
#58

ge din vovve dentastix och en annan favorit som min valp gillar är dental animals mint, dessa två sakerna rensar och tar bort tandsten. Jag har även hört med en veterinär om dessa dental animals till Valpar och han sa att det inte är någon fara, så det tycker jag absolut du ska köra på :)

Upp till toppen
Annons: