Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2811 ggr
emelie92
2013-05-13 14:18

Dålig raskombination?

Hej, har en kompis som ska köpa sin första hund, vilket är jättekul tycker jag! Men grejen är att hon har fastnat för en valpkull som är utsatt på Blocket med blandningen Amstaff och Kavkazskaja Ovtjarka..! Den sistnämnda rasen låter oroväckande i mina öron, då jag har hört en massa negativt om den, och att den inte är en sällskapshund man har om man bor i lägenhet…

Vad tycker ni om kombinationen? Bra blandis som första hund? 

Det kanske bara jag som är nojig i onödan, är själv inte så hundkunnig. Men jag fick lite ont i magen när jag fick höra att min vän tänkte åka och ta sig en titt på valpkullen för ett eventuellt köp….. 🤔

Annons:
Fridaaaa
2013-05-13 14:21
#1

Nja jag anser inte att det passar som förstahund. Ovtjarka passar t.ex bäst som vakthund, och med hört en hel del om den rasen, pga vad den är avlad till 😮 Ingen fördom om rasen eller så, men det lämpar sig bäst som vakthund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nlinds
2013-05-13 14:22
#2

Tycker INTE det är någon bra första hund.
Amstaff är väldigt energiska och kräver mycket aktivering och mortion från sin ägare. Ovtjarkan har vääääääldigt mycket Vakt i sig och har inte hört något speciellt possitivt om dom själv. Men dom kan säkert vara trevliga..
Men som första hund…njae….. 😮

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2013-05-13 14:39
#4

Tycker din kompis ska läsa på om rasen och sedan berätta vad med den som hon finner lockande med dess egenskaper. Det är inte en hund som passar till vanligt "stadsboende" enligt mig.

emelie92
2013-05-13 14:49
#5

Vad bra att ni bekräftar mina tankar kring det! Får försöka få min kompis på andra tankar och välja en mer lämpad hund som passar henne bättre. Visst är de jättesöta, men utseendet är ju långt ifrån allt när det gäller att välja hund förstår jag..

[Nightcat]
2013-05-13 18:45
#6

Jag får rysningar när jag hör folk som vill köpa sådana raser till sällskap och som första hund dessutom! Nej ta ett ordentligt snack med dig kompis!

Annons:
[Ace_]
2013-05-13 19:54
#7

Har sett denna blandning på blocket, och ryste. Läser ditt inlägg, och blir bara arg. (Inte på dig såklart:))

Tror det är omöjligt att hitta en sämre kombination. 

Amstaffen är kamphund som är förarvek och avlad för att ALDRIG visa aggresivitet mot människor. Blandar du det med en människoskarp hund så …jamen det säger ju sig själv, herregud, en sån DUM idé. Och en skarpare hund är ovtjarkan får man leta länge efter. En enormt skarpvaktande kamphund kan det bli av det - låter det bra? En enorm sådan dessutom. Din kompis är en bottenlös idiot i detta fall, ursäkta mig men notera i detta fall. Uppfödaren är en bottenlös idiot x2

Ovtjarkan ska aldrig bo i lägenhet, dessutom. De är inte utformade för det på något vis.

Kan även nämna att jag talar av viss, om än liten, erfarenhet i detta fall då min egen hund är just av den idiotiska blandningen kamphund/vakthund (amstaff/dogo argentino). Han är ingenting mot vad ovtjarka blandningen skulle vara eftersom dogon inte är i närheten av lika skarp som ovtj. Men det är INTE en bra blandning av rasegenskaper även i mildare upplaga. (disclaimer: älskar min hund ändå och han är underbar ändå).

Mischa
2013-05-13 20:05
#8

Be henne läsa den här sidan i synnerhet sektionen om "hundens karaktär", och fråga henne om det är någon hon kan tänka sig att äga och ansvara för:

http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

Det är en oroväckande raskombination oavsett om man är helt grön eller mycket hunderfaren.

Gillar man utseendet på raserna valparna finns säkert lämpligare valpkullar. Om inte dom argumenten biter så kanske framtida ohälsa gör det, fadern till kullen har både defekta höftleder och pålagringar på armbågarna.

≧◔◡◔≦

[Ace_]
2013-05-13 20:19
#9

Bra länk!!

Sektionen "egen erfarenhet" borde hon absolut läsa. Jag har träffat en ägare till en ovtjarka, gick dock inte ens i närheten av hunden. Den ägaren sa iaf till mig att ingen som ville leva ett helt normalt liv med hunden vid sin sida, någonsin borde införskaffa en. Ständiga och mkt stora anpassningar till hundens psyke krävs.

emelie92
2013-05-14 09:12
#10

Hej och tack för svaren!

Det kommer inte bli något köp av ovtjarka/amstaff. Min kompis hade pratat med ägaren till valparna och hen var tydligen mer intresserad av att tjäna pengar än att se till att de kom till ett bra hem.. Väldigt tråkigt tycker jag :( Kan inget annat än att tycka synd om valparna även om jag själv aldrig har sett eller träffat dem.

Finns det ingen lag på hur man får korsa olika hundraser med varandra?? Som förhindrar att "katastrofblandningar" föds upp? Vilket detta tycks vara(?)

Mischa
2013-05-14 10:00
#11

#10 Nej, det finns inga sådana förhinder.

≧◔◡◔≦

Mischa
2013-05-14 10:02
#12

Glömde…att man inte får lov att avla på hundar där defekter kan nedärvas och I det här fallet hade hanhunden dålig ledstatus.

≧◔◡◔≦

Annons:
[Forest]
2013-05-15 09:31
#14

Vad skönt att din kompis insåg att denna blandras inte var något som passa henne. Hon bör fundera mer på vad hon vill göra med sin hund, träna lydnad,spåra,agility osv Även en sällskapsras kräver aktervering och inte bara kvarterspromenader o soffliggande.

Upp till toppen
Annons: