Annons:
Etikettallmänt
Läst 12608 ggr
nlinds
2013-05-20 11:09

Rimligt pris?

Vad tycker ni är ett rimligt pris för en blandras hund ?
Själv tittade jag lite på blocket, där en 4 vägskorsning av små hundraser tar de 7000-9000 för, tycker ni det är rimligt ? Jag tycker det är lite fööör mycket..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Annons:
[daytona]
2013-05-20 11:41
#1

Nä det är alldeles för dyrt tycker jag!! Mellan 3-5000 skulle jag max betala för en blandras!

Man har ju egentligen inte en aning om vad du får när man köper en blandras. Det korsas hej vilt utan kontroll på höfter, sjukdomar eller annat. (jo jag har blandraser själv o tagit den risken…)

nlinds
2013-05-20 12:04
#2

1# Tycker samma som dig !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[Grön]
2013-05-20 12:13
#3

Jag har tänkt på att vissa som dom kallar renrasiga kostar mellan 4000 och 9000kr då kan jag inte riktigt tro att det är en renrasig

nlinds
2013-05-20 12:20
#4

Oftast vad jag har sett på blocket skriver de "renrasig, inte reggad, utan stamtavla"
Är den varken reggad eller har stamtavla är det blandras. Och även om det tex skulle vara en 100% chihuahua eller så, och den inte är reggad/har stamtavla så är den klassad som en blandras.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

[tintilar]
2013-05-20 15:52
#5

Alla hundar har samma värde oavsett ras. Om vi vill att blandrasuppfödare ska bli seriösa och göra samma saker som en rentasuppödare, varför skulle deras Valpar då vara billigare? En hund är en hund oavsett ras och hur bra den är har ingenting att göra med om den är renrasig eller inte.

Jag tycker att priset ska motsvara kostnaden för att föda upp valpen och ev vinst om det nu går och är standard inom hundaveln. Men vad jag förstår går det oftare minus än plus.

tuvab
2013-05-20 16:46
#6

Jag tror standardpriset för en blandrashund nu ligger på runt 6000. Vi betalade 6500 för våran lilla flicka, första generationens blandrad då:) låter aningen mycket med 9000 för en blandis.. Men å andra sidan kanske de är superseriösa och testar föräldrarna för sjukdomar och ledproblem osv, vilket vissa andra blandrasuppfödare inte gör? Ta reda på varför de är så dyra och bedöm därifrån är mitt råd:) lycka till!

Annons:
[Forest]
2013-05-20 18:20
#7

5 hälsotester görs sällan på blandraser större raser ser jag ibland att de har rönkat höfter/armbågar men mycket sällan de gör något motsvarighet som ögonlysning,partella och utställda. På renrasidan har de ofta krav att vara utstälda med minst 1a för att vara bra avelsvärde det kan kräva en del resande och kostnad för att få den där 1an som krävs. . Sen de rastypiskatesterna + betydligt dyrare parning än på blandras.

Exp renrasig parning 7000kr blandras parning 1000kr= 6 000kr skillnad 😐

För mig låter det dyrt med 6000kr för blandras tillomed inte för att jag anser att de inte är värda något utan att det sällan gjorts häsokoll på fäderdjuren.

Bumsibum
2013-05-20 19:14
#8

2000 - 6000 tycker jag de beror de ju så klart på vad för raser den har i sig och hur många… (ja så klart under 2000 funkar med.,.) man kan ju få visa renrasade för 5000 men lite tur… o garanterat för 7000 -9000… som de kosta.. vist i snitt ligger de flesta på 10 - 15000.. men ja blandras tycker jag max 6000… men helst max 5000..

Fridaaaa
2013-05-20 19:40
#9

Upp till 6500kr hade jag gett för en blandrashund.
Vettig blandning alltså 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tintilar]
2013-05-20 21:11
#10

# 7 det beror väl på vad det är för ras och uppfödare om det krävs utställningsmeriter eller ej. Och även vilka undersökningar som krävs. Men om uppfödarna inte kan ta betalt för valparna kan vi inte förvänta oss att aveln blir seriös.

När jag köpte hund i våras kostade dom flesta blandrasvalpar 8000kr. Jag betalade mindre för min men tyckte inte att 8000kr var för mktfören hund. Om jag köper en hund ser jag till att har råd att ge 10' för den för det tycker jag är ett immigt pris förening hund. Jag gör ingen skillnad på rasen, det är en hund jag köper, en individ, och jag köper den jag vill ha. Jag skulle aldrig köpa en hund som jag inte tyckte var värderingen än ngn annan. Då hade jag köpt den andra hunden.

[Bolten]
2013-05-20 21:45
#11

Hade gett lika mycket för en renrasig hund som en blandras ifall de var rätt hund som uppfyllde det jag letade efter.

vallhund
2013-05-20 22:45
#12

#10 Beskriv gärna på vilket sätt blandrasavel skulle kunna bli/vara seriös? O blanda inte in prestationsavel.

Utställning kostar några hundralappar, samma med MH/BPH. Det som tickar tusenlappar är hälsoundersökningar som HD/ED, patella US, ögonlysning, gentest för vissa raser.

Har jag glömt något? Ja visst ja tävlingsmeritering, enskilda tävlingar kostar inte så mycket, men ju mer o bättre tävlingsresultat desto mer höjs avelsdjurens avkommas Valpar. Tillkommer kostnader för kurser/utbildning + bensinpengar för att erhålla dessa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tuvab
2013-05-21 13:20
#13

#12 Iofs var inte det frågan, men starta gärna en egen tråd för det vore rätt intressant att följa, även om det finns ganska många såna trådar nu.

Annons:
nlinds
2013-05-21 14:03
#14

Själv om jag nu skulle köpa en blandras skulle inte jag vilja metala mer än 5000, det är maxpris för mig för en blandras. Hade det varit en renras så hade jag tveklöst lagt mer pengar.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

vallhund
2013-05-21 14:23
#15

#13 Varför skulle jag starta en tråd? Jag svarade på ett inlägg i denna tråden som handlar om rimligt pris på blandisar.

Mig veterligen finns inga andra trådar i ämnet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tuvab
2013-05-21 14:27
#16

#15 Nej men det här med att blansrasavel är oseriös osv.

tuvab
2013-05-21 14:28
#17

Just om det kan man ha en egen tråd till, resten var bra skrivet!!:)

vallhund
2013-05-21 14:52
#18

#17 tack!

För att återgå till ämnet. Hit har flyttat hundar o enstaka hundar har flyttat härifrån, har aldrig varit pengar inblandade. Renrasiga Valpar har jag betalat för.

Nästa hund blir ev från Hundstallet o då betalar jag för det den kostar. En blandrasvalp skulle jag aldrig köpa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[tintilar]
2013-05-21 18:11
#19

#12 Om man menar att det är oseriöst att låta två hundar av olika ras fortplanta sig så är det givetvis omöjligt. Men jag anser att just det inte har betydelse för om aveln är seriös eller inte.

En seriös blandrasuppfödare ska enligt mig göra de hälsoundersökningar som bedöms nödvändiga för de hundar som används. Vad gäller MH så är det inte alltid så lätt att få delta med blandras men givetvis är sådana meriter önskvärda. MH görs ju inte på alla renrasiga hundar heller. Jag tycker dock att föräldrahundarna alltid ska vara testade på skott. Valparna ska såklart vaccineras, märkas, försäkras och avmaskas. Jag tycker att en seriös uppfödare ger sin tik och valparna ett bra foder och följer SKKs rekomedationer (med undantag för att man korsar olika raser). Aveln ska vara genomtänkt och uppfödaren ska ta sitt ansvar för sina Valpar på samma sätt som många renrasuppfödare - tex att ta tillbaka en valp vid behov, vara noga när h*n väljer köpare och erbjuda råd och stöd åt köparen.

Tävling och utställning är ingenting som gör en avel mer seriös än en annan anser jag. Det beror ju på vilken typ av hund man avlar på. Givetvis kan därför en border collie-valp med mycket meriterade föräldrar vara dyrare än en renrasig eller blandrasvalp som är avlad för sällskap och inte har meriterade föräldrar i någon gren. Men det har ju inget med raserna att göra. En hund måste inte vara avlad att prestera och vill man ha en sån hund väljer man en sån ras. Ingen säger att det måste finnas bara blandraser eller bara renraser.

vallhund
2013-05-21 18:25
#20

#19

Du får inte ens delta i MH med en hund som inte är renrasig o reggad i SKK. BPH får alla hundar delta i.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Mischa
2013-05-21 18:50
#21

Vad marknadspriset bör ligga på en bastard kan ju variera.

Vissa lägger ju gladeligen ut mer pengar på en trendig "designermix" typ pudel/labrador (labradoodle) än vad en vanlig rashund av nämnda raser kostar.

En amstaffbastard kan du däremot säkert hitta för ett par tusenlappar eftersom marknaden är så pass mättad med den typen av hundar och efterfrågan inte är lika stor som utbudet.

≧◔◡◔≦

vallhund
2013-05-21 19:20
#22

Vad sägs om 25 000 för en Labradoodle? Nu minns jag inte vad kenneln heter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nlinds
2013-05-21 21:37
#23

#22 .. OMFG !! … häääärregud.. Det var väl att ta i !

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

vallhund
2013-05-21 21:56
#24

Specialdesignade allergifria hundar lämpade assistans.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
2013-05-21 22:12
#25

22 låter ju löjligt att de ska vara så unika o dyra, renrasiga hundar ser man längre än 5 led så där ser jag inte nån nyhet på att de ska vara dyrare heller. Att det gör rastypiska tester självklart om man är etablerad blandrasuppfödare ska göra för att upplevas som seriös men inte änds renrasiga hundar av raserna kostar så mycket en pudel ligger runt 10 000-14 000kr golden ligger väl samma prisklass dom med. 😎

Kaiserin
2013-05-22 09:31
#26

För en blandras skulle jag kunna betala upp till 6000:-, absolut inte mer.

 De blandraser jag har/har haft kostade 4500:- respektive 0:-. Båda var dock vuxna, en blandrasvalp skulle jag inte kunna köpa då jag är negativt inställd till blandisavel.

[tintilar]
2013-05-22 22:23
#27

20# där har du säkert bättre koll än jag, men jag har faktiskt hört att det är tvärt om. BPH trodde jag var till för brukshundar samt ett nkallning undantag. Alltså inte e ns alla renraser. Men jag kan vara felinformerad. Läste nyligen om det i en tråd där det diskuterades.

Annons:
vallhund
2013-05-23 04:00
#28

http://www.brukshundklubben.se/hundar/mentalbeskrivning-mh/

Det är tom så att om en BK tillåter oreggade hundar som inte är uttagna till tjänst att gå MH så kan de bli uteslutna ur SBK.

http://www.skk.se/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/

Vad gäller MH så får man alltid plats om ens hemma klubb arrangerar MH, du går iaf före de som är medlemmar i andra klubbar, undantaget de som behöver MH för att avlas på eller tävla i appellen, sistnämnda kan alla reggade hundar tävla i oavsett ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[tintilar]
2013-05-23 08:50
#29

Tack för att du bringade lite klarhet. Vet du vad det är jag blandat ihop BPH med? Vad heter det som endast gället för brukshundar?

MH vet jag att man kan delta i med blandras. Jag har inte deltagit själv utan har fått svaret att det är sällan det finns plats för en blandrashund eftersom att dom inte prioriteras. Syftet med MH är att veta vad man tar fram avelsmässigt och vad man avlar på, och blandrasavel är inte accepterat varpå man tycker att blandrashundar inte har ngn större anledning att delta. Nu vet jag inte hur ofta det anordnas på den egna klubben, det ska väl göras mellan 1 och 3 års ålder eller så?

nlinds
2013-05-23 08:55
#30

Tråden var om, om ni tyckte det var rimligt pris att betala för en blandras. Ni får gärna disskutera vad ni skulle betala för en blandras.
Återgå gärna till trådens ämne :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

vallhund
2013-05-23 09:50
#31

Korning o MT. Koring får du göra med andrareggade hundar, men du får då inte titeln "Korad"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[tintilar]
2013-05-23 09:51
#32

#30 Respekteras.

nlinds
2013-05-23 09:55
#33

#32 tack 🙂

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Upp till toppen
Annons: