Annons:
Etikettallmänt
Läst 1579 ggr
[rebecaanderson]
2013-05-12 22:51

VGW-sele för stor hund?

Har läst en del om denna sele och funderar hur den kan fungera på riktigt stora hundar? Eftersom det står att det inte spelar någon roll hur stark hunden är.. Att den ändå gör så att hunden inte kan dra så mycket/hårt? Stämmer det? Och nu tänker inte jag på någon större schäfer, utan riktiga hundar som tex en Grand Danois hane på 90kg+ ?? :) Känns lite konstigt att en sele ska minska deras styrka? På mindre hundar förstår jag ju att det fungerar.. :) Själv använde jag halti på min GD tik.. Men hade ju varit skönt att slippa det! :)

Annons:
odjuren
2013-05-12 23:01
#1

Selen funkar på samma sätt oavsett hur stor hunden är! Sitter den rätt så vänds hunden mot den som håller i kopplet vilket avleder den från att dra! och de är mycket skonsammare än nosgrimma!

//Odjuren

www.odjuren.com

[rebecaanderson]
2013-05-12 23:16
#2

Men det är ju inte bara att vända på 90kg grandis…. Och när man själv inte är så stor så är det inte det enklaste.. Dock drog inte min tik men jag ville vara på säkra sidan.. Om vi säger att man har en grandis på 95kg.. Och den absolut vill gå någonstans.. Med nosgrimman kan man bromsa upp ganska mycket.. Men jag känner att med selen borde väl hunden få mycket mer kraft? Som jag sa, det är inte så bara att vända en så stor och klumpig hund.. Det är klart det är bättre än att använda nosgrimma.. Om det nu fungerar på rätt sätt..

Honestyisdead
2013-05-13 12:18
#3

Träna istället på att få bort dragandet. En nosgrimma är verkligen inget bra att använda på en dragande hund.

OM din hund är så stor att du inte kan hålla i den, vad gör du om det händer något och den springer fram till någon annan?

[rebecaanderson]
2013-05-13 15:41
#4

#3 nu var ju detta bara ett exempel. Som sagt, min tik gjorde inget utav detta. Jag använde grimma till min hund, men det var inte för att hon drog utan för att vara på den säkra sidan ifall hon skulle gjort något.. Men jag ville bara ha fram om selen verkligen fungerar till riktigt stora hundar. Jag fråga eftersom jag såg en som har köpt denna sele till sin hund, på 90kg+. Och funderar om selen verkligen fungerar som det är tänkt.. Eftersom det inte är lätt att vända en så stor hund hur som helst om det nu är så att den inte vill det.

Honestyisdead
2013-05-13 17:12
#5

4 det är ju inte du som gör det, det är selen som får hundrn att svänga. Du behöver inte använda din kraft till det. Så storleken spelar ingen roll. Börjar hunden dra styrs den mot sidan helt enkelt.

Vemsan
2013-05-14 19:51
#6

Jag tror att det borde fungera eftersom wgv selen gör så att hunden tappar balansen vilket minskar styrkan. Usch vad hemskt det lät men det är något i den stilen, liksom att selen är byggd på så vis att den ska korrigera hunden utan ägarens kraft :)

Hälsningar Vemsan

Annons:
Upp till toppen
Annons: