Annons:
Etikettbeteende
Läst 5569 ggr
Tusen
4/13/13, 4:05 PM

Måste vi avliva vår hund?

Nu har det hänt det som inte får hända.

Bakgrund: 
Vi har en mellanstor hund och bor på landet. Närmsta granne bor bara 50 m bort. De har två mindre hundar, en mor med dotter, båda vuxna. Våra hundar får ofta springa lösa då det är bilfritt där vi bor och ingen av hundarna lämnar huset mer än 100 m. Stora fält runtomkring gården.
Vår hund och äldsta grannhunden gillar inte varandra men har sk. "vapenvila" men har rykt ihop ett par gånger tidigare. Dock har det inte blivit några skador mer än någon liten rispa på den mindre hunden. Den yngre av grannens två hundar och vår går dock väldigt bra ihop.

Nu i veckan kom vår  granne över för att hjälpa oss med en grej och hade då med sig båda hundarna. Vår är väldigt avvaktande då de är hemma på vår gårdsplan, hon blir spänd och tveksam. Plötsligt ryker den äldre hunden ihop med vår över en boll som de hittat (båda är tokiga i bollar) i garaget. De slåss fruktansvärt hårt och vår grannes hund blir svårt biten av vår. Ett djupt bett i halsen nära strupe och halspulsåder, flera bett i huvudet och en hel del bett i öronen. Vår klarar sig med en mindre skråma. De slåss så aggressivt att vi inte klarar av att sära på dem trots att vi båda försöker dra isär dem. Käken på vår hund verkar nästan ha låst sig på grannens hund. Mycket otäckt!

Grannens hund får så djupa sår att dessa måste sys.

Tycker ni att vi borde avliva vår hund efter detta? Eller har ni några andra råd? Är verkligen förtvivlad då våra grannar (sen 20 år tillbaka) också är våra bästa vänner. Vi vill inte förstöra vår vänskap pga detta.

Annons:
[Random_Sweet]
4/13/13, 4:11 PM
#1

Eftersom eran granne hade med sina hundar hem till er och ändå visste att dom inte funkade så bra med era hundar så tycker jag att det va lite på egenrisk..

Mantissa
4/13/13, 4:14 PM
#2

Nej ni bör inte avliva er hund, den vara bara en hund och reagerade så som många hundar skulle ha gjort om en främmande hund (eller en hund som den känner men inte litar på som i detta fallet) kommer in i reviret och tar för sig.
Vill inte peka finger och säga att det var ert fel, men ni kan lätt se till att detta inte händer igen genom att följa några enkla steg. Det enklaste är ju att inte släppa ihop hundarna, när ni vet att de inte går ihop. Grannarna hade gott kunnat lämna sina hundar hemma, liksom ni kan göra o ni hälsar på dem.
Om ni måste ha hundarna i lag så se till att läsa på om hundars kroppsspråk, ser ni att hunden eller hundarna är spända/nervösa ska de inte få vara tillsammans obevakade, kanske inte lösa tillsammans överhuvudtaget. utför inga aktiviteter med hundarna där hundarna blir upphetsade om ni inte vet att de litar på varandra. Ge heller inte mat eller leksaker som det kan uppstå konkurrenssituationer om. Om en hund håller en "hård" ögonkontakt med den andre hunden så ska den korrigeras enl mig. Inte fysiskt, det kan förvärra situationen, men sänd iväg den från "gemenskapen" om den inte sköter sig och följer era sociala regler. Det är du som bestämer vad som är tillåtet.

Tusen
4/13/13, 4:29 PM
#3

Kan berätta att vår hund aldrig går in på deras gård om hon misstänker att grannens hundar är ute. Inte ens om vi själva går dit.

#2 Jag tar gärna emot råd och flera av de råd du gett följer vi.
Bollen de hittade var en boll vi inte ens visst om att den fanns där.
Vi undviker att ha dem tillsammans och på neutral mark fungerar det bra OM vi skulle råka träffa på varandra då vi är ute med lösa hundar samtidigt.
Vi tar aldrig in varandras hundar i våra hem.

Tror ni att grannarna kan kräva att vi avlivar henne efter detta?
Jag kommer naturligtvis vara oerhört försiktig med att ha dem i närheten av varandra i fortsättningen. Men det känns fruktansvärt då deras hund blev så illa tilltygad.😕

[Random_Sweet]
4/13/13, 4:36 PM
#4

#3 Jag tror inte att grannarna kan kräva att ni avlivar er hund.
Det var ju trotts allt dom som kom till er..

Mischa
4/13/13, 4:58 PM
#5

Grannen kan inte kräva att hunden avlivas, däremot kan dom kräva ersättning för veterinär.

Problemet som jag ser det är ganska simpelt, håll hundarna åtskilda. Vet ni att grannen kommer över så håll hundarna inne, likaväl som det var idiotiskt korkat av grannen att ta med sina till eran tomt.

≧◔◡◔≦

[Random_Sweet]
4/13/13, 5:25 PM
#6

#5 "_Vet ni att grannen kommer över så håll hundarna inne"
_(Antar att du menar att grannen har med sina hundar(?))

Det är ingen bra ide att avgränsa hundens område och sen släppa in andra hundar på hens revir.. 
Det är hundens hem! Och jag anser att man hellre ska lämna sin hund hemma om dom inte funkar tillsammans, Inte avgränsa området på den andra hundens hem, Den som faktiskt bor där.

Men jag kan ha fel? Jag är inte speciallist på hundar. 
Men detta är iaf vad jag har fått lärt mig. :)

Annons:
Maja2
4/13/13, 6:34 PM
#7

Jag skulle aldrig i livet avliva min hund på de premisser du beskriver. Er hund och grannens hund har rykt ihop tidigare. Då tycker jag att ni båda ska ansvara för att det inte händer igen, dvs se till att situationer inte uppkommer helt enkelt där de riskerar att ryka ihop.

Tusen
4/13/13, 6:41 PM
#8

Tack för alla svar.

Jag hade, precis som ni skriver, kunnat tagit in vår hund, vilket jag också kommer att göra i fortsättningen.

Jag är mest tacksam över att flera av er inte skyller enbart på vår hund. Då kan vi kanske behålla henne i alla fall då. 🤔

Mischa
4/13/13, 6:46 PM
#9

#6

Hundens hem eller ej, har man en korkad granne så är det bättre att ta det säkra före det osäkra och göra det man kan påverka själv dvs. begränsa sina egna hundar, det är inget dom lider av.

≧◔◡◔≦

AnneN
4/13/13, 7:39 PM
#10

Jag säger samma som alla andra, fler slagsmål kan undvikas på ett så enkelt sätt som att inte låta hundarna träffas. 

Att hundar som det redan innan är lite spänt mellan börjar slåss om en leksak är inget ovanligt, var ju bara olyckligt att grannens hund blev skadad, men tur att den iallafall överlevde.

Så jag tycker inte alls att din hund måste avlivas, inte av vad jag läst i denna tråd iallafall.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Timantis]
4/14/13, 10:48 AM
#11

Vem som kom till vem är ointressant. Det råder strikt hundägar ansvar. Man ansvarar ALLTID för det sin hund gör.

Låt dessa två hundar ALDRIG träffas så att dom inte kan drabba samman. De gillar uppenbarligen inte varandra.

Men tycker inte att ni behöver avliva er hund dock skulle jag alltid ha munkorg på den när den är ute. Samt inte lämna den lös eller utan uppsyn.

Själv skulle jag erbjuda mej betala hela eller en del av veterinärkostnaderna om inte annat för att ha kvar grann sämjan.

Tusen
4/14/13, 11:17 AM
#12

Veterinärkostnaden är inga problem då grannen själv är veterinär. Han sydde sin egen hund.

Munkorg kommer jag aldrig sätta på min hund. Är det kravet avlivar jag henne hellre.
Hon är för övrigt alltid snäll mot alla. Människor som djur. Hon tycker inte om svarta hundar (hunden hon bet är dock ljus så där är problemet ett annat) och morrar då hon ser en svart hund. Men hon har aldrig anfallit någon annan hund.

Hon är 5 år gammal och hunden hon rök ihop med är 7 år. Den andra av grannens hundar och vår leker som sagt väldigt fint ihop liksom vår hund leker med vår dotters hund.

#11 Så ansvaret ligger på mig, tycker du?

[Nightcat]
4/14/13, 4:05 PM
#13

Utifrån vad jag läser är både du och grannen ansvarig eftersom ni båda vet att era hundar inte gillar varandra. Det hade varit en annan grej om din hund kastat sig på den andra hunden utan att den hade gjort något. Munkorg tycker jag inte du behöver ha om din hund inte attackerar andra hundar.

Däremot kanske ni ska skvallerträna speciellt svarta hundar. :)

Annons:
[Timantis]
4/14/13, 5:47 PM
#14

#12

Ja ska jag hårddra det så tycker nog jag ansvaret är ditt. då det är din skyldighet att skydda din hund. Har inget med att göra att din hund bet den andra utan att du inte skyddade den så den inte utsattes för angrepp eller att den tyckte den behövde gå till angrepp.

 Du/ni vet att dom inte går ihop o ändå kan sånt här hända. Strikt hundägar ansvar innebär att man är ansvarig för allt som ens hund gör. Gör någon inbrott inne hos dej o din hund biter inbrottstjuven kan han stämma dej på skadestånd.

Din hund är opålitlig "gillar inte svarta hundar utan morrar då"  borde alltid bära munkorg. Vad är så farligt med det? Hade jag en hund som jag visste kunde bita andra hundar/människor har jag några val. Munkorg o alltid kopplad eller avlivning. 

 För mej är valet lätt.

ps gäller även grannens hund o ägare.

Honestyisdead
4/14/13, 8:05 PM
#15

Oansvarigt av er båda att låta hundarna vara lösa med varandra utan sådan uppsyn att ni kunde hindra det från att hända, speciellt då ni visste att dom inte gillar varandra.

Som fler skrivit kan ni ju undvika det genom att inte låta dom träffas igen :)

Förstår dock inte varför du hellre skulle avliva din familjemedlem än att låta den ha munkorg då den är ute.

Tusen
4/14/13, 9:42 PM
#16

Nja, kanske oansvarigt men de var inte lämnade vind för våg. Vi var båda ute på vår gård då det hände. Hur vi skulle ha kunnat förhindra det just då ser jag inte, då det var ett ögonblicks verk. De brukar som sagt inte bråka. Det som hänt tidigare är mindre utfall en gången blev de instängda i en bil då vi trodde att det skulle gå bra. Då var det grannens hund som gjorde utfall. Andra gången var då grannen och min man varit på en veckas fiskeresa och de kom hem mitt i natten. Då gick jag och vår hund ut och välkomnade dem (på vår gård). Grannens hundar släpptes ut av frun och kom springandes och den äldre hoppade då på vår hund (på vår gård) och bet henne men det blev inga alvarliga skador.

Kan jag förvänta mig att vår grannes hund ska gå med munkorg då också?

Vår hund lämnar inte vår gård utan tillåtelse.

Ingen av hundarna slåss med andra hundar.

Hon är inte någon hund som jag skulle kalla opålitlig, då det aldrig är hon som anfaller, hon försvara och hon skulle aldrig göra någonting mot en människa. Hon är en hund jag utan tvekan skulle kunna lämna tillsammans med ett mindre barn. Hon tål en ganska omild behandling utan att lifta ett ögonbryn ens.

#15 Eftersom det enda hon vill göra då vi är ute tillsammans är att leka med sin boll, så ser jag det som ett livslångt straff. Ett sån´t liv är hon inte värd.

Honestyisdead
4/14/13, 9:49 PM
#17

#16 Med tanke på det gruff dom har haft innan så anser jag att det var oansvarigt ja. Det ska inte få hända när man redan fått varningstecken förr. Alltså borde de inte varit lösa tillsammans. Då hade det kunnat undvikas.

Men nu lärde ni er en läxa kan jag tänka mig, så det lär väl inte hända igen?

vallhund
4/14/13, 10:27 PM
#18

#16

"Vår hund lämnar inte vår gård utan tillåtelse."

Grattis, du har tydligen en robot o inte en hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tusen
4/14/13, 10:36 PM
#19

#17 Som sagt "oansvarigt". Det tar jag absolut på mig, men de var absolut inte obevakade. De var precis runt oss hela tiden.

#18 Vi är inga vana hundägare och jag har ingen aning om hur andra hundar fungerar men eftersom vi bor på landet och vår hund är en fegis så, ja, hon lämnar inte vår gård om inte vi är med. Är det ovanligt?

Mantissa
4/15/13, 7:15 AM
#20

Jag upprepar vad jag skrev ovan: läs på om hundpsykologi och kroppsspråk så kommer ni få verktygen att undvika sådana här situationer i framtiden. Det är roligt och intressant "plugg", och det borde vara obligatoriskt med en "grundkurs" i detta för alla nya hundägare. Mycket viktigare än att sitta fint och gå fot.

Annons:
[Nightcat]
4/15/13, 8:19 AM
#21

#18 Vad tusan menar du med det? Det är väl bra? Själv har jag en hund som aldrig lämnar trädgården utan tillåtelse. Det menas ju bara med att det är en lydig hund!

Honestyisdead
4/15/13, 8:23 AM
#22

Det jag förmodar menas är att hundar är levande ting som kan reagera och agera oförutsett en dag.

Tusen
4/15/13, 9:58 AM
#23

#20 Jag har varit på hundkurser (2 st med teori) där de har tagit upp sån´t som hundpsykologi. Där tog de upp olika signaler som man kan uppfatta som hundägare.  Men detta skedde utan förvarning. Det gick blicksnabb. Hade vi sett något hade vi naturligtvis agerat. Nu var vi mer koncentrerade på en annan sak och missade att det låg en boll i garaget. Det var dumt och jag kommer naturligtvis inte ha vår hund ute nästa gång deras kommer in på vår gård.

- - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Däremot har jag nu varit i kontakt med en hundpsykolog för att gå en kurs med henne i hundmöten (vilket jag inte tror kommer bli några problem då hon inte är en aggresiv hund) När jag berättade vad som hade hänt så sa han att hennes beteende var helt naturligt. " En annan hund har kommit in på hennes revir och tar hennes ägodelar". Han tyckte inte det var ett dugg konstigt . Att hon försvarar det anser han vara ett förväntat beteende. Det har inget med om hon skulle vara aggresiv eller inte. (Enligt honom)

Vill poängtera att vår hund anföll INTE. Hon BLEV anfallen men eftersom hon är mycket större än grannens hund så blev den mer skadad än vår.

 Vår hund är nog inte mer lydig än många andra men hon är bara för feg för att lämna gården. Det är mest därför hon stannar kvar.😛

Maja2
4/15/13, 11:16 AM
#24

#23 Men …. om det inte ens var Er hund som anföll … hur kan du då ens tänka i banorna  "avliva" ?

[Random_Sweet]
4/15/13, 12:52 PM
#25

#23 "En annan hund har kommit in på hennes revir och tar hennes ägodelar"

Det var det jag menade med att inte stänga in din hund och sen låta någon annan hund vara på gården. (Hennes revir)
För då kan din hund bli aggressiv mot den andra hunden eftersom hon ser det som att du ger plats åt den andra hunden på HENNES REVIR..

Dålig på att förklara, Men du kanske förstår ändå c:

Tusen
4/15/13, 1:07 PM
#26

#24 Nej, jag VILL ju inte avliva henne. Det var mest en fråga om mina grannar kan kräva det. Det kanske är jag som formulerar mig konstigt.

#25 Jag förstår. 🙂

[Forest]
4/15/13, 9:16 PM
#27

Tycker verkligen INTE ni ska avliva henne. Ni vet att hundarna inte funkar ihop och då får ni se till att grannen inte har med sig denna hund som eran inte gillar så bra någon mer gång. Himmla dumt att ha med sig hunden anser jag men men nu är det gjort iaf.

Sen se nu till att eran hund inte får tillfälle ingen att skada någon hund.

Annons:
Sofy
4/17/13, 10:51 AM
#28

Om två hundar inte fungerar ihop är det bara att hålla dom separerade, alla hundar klickar inte men om din hund är otroligt aggressiv mot alla hundar eller väldigt aggressiv mot människor hade det vart en annan femma anser jag.

Juridiskt sett kan dom inte kräva det tror jag, minns att mina föräldrars hund flög ihop med en hund som fick åka till veterinären och knappt klarade sig men de fick inte avliva hunden även fast andra ägaren krävde det då våran hund inte visade någon aggression mot andra hundar eller människor förutom denna, men det var för hundra år sedan.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

vallhund
4/17/13, 10:54 AM
#29

#28 Kräva kan dom, men dom lär inte kunna få någon myndighet att ta det beslutet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sofy
4/17/13, 10:54 AM
#30

#29 Det var lite så jag menade…formulerar mig som en kratta☺️

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Maja2
4/17/13, 11:06 AM
#31

#26  Det bästa kanske vore att sätta sig ner och prata igenom det med grannarna. Då de är goda vänner dessutom, borde det gå att komma överrens om hur ni ska göra framledes med hundarna.

[Timantis]
4/18/13, 8:56 AM
#32

Tycker verkligen du ska gå över till grannarna ( utan hund) o prata med dom. Om inte annat höra hur det är med deras hund. Det har gått flera dagar o det är hög tid.

Tusen
4/18/13, 9:28 AM
#33

#32 Ha-ha! 😃 Självklart har jag pratat med dem för länge sedan. Vi är som sagt mycket goda vänner. Redan samma dag det hände var jag över och kollade hur det var med deras hund. Dagen efter var jag över med ett paket fullt med hundgodis till deras hund. Det var mycket uppskattat av hunden som dessutom älskar att öppna paket.
Deras hundar brukar följa med vår granne/veterinär på hans resor i tjänsten (sjukbesök och sån´t) och redan dagen efter olyckan var hon med på "jobbet".
Två dagar senare träffade vi på dem då de var ute och gick och jag var ute för att fodra hästarna. Självklart tog jag då in min hund men grannen tyckte det var onödigt då de var på "neutral" mark. (På neutral mark har det aldrig hänt något alls). Så de verkar inte vara ute efter att anmäla vår hund alls.
Vi har däremot inte ställt frågan om ifall de skulle önska att vår hund "försvann" på något vis. Borde vi göra det?

Maja2
4/18/13, 9:30 AM
#34

#33 Nej, varför skulle ni fråga det?

Annons:
Tusen
4/18/13, 9:36 AM
#35

#34 För gransämjans skull, kanske? 😇

Honestyisdead
4/18/13, 9:43 AM
#36

#33 Men vad konstig fråga.
Din granne tyckte inte ens du skulle hålla in din hund. Då förstår du väl själv att din fråga hade varit väldigt konstig och obefogad.

Hade de velat anmäla hade de gjort det vid det här laget.

Maja2
4/18/13, 9:54 AM
#37

#35 Men om ni är så goda vänner, kan man väl anta att de vågar vara ärliga? Då grannen inte ens tyckte att du behövde ta in din hund, låter det väl inte så troligt att de vill kräva att ni avlivar er hund?

Tusen
4/18/13, 9:56 AM
#38

#36 Ja, det var kanske en konstig fråga men eftersom mannen i huset gillar vår hund medans frun i huset aldrig riktigt gillat henne kan jag tänka mig att de inte är riktigt överens eller att han bara vill vara snäll. det är en lite knepig sits det här. Men om ni tycker frågan är onödig så avstår jag gärna. Det är ju en ganska svår fråga att både ställa och svara på, skulle jag tro.

Honestyisdead
4/18/13, 9:58 AM
#39

#38 Sen undrar jag också vad du hade gjort om grannen hade sagt att han ville att ni avlivade er hund. Hade du gjort det då? Om inte så spelar det med andra ord ingen roll.

[Timantis]
4/18/13, 11:45 AM
#40

#33

Vad bra men det har inte framkommit någonstans. Hade grannen velat ni skulle avliva hunden hade han garanterat sagt det redan o inte tyckt att dom skulle leka några dagar efter angreppet.

Själv skulle jag inte ens på neutral mark våga riskera något men det är ju jag det.

Lycka till i fortsättningen

Tusen
4/18/13, 1:06 PM
#41

#39 Ja, det hade jag gjort. Ev. försökt omplacera henne. Inte utan diskussion men om det var kravet för fortsatt grannsämja.

Annons:
Honestyisdead
4/18/13, 2:06 PM
#42

#41 Va?

Jag skulle aldrig i hela mitt liv avliva min hund för att en granne bad om det, om jag själv kan se till att något sådant inte händer igen.

Är din grannsämja viktigare än din hund?

Tusen
4/18/13, 2:39 PM
#43

#42 Ja. Ser det så här. Hunden har jag i ett fåtal år. Grannarna är våra allra bästa vänner och som vi förhoppningsvis kan fortsätta vara vänner med i flera år till.

Wezza
4/18/13, 2:58 PM
#44

TS, skulle jag varit du skulle jag omplacerat hunden till någon som älskar och bryr sig om den.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Maja2
4/18/13, 3:23 PM
#45

#41  #43 … tja … om det är SÅ du ser på din hund ….. då vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jättetråkigt att läsa i alla fall. Det är nog inte grannens dom du ska vänta på ….. Vi alla som älskar våra hundar ger dig nog samma råd som #44.

Honestyisdead
4/18/13, 4:23 PM
#46

43 och hunden är ett djur du själv valt att ta ansvar för. Blir ledsen av att läsa att din hund inte betyder mer än att du dkulle göra dig av med honom om grannen vill. :(

[Timantis]
4/18/13, 5:47 PM
#47

förstår inte vad problemet är igentligen. Grannarna har inte nämt något om avlivningo du fortsätter att tjata om det. Sen så behöver ju inte hundarna någonsin träffas mer om du tar ditt ansvar som hundägare o ser till att chansen till slagsmål aldrig uppstår.

Verkar nästan som om du vill ha någon ursäkt för att du vill ta bort hunden.

Jag har bara haft mina yngsta hundar i knappt två år men iomed att jag skaffat som så skulle endast en sak kunna få mej att göra mej av med dom o det är att jag själv skulle bli superallergisk o inte kunde ha dom kvar. Inte ens om mina vuxna barn skulle bli allergiska så skulle jag göra mej av med hundarna utan finna lösningar som gör att jag kan ha dom kvar.

[Forest]
4/18/13, 7:11 PM
#48

Om ni känner att denna hund inte kommer funka för er pga att hon + grannens ena hund inte drar gämn kant så är mitt tips oxå omplacera. Men en sak till bör ni nu tänka på skaffa er inte nån mer hund om ni inte orkar arbeta med hunden och ta det ansvaret att för det är tyvärr så att ALLA hundar går inte bra överens med varandra.

Jag själv har vet om att våran ena hund inte skulle funka med sin mor om hon kom till oss, vad gör jag då om nu dom vill komma hit?

Jo enkelt dom får inte ta med sig hunden hit pga våran hund bor här. Om de tar med sig henne, då stänger jag in Enja så finns det ingen risk för onödigt bråk.

Annons:
LindaBlue
4/18/13, 8:04 PM
#49

Tycker faktiskt inte det verkar spela någon roll hur TS formulerar sig här eller förklarar, många verkar mest ute efter att skuldbelägga eller klanka ner på. Otrevlig stämning gentemot någon som vill ha råd och är orolig, enligt min mening.

vallhund
4/18/13, 8:09 PM
#50

#49

Så du tycker att vi är otrevliga som gett goda råd?

Jag studsade oxå till när jag läste att TS var villig att avliva eller omplacera sin hund för grannsämjans skull. Med den inställning till sin hund kanske man inte skall ha hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Honestyisdead
4/18/13, 8:11 PM
#51

#49 Vi uppfattar tråden väldigt olika.

lillalycka
4/18/13, 9:35 PM
#52

#12 Att du hellre avlivar henne än att sätta på henne munkorg låter helt sjukt?? Hon kan ha munkorg på sig om hon nu måste träffa grannens hundar, men det är ingen som menar 24h/dygn.. Hur kan det vara värre för henne att ha på sig den i sånna situationer än att avlivas?!

Tusen
4/19/13, 1:27 AM
#53

Jag har väl inte tjatat om att jag VILL avliva henne? Jag frågade om jag skulle fråga grannarna om det eller bara låta det hela bero. Är det inte ni som tjatar? Jag svarade på frågan om jag skulle kunna tänka mig att ta bort hunden om mina granar krävde det. Nu har de inte krävt det så därför förstår jag inte varför det skall diskuteras mer. Det jag istället blir förvånad över hur svårt ni har att se det ur min grannes ögon. Deras hund blev svårt biten av vår. Det var nog lika mycket vårt fel,som deras att det hände men jag tror att de inte är allt för förtjusta i vår hund. Självklart vill jag inte avliva vår hund. Jag ville bara veta hur jag skulle tackla,denna obehagliga händelse. Att jag sedan inte vill ha munkorg på min hund har jag redan svarat på. Hon är ingen aggressiv hund. Hon biter inte annat än i försvar. Ska jag då sätta munkorg på henne kan hon ju inte försvara sig om hon skulle bli attackerad igen av deras hund. Då är det väl deras hund som ska ha munkorg? Och inte vår? Om ni sedan läser mitt inlägg #41 så skriver jag också att omplacering skulle kunna var ett alternativ om vi inte skulle komma överens. MEN nu är det okej så alla kan pusta ut. Grannen har inte krävt något och vår hund kommer att få fortsätta leka ute utan munkorg och om grannens hund kommer på vår gemensamma väg så tar jag in vår hund. Alla är glada och nöjda.

Mantissa
4/19/13, 7:12 AM
#54

Om grannen din är veterinär så har hen nog tillräcklig hundkunskap för att förstå varför det blev som det blev (fast inte tillräcklig för att ha förhindrat det). Måste ni ha hundarna i lag så kan ni gott ha munkorgar på dem båda två.

Tusen
4/19/13, 7:54 AM
#55

Som sagt. Jag tar in min hund i fortsättningen.
🙂

Annons:
[Forest]
4/19/13, 10:20 PM
#56

55 låter kanon! Prata med grannen om att vara överens om att  du/ni inte tar med er hunden dit o tvärtom :)

Upp till toppen
Annons: