Annons:
Etikettbeteende
Läst 1616 ggr
[rebecaanderson]
2013-04-28 19:14

Problem med bitande

Jag har en 7 månaders blandras hane(dobermann, rottweiler, schäfer och Alaska husky). Oh han är en hund som vill använda tänderna. Han har alltid varit "bitig".. Har testat en massa olika sätt för att få bort detta. Ignorera honom, säga åt honom, distrahera honom osv. Men inget av detta har fungerat, visst, han slutar för tillfället men börjar alltid igen. Han biter när han leker, när han inte får uppmärksamhet, ja, han använder tänderna nästan jämt! Om jag distraherar honom slutar han för tillfället men är lika snart framme och biter igen. Säger jag åt honom slutar han, för tillfället, men oftast tycker han bara att det är roligt. Och ignorerar jag honom så biter han så hårt att jag tillslut måste säga åt honom. Vi har tränat med intruktör. Men hennes strategi var att ignorera honom och belöna honom när han slutar bita. Och det fungerade ett träningspass.. Men resten av gångerna har han börjat bita mig så hårt att det inte går att ignorera honom.. Sitter i skrivande stund med hela handen svullen och svårt att röra fingrarna pga smärtan.. :\ Så har ni några tips om vad jag kan göra? :)

Annons:
[tintilar]
2013-05-06 11:16
#1

Det låter på blandningen som att du har en ganska krävande hund som behöver mycket stimulans och fysisk aktivitet. Kan det vara så att han är understimulerad? Vad gör du för att stimulera/aktivera honom och stimulerar du hans bitande på ngt sätt? En del hundar behöver bita mer än andra och kan behöva det för att må bra. Om man ger dem möjligheter att stimulera sitt tuggbehov minskar det oönskade bitandet ofta - ffa om man samtidigt gör klart att oönskat bitande inte accepteras.

Okynnesbitande eller olater är i regel symptom på att hunden behöver ngt annat. Tex mer stimulans. Och då kan man använda alla metoder som finns för att lära hunden att inte bita, men man kommer inte att bli av med beteendet ändå.

Ison
2013-05-08 06:41
#2

Min tränare sa till mig att försöka lära dom ett beteende för att kunna säga åt dom när dom gör fel. Annars vet dom inte vad det är man som människa säger åt dom att inte göra. Har du provat att börja lek och bus kampat, med kampskinn, trassel eller vad som nu uppskattas? Alltså att belöna hunden när den gör rätt genom att den biter tag i leksaken och kampleker, och verkligen busa upp den, få den att små morra vinna leksaken ibland fast som beröm. Så den vet att om den sköter sig så får den göra det där roliga:) hade samma problem med min vovve, tills jag fick det tipset, fick även tips om att börja lägga spår eller annan valfri hjärngympa:) hoppas du förstod hur jag menar. Såg nu att texten är lite roligt skriven. Lycka till:)! Kul att höra hur det gått för dig?

[Djurenimittliv]
2013-05-08 15:32
#3

Min hund (omplacering, rottisblandning) var tränad till att bita vid lek!! Fullkomligt galet egentligen, men dem som hade henne tyckte att det va roligt att hon bets. Hon va otroligt understimulerad när hon kom och som sagt, det enda hon visste var att leka med tänder i princip. 

Jag lyckades få bort det tillslut och nu händer det väldigt sällan att hon använder tänder, nästan bara när hon blir riktigt riktigt extremt uppjagad och busig. 

Men jag gjorde så att jag helt enkelt inte ville leka med henne när hon gjorde så. Hon ville ju gärna leka med mig så blev en bestraffning att jag blev lite bitter och sa ifrån och så fick hon sluta leka med mig. När hon varvat ner lekte vi igen och tillslut förstod hon att hon inte skulle använda tänder. Nu har inte jag erfarenhet av de andra raser din hund har i sig men vet att med rottis får man ha en del tålamod ;)

Nu vet inte jag om detta är den bästa metoden, detta va min första hund, jag va bara tonåring och hade ingen speciell erfarenhet av just detta men det funkade för oss. :) Tror det gäller att hitta sin typ av "bestraffning" till just din hund och för dig. Alla hundar är olika och även vi ägare. Lite som med barn! :P Vissa saker fungerar på vissa medans det inte funkar alls på andra :) 

Hoppas du får bort det iaf, det är ju inte speciellt skönt direkt ;)

[rebecaanderson]
2013-05-09 18:27
#4

#1 jo, han är en hund som behöver mycket för att vara nöjd. Jag tränar mycket med honom. Vi tränar lite lydnad. Vi tränar på att utföra vissa saker, tex tända lampan och plocka upp saker) och jag "fri shapar"(stavning?) honom, för att han ska få använda hjärnan. Han lär sig fort och älskar att träna. Så det blir en del. Sen har jag börjar cykla med honom för att träna honom fysiskt. Annars tar vi långa promenader. :) Han har också tuggben som han älskar att tugga på. Han kan ligga i flera timmar i sträck och tugga, med korta pauser. #2 jo, jag har testat det. Men då blir han så upp i varv att han hugger i allt som hamnar i hans väg. Han älska att kampa och slita och dra i leksaken. Men om han får tag i min arm måste jag ju säga åt honom, för att slippa enorma blåmärken. Och eftersom han är så upp i varv när han leker så får själva "nej":et inte lika stor effekt som det skulle under andra omständigheter. :\ Vi leker ändå, men belönar inte honom lika ofta på det sättet då han blir helt galen :) Vi har fortsatt att träna, och så länge jag inte jagar upp honom alldeles för mycket så brukar jag klara mig utan blåmärken. Har börjat "ta tag" i honom och säga "nej!" när han biter. Det är ju bara det att han inte förstår att han inte kan bita hur hårt som helst. Men jag tror det går framåt iaf, och när han blivit lite lugnare kanske jag t.o.m kan belöna honom med leksaker, då han älskar det! Får han välja så vill han hellre ha leksaker än godis.. Men han måste lära sig att behärska sig innan han kan få det som belöning :) Han är en hund som är lätt att belöna då han inte är det minsta kräsen.. Allt är kul! :)

Ison
2013-05-09 19:31
#5

Skönt att de börjar bli bättre iaf:) och han är ju inte så gammal:) så de där reder du nog ut så småning om tror jag. Och hittar din egna teknik som fungerar för er! Du verkar ju ha en riktigt sammarbetsvillig och glad hund iaf, hellre de enligt min mening:) Då tar de antagligen inte lång tid innan han fattar vinken!:) Man kan ju inte bita i människan som ger en mat;) Har du provat en sån flirt pole tror jag de heter.. Vart osäker, men fungerar typ som en stor kattleksal, liksom ett skaffat för dig att hålla i och leksaken på ett snöre:) då borde han inte komma åt dig men ändå kunna få ut lite "bitande" om du förtår hur jag menar. Googla så får du upp bilder, har hört folk som byggt egna så man behöver inte beställa dyrt:)!

[Ace_]
2013-05-13 11:29
#6

Min dogo argentino/amstaff i slyngelåldern är otroligt bitig. Han uttrycker allt med tänderna, och biter dessutom för att "få igång mig" och leka, då hårt. Dock är detta typ löst nu, tack och lov.

Jag har provat allt, skulle jag tro. Ökad fysisk träning hjälpte mest, han har mycket stort fysiskt behov och inte mkt behov av mental träning. Det är ju så olika. Men i mitt fall så är det även så att om jag inte står upp så har han övertaget, är starkare, och hans små "lekfulla" utbrott ledde typ alltid till stora blåmärken, smärta, och blod. Ganska desperata situationer som jag aldrig riktigt hade förutsett skulle kunna hända. in the moment så att säga var jag ca alltid tvungen att bli fysisk - och så ville jag aldrig någonsin ha det. Så på inrådan från andra med samma blandning som mig så införskaffade jag munkorg, hade den alltid vid mig när jag satt ner, och drog han igång så knäppte jag på honom den och ignorerade honom.

Det gav mycket snabb effekt, trots att han hade haft beteendet rätt länge. Långsiktig lösning var alltså att öka fysiskt arbete för honom då det var det han behövde, och bryta beteendet med munkorg. Nolltolerans. När jag började med det var det inte en möjlighet att vänta på att beteendet skulle förbättras, jag behövde omöjliggöra det.

Måste säga att det är väldigt skönt att läsa om att fler hundar än min ägnar sig åt detta beteende, det verkar inte ens vara ovanligt, men ingen i min närhet har någonsin vart med om liknande.:)

Annons:
missemel
2013-05-31 22:20
#7

Min valp biter också gärna väldigt mycket. Ger honom massor med ben och leksaker att bita i, tränar småtrix varje dag, är ofta ute och går och då biter han inte lika mycket. Han vill ju klart ha uppmärksamhet eller något att fördriva tiden med. Ta en springrunda om dagen eftersom huskey är framavlade till detta kanske??

Upp till toppen
Annons: